Maalämpöfoorumi
Lämpöpumput => Nibe => Aiheen aloitti: juqyiu - 21.11.23 - klo:20:46
-
Aikani raavittua päätäni totesin, että ehkä parempi kysyä neuvoa. Ongelmana siis on, että NIBE F1255 kiertovesipumppu jauhaa jatkuvasti 100% nopeudella (asetettuna AUTO-tilaan). Kokeilin avata hetkellisesti kaikki toimilaitteet täysin auki, jolloin BF1-virtaama (eikös tämä ole kiertovesipumpun virtausnopeus lattialämmityspiiriin?) nousi 14,8 l/min, joka on jotakuinkin sama kuin mitoitettu virtaama lattialämmityspiirille. Muuten lämmitystarpeen ollessa vähäisempää tuo BF1-virtaama on noin 5 l/min, mutta kiertovesipumpun nopeus edelleen 100%. Kiertovesipumppu käy kuitenkin täydellä nopeudella. Menon ja paluun välinen lämpötilaero on hieman vaihdellut, mutta se on välillä vilkuiltuna jossain 3-6 asteen tietämillä. Kun rajoitin kiertovesipumpun maksiminopeuden esim. 75%:iin, niin se kyllä säätyi haluttuun nopeuteen.
Missäköhän vika voisi olla vai onko tuo 100% nopeus normaalia, vaikka virtaamaa ei näyttäisi olevan juuri ollenkaan? Kierto näyttäisivät kaikesta päätellen olevan lattiapiireissä kunnossa, koska maksimivirtaus on suunnilleen sama kuin suunnitelmissa (tarkistin ja säädin juuri jakotukeilta virtaamat piireihin) ja myös lämmityskierron sakkasihti on putsattu.
Talo on rakennettu 2019, mutta ensimmäinen omistaja ei ole tiennyt lattialämmityksestä ja maalämmöistä mitään (esim. lattialämmityksiä oli säädetty säätämällä piirikohtaista virtausnopeutta jakotukkien virtausmittareilta eikä toimilaitteilla tai sulkukorkeilla), joten olen yrittänyt nyt palautella asioita suunnitelmien mukaiseksi (onneksi piirustukset löytyvät). Lämpökäyrätkin tuntuvat olevan päin honkia, esim. nyt ulkolämpötila -3 C, mutta pyynti on +36,3 C, joka tuntuu melko isolta.
Toisekseen kiinnostaisi tietää, että onko pumpussa tarkoituksella taajuuden esto 91-120 hz tarkoituksella päällä? En uskalla ottaa pois, jos sillä onkin tarkoitus estää kaivon jäätyminen.
-
Viimeiseen kysymykseen, tuosta pumpusta on tehdasasetuksilla rajattu suurimmat tehot pois. Sallimalla ne, saa tehoa 8 kW. Mutta esto saa jäädä noin, jos ei lisätehoa tarvitse.
-
Aikani raavittua päätäni totesin, että ehkä parempi kysyä neuvoa. Ongelmana siis on, että NIBE F1255 kiertovesipumppu jauhaa jatkuvasti 100% nopeudella (asetettuna AUTO-tilaan). Kokeilin avata hetkellisesti kaikki toimilaitteet täysin auki, jolloin BF1-virtaama (eikös tämä ole kiertovesipumpun virtausnopeus lattialämmityspiiriin?) nousi 14,8 l/min, joka on jotakuinkin sama kuin mitoitettu virtaama lattialämmityspiirille. Muuten lämmitystarpeen ollessa vähäisempää tuo BF1-virtaama on noin 5 l/min, mutta kiertovesipumpun nopeus edelleen 100%. Kiertovesipumppu käy kuitenkin täydellä nopeudella. Menon ja paluun välinen lämpötilaero on hieman vaihdellut, mutta se on välillä vilkuiltuna jossain 3-6 asteen tietämillä. Kun rajoitin kiertovesipumpun maksiminopeuden esim. 75%:iin, niin se kyllä säätyi haluttuun nopeuteen.
