Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: EMV110-M 89i0 tekninen toiminta?  (Luettu 1026 kertaa)

Poissa ToR

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 28
EMV110-M 89i0 tekninen toiminta?
« : 18.06.23 - klo:19:40 »
Nyt Bosch/Carrier kiusaa GT8 hälytyksillä :( Osaako kukaan kertoa miten tuon otsikon venttiilin pitäisi toimia? Kun venttiiliä ajaa huoltotilassa niin äkkiseltään vaikuttaa että moottori pyörähtää 60ast kun vaihtoventtiili akrivoidaan ja kun passivoidaan niin mennään samaan suuntaan 60 astetta uudestaan. Jos siitä jatkaa aktivoimalla niin vaihdetaan suuntaa ja mennään taas 60ast ja passivoimalla mennaan samaan (vaihdettuun suuntaan) 60ast. Kuuluuko tosiaan toimia noin? Onko jossain venttiilin räjäytyskuvaa?

Epäilen että vahtoventtiili jää johonkin välitilaan eikä vesi virtaa kunnolla laitten sisällä jolloin mennään ylilämpöön. Toinen mahdollisuus on pumppu ja kolmas tukkeutunut lämmönvaihdin...
Carrier C9

Poissa MRa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Vs: EMV110-M 89i0 tekninen toiminta?
« Vastaus #1 : 04.08.23 - klo:19:02 »
Selvisikö sinulle, miten tämän toimilaitteen pitäisi toimia?

Mulla täysin sama ohjain IVT Premiumline HQ E8:ssa, jossa lämminvesivaraajan vettä pääsee ilmeisesti lattialämmityksen kiertoon ja nostaa lattialämmöt liian korkeiksi.
Tuota tutkiessa havaitsin samaa kuin sinä, että ohjain siirtyy välillä 60 astetta peräkkäin samaan suuntaan.
Onko tämä siis ihan normaali toiminto tuolle ohjaimelle vai onko ohjain rikki?

Eli kääntääkö tuo ohjain nyt välillä vaihtoventtiilin väärään asentoon eli vika on ohjaimessa, vai onko tuo ihan normaali toiminto tuolle ohjaimelle ja vika onkin vuotavassa vaihtoventtiilissä?

Poissa MRa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Vs: EMV110-M 89i0 tekninen toiminta?
« Vastaus #2 : 12.08.23 - klo:08:45 »
Vastaan tähän itse, jos jotain muutakin aihe joskus kiinnostaa.

Venttiilin osassa, jota ohjain pyörittää on kolme reikää, joista vain yksi on aina kerrallaan käytössä eli on jommankumman A/B ulostulon kohdalla.
Nuo reiät on 120 asteen välein, joten vaikka ohjain pyörisi jatkuvasti samaan suuntaan aina 60 astetta kerrallaan, vaihtuisi ulostulo joka käännön jälkeen.

Eli ohjain toimii ihan oikein, vaikka välillä pyörähtää kaksi kertaa peräkkäin samaan suuntaan.

Kaipa tuolla logiikalla haetaan sitä, että venttiili toimii paremmin, jos sitä ei aina pyöritetä vastakkaisiin suuntiin.