Uutiset:

Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Laittaisin mlp:n päärakennukseen jotta ei tarvitse käyttövesikiertoa.
Ja se pelkkä tuloilmapatteri riittää, sillä samalla patterilla saa talvella lämmitettyä ja kesällä jäähdytettyä tuloilmaa.
22
Tässä lähtötietoja mitoituksen tekemiseen:
- Rakennuksen sijainti Suomen kartalla? Tieto tarvitaan mitoituksen laskemiseen.
Jyväskylä. Talolta 40m järven rantaan.
- Rakentamisvuosi? Onko rinnetalo?
Uudisrakennus (2026)
- Patterilämmitys vai lattialämmitys?
Vesikiertoinen lattialämmitys
Koneellinen iv. lämmöntalteenotolla
- Lämmitettävän rakennuksen ulkomitat tai ulkoseinien yhteenlaskettu ulkopituus.
54 m
- Ulkoseinien lämpöeristeen materiaali ja paksuus, ulkoseinän kokonaispaksuus?
HIRSI 204mm (Painumaton seinärakenne)
- Kerrosten lukumäärä (kellari, alakerta, yläkerta)?
1
- Lämpimien tilojen neliömäärät kerroksittain (sisätilat, väliseiniä yms. ei lasketa pois)?
151m2
- Huonekorkeudet kerroksittain?
matalin / korkein 2.58 / 3.35 m
- Alapohjan laatu, (maanvarainen, rossipohja jne..) sekä lämpöeristeen laatu ja paksuus?
maanvarainen tb-laatta, LÄMMÖNERISTE 4x50 mm
- Yläpohjan lämpöeristeen materiaali ja paksuus?
Ekovilla 500 mm, yläpuolelta vapaasti puhallettuna
- Millaiset ikkunat (2– vai 3 lasiset)? Onko ikkunoiden yhteispinta-ala tavanomaista suurempi tai pienempi?
3-lasiset, yhteispinta-ala tavanomainen
- Onko muita lämmitettäviä tiloja, esim. autotalli? Onko rakennusten välillä lämmönsiirtokanaali ja kuinka pitkä?
Lisäksi rakennetaan erillinen autokatos-varastorakennus, jonne tulee puolilämmintä tilaa 19 k-m2.
Tekninen tila (2,4m2) on suunniteltu nyt talon yhteyteen ja varastorakennukseen sähköinen lattialämmitys (jolloin vältyttäisiin lämmönsiirtokanaalin hankinnalta).
Rakennusten välinen etäisyys seinästä seinään 8 m.
Jos maalämpöpumppu sijoitetaan varastorakennukseen tarvittaisiin sieltä n. 12 m lämmönsiirtokanaali talon tekniseen tilaan, jossa mm. iv-kone.
Kannattaisiko varastorakennuskin liittää maalämpöön ja kumpaan rakennukseen mlp kannattaisi sijoittaa?
- Tilojen lämpötilat? (Esim. puolilämmin autotalli, jossa +12C lämpö.)
Talo 21-22 C ja puolilämmin varasto 12 C
- Jos on tiedossa rakennuksen ulkovaipan U -arvoja, olisi niistä kovasti hyötyä laskennassa.
u-arvot, W/m²K
Lämpimät tilat:
Ulkoseinä US1: 0,53
Yläpohja YP1 (eriste 500mm): 0,08
Alapohja AP1 (maanvarainen laatta, eriste 200mm): 0,12
Ikkunat: 0,8
Pääovi: 0,8
Puutarhanovet: 0,8

Muuta huomioitavaa:
Maalämpökaivoa on tarkoitus käyttää myös viilennykseen joka jaettaisiin taloon joko konvektorilla tai tuloilmakanavan kautta.
Lisäksi olisin kiinnostunut optiona ulkoilmakanavaan asennettavasta maaliuospatterista.
Onko suosituksia tai näkemyksiä näihin?

Kiitos jo etukäteen mitoituksesta ja kommenteista kysymyksiin.
23
Lämmönjako / Vs: Kylpyhuoneen lattia ei lämpene tarpeeksi
« Uusin viesti kirjoittanut Tu(u)nari 10.07.25 - klo:00:32 »
Painaa reippaasti kolikko peukalon välissä, niin pitäisi liikkua ylös/alas jousikuormitteisesti. Sanoisin, että kara on tuossa kuvan asennossa täysin auki olevan näköinen. Vasaralla kevyesti koputtaen se varmaan pomppii oikeaoppisesti tuossa. Eli toisesta tukista pitäisi saada avattua virtaamaa jollakin konstilla lisää. Kuvasta ei näy, onko tuossa minkäpaksuinen putki pesutiloihin menossa. JS on 12 mm, niin kokemuksesta sanon, että se voi kuristaa virtaamaa ihan luonnostaan kunnolla, jos on liikaa metrejä laitettu yhteen lenkkiin. Ja herkemmin se myös sakkaantuu ajan myötä, kuin väljemmät putket.