Missäköhän vika voisi olla vai onko tuo 100% nopeus normaalia, vaikka virtaamaa ei näyttäisi olevan juuri ollenkaan? Kierto näyttäisivät kaikesta päätellen olevan lattiapiireissä kunnossa, koska maksimivirtaus on suunnilleen sama kuin suunnitelmissa (tarkistin ja säädin juuri jakotukeilta virtaamat piireihin) ja myös lämmityskierron sakkasihti on putsattu.
Talo on rakennettu 2019, mutta ensimmäinen omistaja ei ole tiennyt lattialämmityksestä ja maalämmöistä mitään (esim. lattialämmityksiä oli säädetty säätämällä piirikohtaista virtausnopeutta jakotukkien virtausmittareilta eikä toimilaitteilla tai sulkukorkeilla), joten olen yrittänyt nyt palautella asioita suunnitelmien mukaiseksi (onneksi piirustukset löytyvät). Lämpökäyrätkin tuntuvat olevan päin honkia, esim. nyt ulkolämpötila -3 C, mutta pyynti on +36,3 C, joka tuntuu melko isolta.
Toisekseen kiinnostaisi tietää, että onko pumpussa tarkoituksella taajuuden esto 91-120 hz tarkoituksella päällä? En uskalla ottaa pois, jos sillä onkin tarkoitus estää kaivon jäätyminen.
Onneksi olkoon!
Tulit oikeaan foorumiin.
Löydät täältä ohjeita kuinka perusasetukset tulee tehdä.
Itse laskisin lämpökäyrää ja kun lämpöä on liian vähän, niin nostaisin pykälällä.
Sitten avaisin termostaatit niistä tiloista joissa halutaan olevan korkea lämpö. Ja taas voi saada laskea lämpökäyrää.
Ihan ensimmäiseksi lataisin tietsikalle logintutkija-ohjelman täältä foorumilta ja laittain loggauksen päälle.
Muutoksia kannattaa tehdä maltillisesti, koska lattialämmitys reagoi hitaasti.
Vaikka niin, että tekee muutoksen odottelee tasaantumista vrk ja seuraavan vrk:n login tutkii.
Mielellään yksi muutos kerrallaan ja on hyvä pitää "kirjaa" muutoksista, koska kohta ei kuitenkaan muista minkä muutoksen milloinkin teki.
-
Kiitos KiSaValle! Parempi siis jättää asetus noin.
Onneksi olkoon!
Tulit oikeaan foorumiin.
Löydät täältä ohjeita kuinka perusasetukset tulee tehdä.
Itse laskisin lämpökäyrää ja kun lämpöä on liian vähän, niin nostaisin pykälällä.
Sitten avaisin termostaatit niistä tiloista joissa halutaan olevan korkea lämpö. Ja taas voi saada laskea lämpökäyrää.
Ihan ensimmäiseksi lataisin tietsikalle logintutkija-ohjelman täältä foorumilta ja laittain loggauksen päälle.
Muutoksia kannattaa tehdä maltillisesti, koska lattialämmitys reagoi hitaasti.
Vaikka niin, että tekee muutoksen odottelee tasaantumista vrk ja seuraavan vrk:n login tutkii.
Mielellään yksi muutos kerrallaan ja on hyvä pitää "kirjaa" muutoksista, koska kohta ei kuitenkaan muista minkä muutoksen milloinkin teki.
Kiitos! Näin ajattelinkin tehdä, paitsi en uskaltanut vielä hirveästi käyriä tiputtaa, koska säädin vasta nuo virtaukset suunnitelmien mukaan. Tällä tuntui olevan melko iso vaikutus, koska nyt lämpö jakautuu huomattavasti tasaisemmin verkostoon. Aloin miettimään, että yrittääkö pumppu puskea väkisin kuumaa vettä kiertoon, mutta piirit eivät vain ota mitään vastaan ja sen vuoksi lämpötilaero kasvaa suureksi.
En vielä päässyt selvyyteen, että miten pääsen Niben logitietoihin käsiksi. En äkkiseltään löytänyt selkeitä ohjeita verkkoon yhdistämiseksi.
Jatkokysymys: edellinen omistaja oli asettanut verkoston minimilämpötilan +32 asteeseen. Laskin sen nyt +28, mutta pitäisikö tuon oikeasti lähteä jostain +20 asteesta, kun ulkolämpötila on +20 astetta? Märkätilat varmaankin tarvitsevat hieman lämpimämpää vettä kiertoon myös kesällä, joten mistä kannattaisi lähteä hakemaan oikeaa minimiarvoa?
