Uutiset:

Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Nibe / Vs: Nibe Pool ongelma
« Uusin viesti kirjoittanut jsheikkila 07.06.26 - klo:12:36 »
Ei tuota allasta tai pumppua niin vain siirrellä...

Mittaaminen pintalämpömittarillakin on aika hankalaa, kun altaan lämmitys kestää tunteja ja ikinä ei tiedä milloin ongelma tapahtuu. Liitteen kuvassa on noiden antureiden arvoja melko läheltä hälytyksen ajankohtaa.

Mutta tuo kommentti altaan veden kemiasta on mielenkiintoinen, sillä altaassahan ei ole puhdasta vettä vaan siellä on myös kemikaaleja (PH+ ja puhdistustabletteja). Huomasin että jossain välissä klooritabletin merkki oli muuttunut. Pitääpä kokeille ostaa alkuperäisiä Novitekin tabletteja.
22
Jos konvektoriin on jäänyt ilmaa niin pienitehoisella kiertopumpulla ei lähde kiertämään. ;)
23
Thermia / Vs: Thermia Atlas 3-12, kohteessa realii
« Uusin viesti kirjoittanut realii 06.06.26 - klo:14:51 »
Tuli tuossa tehtyä määräaikainen 12kk sähkösopimus, joka alkaa 1.9.2026. Perusmaksu 4,5€/kk ja sähköenergia 8,95snt/kWh. Ei kulutusvaikutuksia yms vaan aina sama kiinteä hinta. Tässä kun olen nyt ollut sopimustaktisesti huhtikuun alusta asti pörssillä, niin ei nämä erot kiinteään vaan ole niin suuret, että näen omalla kohdallani kannattavaksi, varsinkaan ympärivuotisena sopimusmuotona.

Huhtikuussa spot-hinta 6,18snt/kWh + marginaali 0,48snt/kWh = 6,66snt/kWh. Omalla huhtikuun kulutuksella 714,75kWh tästä tulee energian osuudeksi 47,60€. Kiinteällä sopparilla, käytetään nyt esimerkkinä tuota minkä iskin kiinni, niin energian osuus olisi 63,97€. Eroa pörssin hyväksi 16,37€.

Toukokuussa spot-hinta 6,23snt/kWh + marginaali 0,48snt/kWh = 6,71snt/kWh. Omalla toukokuun kulutuksella 488,21kWh tästä tulee energian osuudeksi 32,76€. Em. kiinteällä sopparilla energian osuus olisi 43,69€. Eroa pörssin hyväksi 10,93€.

Olen käyttänyt sähköä täysin normaalisti katselematta tuntihintoja, eli elänyt täysin normaalia elämää ilman tuntikyttäämistä tai pörssisähköohjauksia. Kahdessa kuukaudessa olen pörssisähköllä päässyt 27,3€ halvemmalla kuin syyskuussa alkavalla kiinteällä sopimuksella olisin päässyt. Pidän eroa mitättömänä. Mitä pidemmälle kesä etenee, sen vähemmän sähköä kuluu ja sen pienemmäksi pörssin ja kiinteän euromääräinen ero kutistuu. Sieltä kun syksy ja talvi koittaa, niin pörssisähköllä ei päästä lähellekään kiinteän sopimuksen senttihintoja.

On kuitenkin hyvä asia, että sähkömarkkinoilla on erilaisia tuotteita mistä jokainen kuluttaja voi valita omalle kohdalleen sopivimman. :)
24
Hei,
minulla on haasteita saada vanhaa viilennysjärjestelmää toimimaan sen jälkeen kun maapiirin liuospumppu vaihdettiin viime talvena.

Pohdin voiko uudessa liuospumpussa olla niin kova virtausvastus ettei systeemi enään pelitä (konvektorin pumppu ei jaksa pumpata? )

Konvektori on kaivosta tulevassa haarassa. Konvektorin tulopuolella on magneettiventtiili ja kiertovesipumppu.

Pumppu pyörii ja magneettiventtiili aukeaa. Painetta järjestelmässä on noin 1 bar. Kokeilin lisäksi ilmata knvektorin mutta sillä ei ollut vaikutusta.

Kun laitoin mlp liuospumpun pakkosyötölle niin vasta silloin konvektorin jäähdytin alkoi tuntuvasti viilenemään. Kun mlp pakkoohjaus päättyy, konvektorin oma pumppu ei saa pidettyä viilennyspatteria yhtä kylmänä.

En ymmärrä mikä muu voisi tämän aiheuttaa, järjestelmä toimi viime kesänä kun oli vanha liuospumppu asennettuna.

JOS tuo liuospumppu aiheuttaa liikaa vastusta, niin vaihtoehtona olisi sitten kytkeä konvektorin paluu maalämpöpumpusta kaivoon lähtevään linjaan?
Mihinkä kohtaa sitten pitäsi laittaa takaisku ? Ettei MPL yritä kierrättää konvektorin kautta, se kait on riskinä? Tällöin tuo nykyisin kuvassa näkyvä takaisku on turha ?

liitteessä jonkinlainen kuva nykyisestä kokoonpanosta. Konvektorille on lisäksi sulut molemmissa haaroissa.





25
Yleistä / Vs: Peruslämpö talveksi
« Uusin viesti kirjoittanut seppaant 05.06.26 - klo:17:07 »
Mielestäni marssijärjestys tulisi olla
          1) Selvitettävä maalämpökoneen toimintakunto
             - 15000 kWh tuntuu suurelta vuosikulutukselta mutta tarkemman arvion kulutuksesta saa kun tiedetään
              -Missäpäin sijaitsee?
             - Pinta-ala?
             - Ulkoseinien rakenne?
             - Rakennusvuosi?
         2) Edellisen kohdan perusteella koneen säätö/huolto/korjaus.
         3) Koneen säätö tavoitelämpötilan saavuttamiseksi. Ohjeet löytynevät käyttö/asennusohjeista
         4) Pörssisähköohjauksen käyttöönotto. Tosin maalämpökohteessa sillä ei saa merkittävää säästöä.