OK, kyllähän tuo kara tosiaan painui jousen päällä alas, kun laittoi vähän työkalua peukalon ja karan väliin. Kara myös palautui samaan yläasentoon, jossa se olikin. Ei tuntunut siis olevan mitenkään jumissa.

Otin työntömitalla putken ulkomitan ja näyttäisi olevan 17mm jokaisessa kierrossa. Mitä tuumaat onko tuo putken halkaisia riittävä?

Talon lattialämmityksestä on minulla vain jonkinlainen karkea suunnitelma, johon on kyllä merkitty piirien pituudet, mutta ei esim. suunniteltuja virtauksia. Kylppärin piiri on suunnitelman mukaan 77 metriä pitkä. Muut piirit luokkaa 50-60m eli onhan tuo jonkin verran pidempi. Verrokkina kuitenkin esim oma työhuone, jonka piirin pituudeksi on merkitty 62 metriä. Tässä huoneessa kyllä tulee ihan kunnolla lämmin, jos kiertoa ei rajoita käsisäädöllä sopivasti. Vähän sama muissakin huoneissa.

Koitan ymmärtää vielä ihan perusasioita näistä säädöistä. Onko niin, että jakotukin tulopuolen käsisäädöt ja paluupuolen kuusiokoloavaimella toimivat virtaussäädöt säätävät käytännössä samaa asiaa? Eli onko ainut ero siinä, että paluupuolen säädöt on tarkoitettu enemmän tai vähemmän pysyviksi ja käsisäädöillä tehdään sitten tarvittaessa hienosäädöt tilanteen mukaan?

Koska ainakin oman ymmärrykseni mukaan kylppärin virtaama on paluupuoleltakin säädetty Thermotecin ohjekirjan mukaan maksimiin, olisiko tässä tosiaan järkevää lähteä hakemaan ratkaisua siitä, että yrittäisi tasapainottaa systeemiä kuristamalla virtauksia niistä huoneista, joissa lämpöä tuntuu riittävän? Onko tuohon hommaan mitään työkaluja tms konsteja, joilla säätöjä voisi tehdä muuten kuin ihan kokeilemalla ja seuraamalla lämpöjä? Kesä on tietysti tuohon hommaan aika huono vuodenaika.
24
STIEBEL ELTRON / WPC10 näytössä vain "STIEBEL ELTRON"
« Uusin viesti kirjoittanut andra 09.07.25 - klo:22:27 »
Lämpöpumppuun oli tullut virhe. Koitin bootata, mutta valikosta oli mystisesti kadonnut se "lämpöp.nollaus" -kohta (kuten myös monia muita valikkorivejä). Valikon selaaminen oli myös kovin tahmeaa, viivettä oli koko ajan ehkä pari sekuntia. Kokeilin sitten käyttää virrat pois. Virrat kun laitoin takaisin, niin näyttöön tulee lukemaan isolla keskelle "STIEBEL ELTRON", sekä näytön alaosaan "VERS 400 - 03". Lisäksi välillä menee sellainen vasemmalta oikealle katkonaisesti etenevä valkonen kohta tuossa "STIEBEL ELTRON" -sanojen ylä- ja alapuolella olevassa viivassa (kts. liitteenä oleva kuva). Mihinkään valikkoon ei pääse eikä myöskään lähde lämmittämään. Osaisko joku neuvoa mikä avuksi?
25
Lämmönjako / Vs: Kylpyhuoneen lattia ei lämpene tarpeeksi
« Uusin viesti kirjoittanut euroshopperi 09.07.25 - klo:19:38 »
Tein just yhteen huoneeseen putkien roilotuksen, kun oli toivoton urakka saada sinne tarpeeksi kiertoa öljyaikaisilla putkilla. Verrokkina kuvassa on 20 mm putki, jota laitoin. Muut putket on 15 mm ja 12 mm, jotka poistin. Tuo jakotukin liittimen kuristus on jo luokkaa 1/2 väljyydestä ja sinne ei tarttis olla kyllä yhtään lisää kuristusta. Äkkiseltään voisi max lenkin pituus olla käypäinen alle 40 m pituisiin vetoihin, jos meinaa lämpöpumpulla pitää kohtuullisen matalaa kiertolämpöä ja suurempaa määrää kierron litkuilla. Tuosta kuvasta on ainakin helppo kuvitella eroa, mikä tuolla 20 mm putkella on saatavissa tuohon mehupilliin.
26
Lämmönjako / Vs: Kylpyhuoneen lattia ei lämpene tarpeeksi
« Uusin viesti kirjoittanut euroshopperi 09.07.25 - klo:19:18 »
Painaa reippaasti kolikko peukalon välissä, niin pitäisi liikkua ylös/alas jousikuormitteisesti. Sanoisin, että kara on tuossa kuvan asennossa täysin auki olevan näköinen. Vasaralla kevyesti koputtaen se varmaan pomppii oikeaoppisesti tuossa. Eli toisesta tukista pitäisi saada avattua virtaamaa jollakin konstilla lisää. Kuvasta ei näy, onko tuossa minkäpaksuinen putki pesutiloihin menossa. JS on 12 mm, niin kokemuksesta sanon, että se voi kuristaa virtaamaa ihan luonnostaan kunnolla, jos on liikaa metrejä laitettu yhteen lenkkiin. Ja herkemmin se myös sakkaantuu ajan myötä, kuin väljemmät putket.
27
Lämmönjako / Vs: Kylpyhuoneen lattia ei lämpene tarpeeksi
« Uusin viesti kirjoittanut Tu(u)nari 09.07.25 - klo:14:37 »
Omanpuolen kuristus muissa piireissä tietysti antaa enemmän painetta kylpytiloihin ja saattaa olla oikea ratkaisu, mutta ensin tarkastaa tuon käsisäätöpyörän venttiilin toiminnan. Tuon irtiruuvaaminen, tai muulla tavalla tehtävä irroitus on kyllä ihan itsekin tehtävissä oleva rutiini toimenpide. Otat irti ja kokeilet painella tappia ylös/alas. Jätät vaikka pariksi päiväksi irti kokonaan. Sieltä alta ei ole tulossa lämmitysvettä ulos, kun irroitat sen vaikka kokonaan.