-
Juu, maltti on valttia näissä hommissa.
Käyttöohje ja Asentajan käsikirja on hyviä oppaita ja löytyy googlaamalla.
Muistitikku pitää olla FAT32 - formaatissa. Kannattaa tarkastaa.
Joo, luultavasti pumppu yrittää tehdä liian kuumaa vettä ja termostaatit yrittää jarruttaa. Hölmöä hommaa!
Toimii tehokkaammin kun tehdään juuri tarpeen mukaista vettä.
Tuon kosteiden tilojen kesäajan lämmityksen ehdit hoitelemaan kuntoon myöhemmin.
-
Kiitos KiSaValle! Parempi siis jättää asetus noin.
Kiitos! Näin ajattelinkin tehdä, paitsi en uskaltanut vielä hirveästi käyriä tiputtaa, koska säädin vasta nuo virtaukset suunnitelmien mukaan. Tällä tuntui olevan melko iso vaikutus, koska nyt lämpö jakautuu huomattavasti tasaisemmin verkostoon. Aloin miettimään, että yrittääkö pumppu puskea väkisin kuumaa vettä kiertoon, mutta piirit eivät vain ota mitään vastaan ja sen vuoksi lämpötilaero kasvaa suureksi.
En vielä päässyt selvyyteen, että miten pääsen Niben logitietoihin käsiksi. En äkkiseltään löytänyt selkeitä ohjeita verkkoon yhdistämiseksi.
Jatkokysymys: edellinen omistaja oli asettanut verkoston minimilämpötilan +32 asteeseen. Laskin sen nyt +28, mutta pitäisikö tuon oikeasti lähteä jostain +20 asteesta, kun ulkolämpötila on +20 astetta? Märkätilat varmaankin tarvitsevat hieman lämpimämpää vettä kiertoon myös kesällä, joten mistä kannattaisi lähteä hakemaan oikeaa minimiarvoa?
Laita vaikka +24. Pääasia, että arvo on semmoinen, että ei vaikuta kiertoveden lämpöön näin lämmityskaudella.
Siellä jossain valikon syövereissä on virtausasetukset lämmitysjärjestelmä tms. Tarkista, että siellä on alueen mukainen MUT ja lattialämmitys valittuna.
Lattialämmitystalossa kannattaa aloittaa säätäminen käyrästä 3-4 ja siirtymä jossain välillä 0-2. Noilla pääsee jo hehtaarilleen oikein. Jos ulkolämpö pyörii tasaisena nollan tuntumassa niin muuta tuota siirtymää, jos talo kylmenee ulkolämmön laskiessa nosta käyrää ja sama toisinpäin.
Ja tosiaan ensin virtaukset tasapainoon niin, että kaikissa huoneissa on tasaisen kylmä tai lämmin kun lämpöpyynti termostaatista on kokoajan yli todellisen huonelämmön. Lopuksi voi sitten kuristaa vähän termostaateilla tarvittaessa ylilämpöä.
-
Siellä jossain valikon syövereissä on virtausasetukset lämmitysjärjestelmä tms. Tarkista, että siellä on alueen mukainen MUT ja lattialämmitys valittuna.
MUT oli -25 C, mutta Tampereella pitäisi olla -29 C, joten säädin sen nyt siihen. Muuten olivat kunnossa. En äkkiseltään keksi huomioiko Nibe tätä jotenkin lämmityksessä.
Juu, maltti on valttia näissä hommissa.
Käyttöohje ja Asentajan käsikirja on hyviä oppaita ja löytyy googlaamalla.
Muistitikku pitää olla FAT32 - formaatissa. Kannattaa tarkastaa.
Joo, luultavasti pumppu yrittää tehdä liian kuumaa vettä ja termostaatit yrittää jarruttaa. Hölmöä hommaa!
Toimii tehokkaammin kun tehdään juuri tarpeen mukaista vettä.
Tuon kosteiden tilojen kesäajan lämmityksen ehdit hoitelemaan kuntoon myöhemmin.
