Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Gebwell Aries 6 höyrystimen lämpötila piikkaa  (Luettu 3171 kertaa)

Poissa mikko964

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 45
  • Maalämpöfoorumi
Alle 6kk käytössä ollut invertteri Aries 6 on mennyt viikon sisään kolmesti vikatilaan. Tukitiketti kiireellisellä prioriteetilla on avattu Gebwellin huoltoon jo muutama päivä sitten, mutta kun kukaan ei ole ottanut sitä vielä käsittelyyn niin kysytään foorumin tietäjiltä :)

Ongelmat alkoivat sen jälkeen kun keväiset kelit tulivat eli päivällä ulkolämpötila n. +8c ja yöllä -10c. En tosin tiedä onko tällä mitään tekemistä asian kanssa. Kuvaan tässä pumpun toimintaa eilisestä päivästä alkaen kohti yötä:

- Päivällä ulkolämpötila n. +8c, kompressorin kapasiteetti 18% eli minimi. Menoveden lämpötila 26c. Höyrystimen lämpötila -1c
- Kello 18 ulkolämpötila laskee, kompressorin kapasiteetti alkaa nousta ja höyrystimen lämpötila alkaa laskea.
- Kello 22:35 ulkolämpötila -2c, kompressorin kapasiteetti 87%, menoveden lämpötila 28c. Höyrystimen lämpötila on laskenut tasaisesti ja on nyt -24c.
- Kello 22:40 höyrystimen lämpötila piikkaa -70c, ohjainlaite sammuttaa kompressorin ja menee vikatilaan.
- Kello 22:45 höyrystimen lämpötila palautuu jonnekin +6c tietämille.
- Lämmönteko jatkuu sähkövastuksilla.

Koneessa on muuttuvanopeuksinen keruupumppu ja sen nopeus on ollut koko yllä mainitun ajanjakson 40%. Kyseinen 40% on asetuksissa määritetty minimiksi tehtaalla. Osaako joku kylmäainetekniikkaa tunteva sanoa onko tuollaiset -24c höyrystimen lämpötilat ylipäänsä normaaleja? Voiko joku ongelma keruupiirissä (tukkeutunut sihti?) aiheuttaa tällaista? Olen parhaillaan lomamatkalla enkä pääse tätä heti tarkistamaan.

Jos ongelman ratkaisemiseksi tarvitaan muita mittaustietoja niin kertokaa toki, toimitan parhaani mukaan.

Edit: Vikatilanteessa pumppu antaa vikakoodeiksi
+ Höyrystin lt. Piiri 1: -50.23 °C
+ Matalapainekytkin Piiri 1: Hälytys
+ LOP Piiri 1: Hälytys

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 760
  • yli-ikämies
Vs: Gebwell Aries 6 höyrystimen lämpötila piikkaa
« Vastaus #1 : 18.03.22 - klo:12:35 »
Kyllä vaikuttaa kovasti keruupiirin virtaaman huonontumiselta.
Syynä voi juurikin olla tukkeutunut mutasihti.
Uudessa maalämpöasennuksessa pitäisi aina käyttöönoton jälkeen putsata maapiirin keruun sihti. Sinne kertyy asennuksen jäljeltä moskaa ja muoviputken katkaisujätettä.

Paikalla seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 413
  • L-Ässä V-7
Vs: Gebwell Aries 6 höyrystimen lämpötila piikkaa
« Vastaus #2 : 18.03.22 - klo:14:17 »
Lainaus
onko tuollaiset -24c höyrystimen lämpötilat ylipäänsä normaaleja?
Lainaus
Kello 22:40 höyrystimen lämpötila piikkaa -70c, ohjainlaite sammuttaa kompressorin ja menee vikatilaan.
Minä kysyisin mieluummin: Ovatko nuo lämpötilat ylipäätään mahdollisia?
Lainaus
Koneessa on muuttuvanopeuksinen keruupumppu ja sen nopeus on ollut koko yllä mainitun ajanjakson 40%. Kyseinen 40% on asetuksissa määritetty minimiksi tehtaalla.
Miksi keruupumppu ei nosta kierroksia?
Ettei tuo 40% ole vaan maximi?
Mitä ovat keruun lämpötilat ja lämpötilaero?

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa mikko964

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 45
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Gebwell Aries 6 höyrystimen lämpötila piikkaa
« Vastaus #3 : 19.03.22 - klo:09:23 »
Lainaus
Kyllä vaikuttaa kovasti keruupiirin virtaaman huonontumiselta.
Syynä voi juurikin olla tukkeutunut mutasihti.
Uudessa maalämpöasennuksessa pitäisi aina käyttöönoton jälkeen putsata maapiirin keruun sihti. Sinne kertyy asennuksen jäljeltä moskaa ja muoviputken katkaisujätettä.

