Kiinteätä lauhdutusta en ole kytkemässä ensimmäisenä. Katsotaan miten systeemi toimii ja sitten säädetään sen mukaan. En huomannut aikaisemmin, mutta BT25 anturi näyttää olevan Jäspin toimittamassa kaaviossa tuossa oikealla puolella varaajan yläosan puolessa välissä. Jos laittaisi aikasemman muokkaamani kytkennän mukaan, kumpi paikka olisi parempi alaosan anturitaskuista?
Edit. Vai kannattaako tuota anturia käyttää ollenkaan, jos pumppu ajaa samalla käyrällä kuin Ouman?
Mulla on GTV:ssä 5 anturitaskua ja olen kokeillut BT25:sta jokaisessa niistä, samoin meno- ja paluuputkissa. Samoin varaajan lataus on valittavissa kolmelle eri korkeudelle, joten variaatioita tuli kokeiltua melkoinen nippu mukaanlukien neljän anturin keskiarvoistava kytkentä sekä tilanteen mukaan monesta anturista aktiivisen vaihtaminen tilanteen mukaan. Mikään kombinaatio ei toiminut kuin erittäin kapeassa ulkolämpötilan vaihteluvälissä
mun mielestä optimaalisesti. Oumannin naittaminen Niben kanssa on siinä mielessä hankalaa ettei ouman osaa laskea asteminuutteja/integraaleja jolloin:
a) BT25 varaajassa ja ouman shunttaa lähtevää vettä. Varaajan tyhjentyessä jos menovesi pysyy pidempään pyynnin alle niin Ouman ei osaa automaattisesti korjata vajetta, ainakin lattialämmityksen kanssa sisälämpötilaan perustuva takaisinkytkentä on auttamattomasti liian hidas.
b). BT25 menoputkessa ja ouman shunttaa. Nibe osaisi laskea asteminuutit/integraalit oikein, mutta ouman ei päästä järjestelmään pyyntiä lämpöisempää vettä, joten tehoja ei koskaan lasketa.
Mulla oli alkuun EH800:nen ohjaamassa sunttimoottoria ja käskytin sitä ohjelmallisesti raspista, mutta kahdesta syystä vaihdoin ESBEn moottoroituun sunttiin.
1. Ouman on hidas, laidasta laitaan menee yli minuutti, jolloin kv:n jälkeiset kuumat purskeet pääsee livahtaan lämmitykseen.
2. Vehje resetoituu itsekseen about kerran viikossa ja vetää käynnistyessään sunttimoottorin laidasta toiseen, tämä ei ole oikein haluttu ominaisuus jos meinaa hyödyntää aurinkolämpöä ja varaajassa on oikeasti kuumaa vettä. Mulla on oumannin rautaa vaihdettu ja nykyisessä on tehtaan testifirmis, mutta eivät saaneet tuota vikaa ikinä korjattua.
Ongelma on invertteripumpun muuttuva lauhdutinvirtaus. Pienillä tehoilla se tuppaa olemaan pienempi kuin lämmitysjärjestelmään lähtevä virtaus jolloin varaaja ei lataudu ja toisaalta suurilla tehoilla (hallitsemattomasti) se nousee paljon suuremmaksi kuin lämmitysjärjestelmän jolloin varaaja pyörähtää ns. ympäri ja näihin muutoksiin ei Niben nykyinen tehonsäätösofta oikein taivu.