Sain nyt logit talteen, otin ensimmäiselle otokselle 18h pätkän. Saisiko tästä kommentteja? Kompressori (lämmönkeruu auto-tilassa) on ainakin käynyt koko ajan ilman keskeytyksiä, mutta myös asteminuutit ovat olleet jatkuvasti välillä -75...-121, joten ei ole päässyt missään kohtaa pysäytysrajalle. Kiertovesipumpun nopeus on aina 100% paitsi käyttövettä tehdessä tipahtaa n. 32-33%:iin (odotustilan nopeudeksi asetettu 30%). Alkaa jotenkin vaikuttamaan vialta.
-
Onko viimeisin ohjelmistoversio asennettu lämpöpumppuun?
Joku aiempi versio teki mulla sitä, että halusi ajaa kv-pumppua täysillä, alkuun se ajoi jollain 70% nopeudella mutta pikkuhiljaa nosti ja nosti sinne 100% asti ja jäi siihen. Sitten taas olikohan tuota versiota uudempi tai vanhempi joka ajoi kv-pumppua juurikin päinvastoin, halusi sen mahdollisimman pienelle ja oli pakko laittaa minimirajoitus päälle kun taisi olla jo alle 10% nopeudella.. Pari viimeisintä toiminut hyvin.
Oletko koittanut resetoida lämpöpumppua, eli palautat tehdasasetukset, päivität ohjelmiston ja laitat asetukset takaisin (nekin taisi pystyä kopioimaan muistitikulle)?
-
Onko viimeisin ohjelmistoversio asennettu lämpöpumppuun?
Joku aiempi versio teki mulla sitä, että halusi ajaa kv-pumppua täysillä, alkuun se ajoi jollain 70% nopeudella mutta pikkuhiljaa nosti ja nosti sinne 100% asti ja jäi siihen. Sitten taas olikohan tuota versiota uudempi tai vanhempi joka ajoi kv-pumppua juurikin päinvastoin, halusi sen mahdollisimman pienelle ja oli pakko laittaa minimirajoitus päälle kun taisi olla jo alle 10% nopeudella.. Pari viimeisintä toiminut hyvin.
Oletko koittanut resetoida lämpöpumppua, eli palautat tehdasasetukset, päivität ohjelmiston ja laitat asetukset takaisin (nekin taisi pystyä kopioimaan muistitikulle)?
Viimeisin versio on sisässä eli 9443R7. En ole kokeillut vielä resetointia, mutta mietin myös edellisen ohjelmistoversion palauttamista, sillä testaamista ja sen jälkeen päivittämistä uuteen versioon. Palauttaako tehdasasetuksien ajaminen myös alkuperäisen ohjelmistoversion, eli sen jälkeen pitäisi lähteä päivittelemään?
Hämärästi muistelen, että syksyn aikana tuo kiertovesipumppu on pyörinyt juurikin jollain 70% nopeudella, mutta nyt kun aloin säätämään pumppua, niin huomasin, että se käy jatkuvasti täysillä. En vielä syksyn aikana tehnyt mitään muutoksia säätöihin, joten tuskin omasta toiminnastakaan syytä tälle löytyy.
-
Sain nyt logit talteen, otin ensimmäiselle otokselle 18h pätkän. Saisiko tästä kommentteja? Kompressori (lämmönkeruu auto-tilassa) on ainakin käynyt koko ajan ilman keskeytyksiä, mutta myös asteminuutit ovat olleet jatkuvasti välillä -75...-121, joten ei ole päässyt missään kohtaa pysäytysrajalle. Kiertovesipumpun nopeus on aina 100% paitsi käyttövettä tehdessä tipahtaa n. 32-33%:iin (odotustilan nopeudeksi asetettu 30%). Alkaa jotenkin vaikuttamaan vialta.
Homma etenee hienosti!
Ternostaatit jumittaa virtausta. Käyrä on ihan sahalaitaa.
Kannattaa laittaa virtaukset ja käyrä ensin kuntoon.
Tuo kiertovesipumpun nopeuden säätö on sitten hifistelyä ;)
Käyttövedelle 32-33% on normaalia.