Juu uuden järjestelmän sihdin puhdistus oli tiedossa (kiitos tämän foorumin) ja näin on tehtykin, eli käyttöönoton jälkeen puhdistin mutasihdin. Oli aika tukossa, mutta ei silloin tullut mitään hälytyksiä. Tein vielä uusintatarkastuksen n. kuukausi sen jälkeen kun puhdistin ensimmäisen kerran ja sihti oli täysin puhdas.

Eilen pääsin kotiin ja tarkistin sihdin. Sihtiin oli kertynyt hieman roskaa, ei kuitenkaan läheskään niin paljoa kuin käyttöönoton yhteydessä. Puhdistin sihdin, mutta valitettavasti siitä ei ollut mitään apua tähän ongelmaan eli eilen päädyttiin taas vikatilanteeseen :(

Lainaus
Minä kysyisin mieluummin: Ovatko nuo lämpötilat ylipäätään mahdollisia?

Jos viittaat siihen että toimiiko höyrystimen lämpöanturi kuten kuuluu niin sanoisin että ainakin pääpiirteittäin toimii. Esim. nyt kun yö on menty sähkövastuksilla, höyrystimen lämpötila on +16c joka vastaa suurin piirtein pumpun sijoituspaikassa vallitsevaa lämpötilaa. Höyrystimen lämpötila laskee samassa suhteessa kun kompressorin kuormitus iltaa kohden nousee jne. Edellä mainittu toiminta on siis mielestäni ihan loogista käytöstä anturilta, mutta sitä en osaa sanoa onko -50c tai -70c mittaukset realistisia.

Lainaus
Miksi keruupumppu ei nosta kierroksia?
Ettei tuo 40% ole vaan maximi?

Kuvasin tilannetta aiemmassa viestissä hieman suppeasti. Asetuksissa on siis ihan selkeästi keruupumpun minimiksi asetettu 40% ja maksimiksi 100%. Kun kompressori käynnistyy esim. vikatilanteen tai huilaamisen jälkeen, keruupumppu menee 100% teholle ja laskee siitä rauhallisesti kohti 40%. Tällä viikolla keruupumpun nopeus on noussut ainakin kerran 40% -> ~45% eli kyllä se säätö jotenkin toimii. Oma epäilyni oli, että voisiko huonosti koodattu keruupumpun ohjaus (= keruupumppu pyörii liian hitaasti) aiheuttaa ongelman, mutta tämä teoria taisi kumoutua eilen koska vikatilanteeseen päädyttiin silloinkin kun keruupumpun nopeus oli n. 90% (tarkempi kuvaus alla).

Lainaus
Mitä ovat keruun lämpötilat ja lämpötilaero?

Kuvaan eilisen käyttötilanteen:

- Puhdistin mutasihdin. Kuten yllä kirjoitin, sihti oli hieman likainen, mutta ei tukossa.
- Pumppu takaisin päälle
- Pumppu rupesi tekemään käyttövettä, aikaa meni n. 50min. Loppuvaiheilla mittausarvot:
  • keruupiiri sisään +2c
  • keruupiiri ulos +0.2c
  • menoveden lämpötila 59c
  • höyrystimen lämpötila n. -3c.
  • kompressorin kuormitus 55%
- Pumppu siirtyi tekemään lämmitystä joka keskeytyi 15min jälkeen samaan vikatilanteeseen kuin aloitusviestissä kuvasin. Mittausarvot ennen vikatilannetta:
  • keruupiiri sisään +2c
  • keruupiiri ulos +0.17c
  • menoveden lämpötila 28c
  • höyrystimen lämpötila -22c
  • kompressorin kuormitus 100%
  • keruupumppu 93%. Korkea keruupumpun kierrosluku johtui siitä että kone oli käynnistetty äsken eikä keruupumpun kierrosluku ollut ehtinyt vielä laskea "laskettuun arvoon"

Väittäisin että keruupiirin delta on talvella ollut järjestelmällisesti ~3. Jotenkin tuntuu että kylmäpuolella ei ole nyt kaikki ihan kunnossa ja koneesta uupuu huipputehot.