Kiitos jälleen vinkeistä.

Otin vielä kuvan jakotukin säätöpotikoista: https://photos.google.com/share/AF1QipNcsMTDQ8MD32GwtsGKGRd86YtV2Bxn1MJkueWXCZuzlF-12bMORxusnUB6iAUHCQ?key=UWVqN0FERFJKZnRqTF9kb2pGdndZTzFnUzQ1a3ZB

Olisikohan tuo neula tosiaan jumissa. Tein ohjeidesi mukaan ja uskaltauduin kiertämään käsisäätönupin irti. Lähti ihan käsin pyörittämällä, kun otti napakasti kiinni tuosta mustasta osasta, joka näkyy esim. olohuoneen potikan kohdalla.

Miten tiukka tuon neulan pitäisi olla ja onkohan tuo sitten lie missä asennossa, jos on jumittunut? Kokeilin painaa neulaa peukalolla alaspäin napakasti, mutta en mitenkään voimalla. Ei tuntunut liikkuvan mihinkään suuntaan.

Voisin tietysti verrokkina kokeilla irrottaa jonkun toisen huoneen säätönupin, mutta en toisaalta haluaisi mennä turhaan sorkkimaan toimivia säätöjä :)

Kuvassa näkyvä kohta on siis nimenomaan jakotukin tulopuolella, jos sillä on jotain väliä. Paluupuolella on sitten kuusiokoloavaimella säädettävät ruuvit, joiden päällä on messinkinen suojakansi.
28
Lämmönjako / Vs: Kylpyhuoneen lattia ei lämpene tarpeeksi
« Uusin viesti kirjoittanut euroshopperi 09.07.25 - klo:10:21 »
Omanpuolen kuristus muissa piireissä tietysti antaa enemmän painetta kylpytiloihin ja saattaa olla oikea ratkaisu, mutta ensin tarkastaa tuon käsisäätöpyörän venttiilin toiminnan. Tuon irtiruuvaaminen, tai muulla tavalla tehtävä irroitus on kyllä ihan itsekin tehtävissä oleva rutiini toimenpide. Otat irti ja kokeilet painella tappia ylös/alas. Jätät vaikka pariksi päiväksi irti kokonaan. Sieltä alta ei ole tulossa lämmitysvettä ulos, kun irroitat sen vaikka kokonaan.
29
Lämmönjako / Vs: Kylpyhuoneen lattia ei lämpene tarpeeksi
« Uusin viesti kirjoittanut Tu(u)nari 08.07.25 - klo:22:50 »
OK. Eli tuon tulpan alla näkyy olevan lukitus ja säätö. Joskus tuon lukituksen kiristäminen on alkanut pyörittää säätöruuviakin takaisin kiinni. Mutta jos se on nyt kunnolla auki ja toisesta jakotukista voi ottaa vaikka koko käsisäätöventtiilin pois ja varmistaa, että kara myös nousee ja painuu, niin sitten on vain virtausta liian vähän. Pitää kattoa ensin esim kiertopumpun tehoasetus, että on riittävästi tehoa. Seuraavaksi esim omanpuolen virtaaman suurennusta, tai naapurin kuristusta, jos niillä sattuu olemaan hyvin lämpöä jo nykyisinkin. Joka tapauksessa sattaa olla kyse virtausten uudelleen jaosta. Lukitusruuvikin pitää avata niin, että toimii säätö. On noissa ollut kaikkea pelaamista noiden kanssa. Virtausta suurentamallaa kokonaisuudessaan saattaa päästä jopa parempaan COP lukemaankin, jos alkuperäinen on reilusti huonon puolella. Omalla kohdalla kävi juuri näin, kun nostin virtauksia kiertopumpulla reilummaksi.