-
Kiitos kaikille vastauksista ja neuvoista! Myyräntyö on alkanut ja ainakin suunta tuntuu olevan oikea. Täytyy alkuun saada nuo virtaukset kohdilleen, nyt tuntuu muualla jo liiankin lämpimältä mutta KHH ja PH+S jäävät vähän turhan viileiksi. Yritän myös vähän isontaa muihinkin tiloihin virtauksia, ymmärtääkseni tämä on ihan hyödyllistä kunhan ei mikään tila lopulta lämpene liikaa tai jää liian kylmäksi. Täytyy toivoa tasaisia pakkasjaksoja, että saisi talossa lämmöt tasaantumaan muutosten välillä.
-
Saisikos vielä hieman lisää säätövinkkejä? Liitteenä taas logitietoja ja oheen muutama tieto/kysymys:
- Käyrä 3+2, huonelämmöt n. 22 *C, KHH 23,4 *C, PH+S 24,5 *C sekä autotallissa 15 *C.
- Asteminuutit käynnistys -60 GM, lisäys -400. Pitäisikö käynnistysrajan olla esim. -100 GM? Asteminuutit ovat pyörineet -50...-60 tietämillä eikä tuosta isommin heilu suuntaan eikä toiseen.
- LK-pumppu on nyt asetettu AUTO-tilaan ja logitusjaksolla näyttää pyörineen noin 25-45% välillä, mutta ilmeisesti tämä on monella foorumilaisella pyörimässä jotakuinkin 100%:lla. Mitä tähän kannattaisi valita? Tällä hetkellä lepohetkiä ei tule lainkaan.
- Kiertovesipumppu on AUTO-tilassa ja nyt laskenut kierrosnopeuksia 100% -> 86%. Lasku on ollut hidasta ja nyt vähän näyttäisi, että virtaama on jo hieman pienempi, mitä täydellä vauhdilla piirit ottavat vastaan, mutta ei ole enää tuosta laskenut alemmaksi. Ilmeisesti delta-t lattiapiirien menon ja paluun välillä on sopiva (ollut n. 3 astetta, mutta nyt kasvanut 4 asteeseen), joten ehkä tästä seuraa, että KV-pumppu ei käy niin suurella vauhdilla. Kannattaako KV-pumppu pitää AUTOlla vai manuaalilla?
- Pieni huojunta lämmitysvedessä johtuu autotallin toisessa piirissä olevasta termostaatista, jonka jätin varmuuden vuoksi paikoilleen, kun pakkaset olivat kiristymässä enkä viitsinyt jättää virtausta omien säätöjen varaan.
- HUOM! Laskin käyrän 3+3:sta 3+2:een klo 22 aikoihin, josta seurasi pieni muutos käyriin.
-
- Kiertovesipumppu on AUTO-tilassa ja nyt laskenut kierrosnopeuksia 100% -> 86%.
Kuten Lappalainen tuossa kommentoi, tämä Niben logiikka muuttui jossain välissä. Meilläkin ajetaan 87-89% välillä. Se ei tuosta muutu paitsi käyttövettä tehdessä. Joskus koin sen (henkiseksi) ongelmaksi, mutta nyt en enää, kiinnostaisi kyllä tietää miksi näin.
Jos et ole sammuttanut konetta vähään aikaan kokonaan, niin se ehkä voisi olla hyvä. Nibe kalibroi kiertovesipumput virtaresetin jälkeen ja jos venttiileitä on nyt enemmän auki, niin ehkä jotain muuttuu, tai sitten ei.
-
Kuten Lappalainen tuossa kommentoi, tämä Niben logiikka muuttui jossain välissä. Meilläkin ajetaan 87-89% välillä. Se ei tuosta muutu paitsi käyttövettä tehdessä. Joskus koin sen (henkiseksi) ongelmaksi, mutta nyt en enää, kiinnostaisi kyllä tietää miksi näin.
Jos et ole sammuttanut konetta vähään aikaan kokonaan, niin se ehkä voisi olla hyvä. Nibe kalibroi kiertovesipumput virtaresetin jälkeen ja jos venttiileitä on nyt enemmän auki, niin ehkä jotain muuttuu, tai sitten ei.
Joo, kaikki AUTO-tilalla niin vaikea arvailla minkälaisilla logiikoilla ja kaavoilla Nibe laskee kaikkea. Sen myös huomasin, että kompressorin käynnistyksen asteminuuttien muuttaminen -60 -> -120 vaikutti siihen, että aikaisemmin pumppu piti asteminuutit tuossa -60 tuntumassa mutta ei nosta niitä missään vaiheessa ylemmäs ja nyt -120:llä pysyttelee tuossa -120 paikkeilla, jolloin lämmityspiirin menon ja paluun lämpötilaero kasvoi hieman.