           ATS
26
Yleistä / Vs: Peruslämpö talveksi
« Uusin viesti kirjoittanut introvertteri 04.06.26 - klo:17:30 »
Onko havaintoja kompressorin käyntiäänestä lämpöpumpun lähistöllä?
Sähkövastuksilla lämmitys tapahtuu suht äänettömästi.

Ei mielestäni pitänyt ääntä. Se Thermian 2000 asennettu 1.1m3 varaaja kyllä pitää sellaista pientä ääntä.
Seinässä oli sellainen Siemensin? ohjainpaneeli. Liekö siellä jotain säätöjä pielessä...
Myyjä kertoi, että pumppu on huollettu viimeksi 10/2024.

Saiskohan näihin mitään etäohjausta tms., vai onko mahdollisuutena ainoastaan lämpötila-anturin huijaus?
27
Yleistä / Vs: Peruslämpö talveksi
« Uusin viesti kirjoittanut Matias 03.06.26 - klo:14:21 »
Lainaus
Kulutus on ollut vuodessa n. 15.000kWh, sisältäen satunnaiset lyhyet oleskelut, eli pelkästään lämmityksestä.

On suuri sähkönkulutus maalämpökoneelle.

Saattaa olla että lämmitys on jostain syystä tapahtunut koneen sähkövastuksilla eikä kompressorilla.
Yleensä sähkövastuksilla lämmitys ottaa kolmisen kertaa enemmän sähköä kuin kompressorilla lämmitys.

Onko havaintoja kompressorin käyntiäänestä lämpöpumpun lähistöllä?
Sähkövastuksilla lämmitys tapahtuu suht äänettömästi.
28
Yleistä / Vs: Peruslämpö talveksi
« Uusin viesti kirjoittanut seppaant 03.06.26 - klo:12:45 »
Kerrohan kohteesta lisää
- Missäpäin sijatsee?
- Pinta-ala?
- Ulkoseinien rakenne?

Oli niin tai näin niin kulutus tuntuu suurelta lähinnä suorasähkölämmiteisen talon kulutukselta

Ensimmäiseksi pitää selvittää lämpöpumpun nykyinen toiminta
Tosin näin kesällä kun varsinaista lämmitystarvetta ei ole on tämä aika haasteellista.

ATS
29
Yleistä / Peruslämpö talveksi
« Uusin viesti kirjoittanut introvertteri 03.06.26 - klo:11:59 »
Ollaan miettimässä vanhan, maalämmöllä ja reilun kuution varaajalla, varustetun hirsirakennuksen ostoa. Tämä tulisi meille kesäkäyttöön, ja satunnaiseen talvikäyttöön. Tällä hetkellä vesikiertoisia lämpöpattereita on pidetty asetuksilla, jossa läpi vuoden sisällä on n. 20-21 astetta. Kulutus on ollut vuodessa n. 15.000kWh, sisältäen satunnaiset lyhyet oleskelut, eli pelkästään lämmityksestä.

Mitään mistään tietävänä kysyisinkin, että miten näillä laitteilla voi/kannattaa pitää peruslämpöä siinä 5-10 asteen tuntumassa? Vai onnistuuko ylipäätänsä? Löytyykö laitteeseen joku kilke, jolla saisi hyödynnettyä pörssisähköä? Pitäisikö jotain muuta ottaa huomioon?

Pumppu on kuvahaun perusteella Oilon Junior GT. Asennus tehty 2015.
30
Thermia / Vs: Thermia Atlas 3-12, kohteessa realii
« Uusin viesti kirjoittanut realii 02.06.26 - klo:20:29 »
Toukokuu 2026:

Kiinteistön kokonaiskulutus: 488,21kWh

Maalämpöpumpun osuus: 159kWh = ~5,13kWh / päivä
Grundfosien osuus: 33,84kWh (720W * 2 = 1,44kWh / päivä) 16 päivää. (720W * 1 = 0,72kWh / päivä) 15 päivää.
Ilmanvaihdon osuus: 31,8kWh. Arvot: Nopeus 3 (47%. Poistoilmavirta 46l/s). Lämpötila-asetus 10. Ulko 20. Tulo 20. Sisä 22. Jäte 22.
Taloussähkön osuus: 263,57kWh
Kuukauden keskilämpötila 11.3c

Toukokuussa 31 päivää: 744 tuntia
Kompressorin käyttöaika: 181 tuntia
Käyttöveden käyttöaika: 22 tuntia

Energiatehokkuus toukokuu 2025 - toukokuu 2026:

Yhdistetty (vuosi)
Lämpöpumpun piiri - Toimitettu 21.9 MWh. Kulutettu 6.1 MWh. COP 3.6. Luonnollinen lähde 16.3 MWh
Sisäinen lämmitin - Kulutettu & Toimitettu 8.0 kWh

Lämpö (vuosi)
Lämpöpumpun piiri - Toimitettu 20.4 MWh. Kulutettu 5.6 MWh. COP 3.6. Luonnollinen lähde 15.4 MWh
Sisäinen lämmitin - Kulutettu & Toimitettu 0.0 kWh

Käyttövesi (vuosi)
Lämpöpumpun piiri - Toimitettu 1.5 MWh. Kulutettu 527 kWh. COP 2.8. Luonnollinen lähde 995 kWh
Sisäinen lämmitin - Kulutettu & Toimitettu 8.0 kWh
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10