https://gebwell.fi/yleisimmat-halytykset-aries-lampopumppu/
https://gebwell.fi/app/uploads/2023/02/Aries-alerts-v1-1-022023.pdf
https://gebwell.fi/app/uploads/2023/01/Aries-halytykset-012023.pdf
Josta löytyy seuraava tieto:
Kylmäainepiirin matalapainehälytys
- Hälytys voi tulla painelähettimeltä, tai painekytkimeltä.
- Tarkasta keruupiirin suodatin. Suodatin tulee tarkastaa ja tarvittaessa puhdistaa kerran vuodessa,
ensimmäisinä lämpöpumpun asennuksen jälkeisinä vuosina useamminkin. Suodattimen ollessa
likainen, kompressorin käydessä keruupiirin lämpötilaero kasvaa ja tämä voi aiheuttaa laitteen
käyttöhäiriöitä. Suodattimen puhdistusohjevideo on osoitteesta:
https://www.youtube.com/watch?v=woCCLDdtAyg
Video on myös kotisivuillamme: Gebwell.fi Tietopankki Aineistopankki Videot
Suodattimien puhdistus.
- Mikäli hälytys uusiutuu suodattimen puhdistuksen jälkeen, lähetä yhteydenottopyyntö tekniseen
tukeemme (https://gebwell.fi/yhteydenottopyynto-kuluttajat/)
- Keruupiirin paine tulee tarkastaa. Lämmönkeruupiirissä täyttöpaineen tulee olla 0,5–1,5bar. Tarkasta
oikea käyttöpaine asennuspöytäkirjasta. Mikäli paineissa on poikkeamaa, olettehan yhteydessä
lämpöpumpun asentaneeseen yritykseen.
Joo, kyllä nämä on nähty. Tuo listaus tuntuu suoraan sanoen jo v*ttuilulta Gebwellin puolelta varsinkin, kun Gebwellin (ja asennusfirman) omat tyypit ovat käyneet katsomassa laitteen, ja todenneet ettei ongelmia sihdeissä ole. Paineet molemmissa säiliöissä 1.2 luokkaa, eli menee Arieksen 0,5-1,5:n väliin. Antureita vaihdettiin, "väärin asennettuja" kytkentöjä flippailtiin, mutta varoitukset jatkuvat edelleen.
Ja kyllä. Yhteyttä on otettu. Sekä asentajat että Gebwell tuntuvat pesevän kätensä tästä laitteesta.
Onhan tämä aika sääli. Laite on hyvä kun toimii, muttei toimi. Itse en tällaista kehtaisi myyjänä katsella, vaan tekisin kaiken että laite tulee kuntoon, mukaan lukien koko kaapin vaihto. Mikäli laite lopulta hajoaa, tai käpy palaa lopullisesti, jatkuvasti ilmoittamistani ongelmista huolimatta niin oikeuteenhan tämän kanssa mennään. Ei voi mitään.
Arvatkaapa, kun minulta kyseltiin kokemuksia maalämpölaitteista, että tuliko tätä putiikkia, tai sen asennuksen suorittanutta firmaa, suositeltua?
Edit: Oma juttunsa on se, että myyjän aikoinaan mainostamaa kolmiportaista lämpimän veden asettelua ei laitteessa enää yhtäkkiä olekaan. Aikaisemmin vaihtoehtoina oli "Säästö-Normaali-Mukavuus" nyt enää säästö ja normaali.
Kuulemma nyt, vuosia myöhemmin, tämä ominaisuus kuuluukin vain "uusimman ohjelmistoversion laitteisiin". Niin, siis, toiminto joko A) poistettiin ohjelmallisesti "vanhemmista" Aries pumpuista tai B) laite myytiin vuosia sitten virheellisillä spekseillä. Ja siihen vielä yhtäkkinen suunnitelma muuttaa laitteen etäohjaus maksulliseksi palveluksi (toinen "ilmainen" ominaisuus, jolla laitetta myytiin), joka ainakin näillä näkymin onneksi peruutettiin. Itse katselen/säätelen laitteen tilaa max 10 kertaa vuodessa (poislukien hälytysten kuittaus), joten kuukausimaksullinen palvelu on aika paksu tapa heikentää asiakassuhdetta.