Jos viilennyskenno on kytketty niin, että se on maapiirissä pumpun rinnalla (eli sisäänmenevä neste tulee maasta pumpulle menevästä putkesta, ja paluu pumpulta maahan menevään putkeen) omalla kv-pumpulla ja takaiskulla, niin tällöinhän ongelmaa ei käytännössä ole.
Myös paluuhaarassa (pumpulta maahan päin) oleva jäähdytyskenno ei ole ongelma, jos kiertoa ohjataan sen mukaan, että ulkolämpötila on alempi kuin nesteen. Neste on pumpun käydessä paluuhaarassa kylmemepää, mutta pumpun seisoessa noin samanlämpöistä kuin maasta tullessaankin.
Vaikein arvaus on, jos kenno on kytketty maasta pumpulle tulevaan putkeen, kuten minulla on (tosin koneen sisällä oleva jäähdytinkenno on vasta lämmöntalteenoton jälkeen, joten sen takia ongelmaa ei ole, kun ei voi käyttää esilämmittimenä). Tosin, jos vaikka neljäsosa litkusta kiertää kennon kautta ja 3/4 menee shuntattuna suoraan, ei esim. parin asteen lasku kennon nesteessä vaikuta kuin puoli astetta pumpulle menevään.
hukkaan taisi mennä tämäkin viisastelu, ei auttane ketään
nvg