En ole kokeillut sammuttaa hetkeen. Elokuussa kävi paikallinen huoltoliike vaihtamassa paisuntasäiliön vuotaneen varoventtiilin ja silloin huoltoukko totesi, että virtakytkimessä on jotain kosketushäiriötä, joten en uskalla näillä pakkasillä lähteä kytkintä käytämään, jos ei enää otakaan kosketusta.
-
Joo, kaikki AUTO-tilalla niin vaikea arvailla minkälaisilla logiikoilla ja kaavoilla Nibe laskee kaikkea. Sen myös huomasin, että kompressorin käynnistyksen asteminuuttien muuttaminen -60 -> -120 vaikutti siihen, että aikaisemmin pumppu piti asteminuutit tuossa -60 tuntumassa mutta ei nosta niitä missään vaiheessa ylemmäs ja nyt -120:llä pysyttelee tuossa -120 paikkeilla, jolloin lämmityspiirin menon ja paluun lämpötilaero kasvoi hieman.
En ole kokeillut sammuttaa hetkeen. Elokuussa kävi paikallinen huoltoliike vaihtamassa paisuntasäiliön vuotaneen varoventtiilin ja silloin huoltoukko totesi, että virtakytkimessä on jotain kosketushäiriötä, joten en uskalla näillä pakkasillä lähteä kytkintä käytämään, jos ei enää otakaan kosketusta.
Invertterikone pyrkiikin siihen, että kun on jatkuva lämmitystarve niin kompura vetää niin pienellä teholla kuin mahdollista ja pyrkii pitämään asteminuutit kompuran starttirajan tuntumassa.
Koneen voi sammuttaa omasta virtakytkimestään ja sulaketaulusta sitten katkaisee kokonaan virrat koneeöta, niin ei tartte suojakytkimeen koskea.
-
Invertterikone pyrkiikin siihen, että kun on jatkuva lämmitystarve niin kompura vetää niin pienellä teholla kuin mahdollista ja pyrkii pitämään asteminuutit kompuran starttirajan tuntumassa.
Tätä vähän pohdinkin. Olen yrittänyt päästä tässä säätöjen myötä sisälle Niben sieluttomaan elämään enkä siedä laitteita, joiden toimintaa ja säätölogiikkaa en ymmärrä. Asentajan käsikirja ja käyttöohjeet eivät avaa riittävästi, joten tässä on nyt menty kokeilemalla.
Tehokkaasti tuntuisi Nibe säätävän toimintaansa, kun auto-tilat on päällä. Nyt esim. on menty lämmityksessä pyyntirajaa vasten ja koska Nibe yrittää pitää lämpötilaeron vähintään 3 asteessa, niin nyt sitten on kuristeltu menoveden virtaamia. Seurauksena piireihin ei ole enää yhtä iso virtaus ja lämpöä ei siirretä yhtä paljon laattaan. Eli pyynti on ehkä vähän korkea lämmitystarpeeseen nähden ja pumppu alkaa rajoittaa jo kiertoa.
Haasteena tässä on sitten verkoston virtaamien tasapainottaminen. Pesuhuoneessa voisi olla aavistuksen lämpimämpi, joka isommalla virtaamalla tuntui toteutuvan, mutta nyt virtaaman laskiessa lämpö ei enää taas riitä, joten täytyy yrittää näitäkin taas ehkä säätää. Täytyy kuitenkin ensin vähän tarkkailla käyttäytymistä vähän kovemmilla pakkasilla ennen kuin alkaa säätöjä tekemään.
Lisäksi ihmetystä herättää yksi nurkkamakuuhuone, jossa on 0,85 l/min suurempi virtaus kuin toisessa vastaavassa makuuhuoneessa. En tiedä onko ilmanvaihto vikana (tämä on toki juuri tasapainotettu) tai onko huoneessa jokin lämpövuoto, mutta ilmaa ei ainakaan tunnu tulevan mistään vääristä raoista sisään.
Noh, yrityksen ja erehdyksen kautta.