En ole itse uskaltanut lähteä irrottelemaan noita käsisäätöventtiilejä, mutta on käynyt kyllä mielessä, voisiko kara olla säätöpotikan alla jumissa.

Onko mitään keinoa selvittää, millainen virtaus tuossa kylppärin piirissä tällä hetkellä kulkee verrattuna muihin? Löytyykö esim. LVI-ammattilaisilta tähän jotain välineitä? Virtaus kait on siis syystä tai toisesta liian heikko, mutta onko suht reaaliaikaisesti mahdollista selvittää, millainen vaikutus näillä säädöillä olisi? Varsinkin näin kesäaikaan on vähän hankala tehdä säätöjä pelkästään sen varassa, miten lämpimältä lattia alkaa tuntumaan. Lattiaa tunnustelemalla muutenkin eron huomaisi vasta päivän parin viiveellä.

Tosiaan yksi huoltomies oli jo tarkistanut maalämpöpumpuin kiertopumpusta, että siinä tehot ovat täysillä. Jos ei siis oman puolen tukista löydy vikaa, niin pitää varmaan sitten alkaa miettiä tuota virtausten jakoa oman puolen ja naapurien välillä. Naapurilla ainakin sanojensa mukaan kylppäri lämpenee tarpeeksi. Meidänkin puolella tosiaan lämpöä tuntuu riittävän enemmänkin kuin tarpeeksi kaikkialla muualla paitsi kylppärissä.

Onko kylpyhuoneen lämpenemisen kannalta vaikutusta sillä, että muiden huoneiden virtaamia vastaavasti pienentäisi tukista?
30
Lämmönjako / Vs: Kylpyhuoneen lattia ei lämpene tarpeeksi
« Uusin viesti kirjoittanut euroshopperi 08.07.25 - klo:21:29 »
OK. Eli tuon tulpan alla näkyy olevan lukitus ja säätö. Joskus tuon lukituksen kiristäminen on alkanut pyörittää säätöruuviakin takaisin kiinni. Mutta jos se on nyt kunnolla auki ja toisesta jakotukista voi ottaa vaikka koko käsisäätöventtiilin pois ja varmistaa, että kara myös nousee ja painuu, niin sitten on vain virtausta liian vähän. Pitää kattoa ensin esim kiertopumpun tehoasetus, että on riittävästi tehoa. Seuraavaksi esim omanpuolen virtaaman suurennusta, tai naapurin kuristusta, jos niillä sattuu olemaan hyvin lämpöä jo nykyisinkin. Joka tapauksessa sattaa olla kyse virtausten uudelleen jaosta. Lukitusruuvikin pitää avata niin, että toimii säätö. On noissa ollut kaikkea pelaamista noiden kanssa. Virtausta suurentamallaa kokonaisuudessaan saattaa päästä jopa parempaan COP lukemaankin, jos alkuperäinen on reilusti huonon puolella. Omalla kohdalla kävi juuri näin, kun nostin virtauksia kiertopumpulla reilummaksi.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10