Paikalla seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 413
  • L-Ässä V-7
Vs: Gebwell Aries 6 höyrystimen lämpötila piikkaa
« Vastaus #4 : 19.03.22 - klo:09:37 »
Lainaus
Pumppu siirtyi tekemään lämmitystä joka keskeytyi 15min jälkeen samaan vikatilanteeseen kuin aloitusviestissä kuvasin. Mittausarvot ennen vikatilannetta:

    keruupiiri sisään +2c
    keruupiiri ulos +0.17c
    menoveden lämpötila 28c
    höyrystimen lämpötila -22c
    kompressorin kuormitus 100%
    keruupumppu 93%. Korkea keruupumpun kierrosluku johtui siitä että kone oli käynnistetty äsken eikä keruupumpun kierrosluku ollut ehtinyt vielä laskea "laskettuun arvoon"


Väittäisin että keruupiirin delta on talvella ollut järjestelmällisesti ~3. Jotenkin tuntuu että kylmäpuolella ei ole nyt kaikki ihan kunnossa ja koneesta uupuu huipputehot.
Hyvä oletus että kylmäpuolella ei kaikki ole kunnossa.
-Paisuntaventtiili ei toimi kunnolla
-Kylmäainetta vuotanut pois.
Tämänkin selvittelyssä kattava mittausten seuranta antaisi lisätietoa.
Ota ylös normaalin lämmityskäytön ajalta KAIKKI mittaukset
Samoin, jos saat ne vähän ennen häiriötilannetta.
Saako tästä koneesta mittaustietoa esim trendimuodossa?

Kokeile onko vaikutusta, jos keruupumppu on käydessään koko ajan 100% teholla.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa mikko964

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 45
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Gebwell Aries 6 höyrystimen lämpötila piikkaa
« Vastaus #5 : 05.04.22 - klo:20:45 »
Lainaus
Tämänkin selvittelyssä kattava mittausten seuranta antaisi lisätietoa.
Ota ylös normaalin lämmityskäytön ajalta KAIKKI mittaukset
Samoin, jos saat ne vähän ennen häiriötilannetta.
Saako tästä koneesta mittaustietoa esim trendimuodossa?

Valitettavasti tästä pumpusta ei saa mittaustietoja ulos helposti ellei käytä omaa aikaa x tuntia niin että ohjelmoi itse loggerin. Silläpä yritinkin kysellä että jos joku osaisi kertoa spesifit mittausarvot mitä katsoa, niiden toimittaminen tänne olisi onnistunut vielä järkevällä työmäärällä. Vikaa olisi kyllä ollut mielenkiintoista analysoida ja arvostan sitä että täällä joku niitä viitsisi katsoa.

Tilanne on nyt se, että viimeiset kaksi viikkoa on menty täysin sähkövastuksilla. Huollon piti tulla tämän viikon maanantaina, ei tullut. Uusi lupaus oli että tulevat tänään tiistaina, eivät tulleet. Sen verran kuitenkin selvisi tänään että laitteeseen on tulossa kokonaan uusi koneikko/kompressoriyksikkö. Eli mikä koneessa on tarkalleen ottaen vialla, taitaa jäädä nyt mysteeriksi. Harmittaa aika paljon että olen tehnyt ensimmäisen vikailmoituksen jo 13.3. ja nyt on 5.4. eikä ole edelleenkään tietoa milloin huolto saapuu. Talven säästöt sulaa parhaillaan sähkövastuksiin.

Poissa mikko964

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 45
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Gebwell Aries 6 höyrystimen lämpötila piikkaa
« Vastaus #6 : 16.04.22 - klo:12:12 »
Päivitetään nyt tänne vielä loppuratkaisu, eli koneikko vaihdettu ja nyt pumppu toimii taas. Vian aiheuttaja jäi mysteeriksi, mutta arveluina heiteltiin joko paisuntaventtiilivikaa tai kylmäainevajausta.

Muutama oma huomio näin jälkikäteen:
 - Uudella koneikolla "Paisuntaventtiilin takaisinkytkentä 0-100%" arvo on esimerkiksi nyt vuorokauden aikana ollut keskimäärin 22%, kun vanhalla koneikolla loppuaikoina käytös meni hyvin kulmikkaaksi - arvo ampaisi nopeasti sataan prosenttiin.
 - Viimeisen vuorokauden aikana laitteen keskiarvokapasiteetti on ollut 44% ja höyrystimen lämpötilan keskiarvo -3 astetta. Voisiko tästä päätellä että jos höyrystimen lämpötilat alkavat olla -20c tietämillä (kuten vanhalla koneikolla) niin kone vetelee jo viimeisiään. Toisaalta pitäisi nähdä höyrystimen lämpötila kunnon pakkaskelillä kun kuorma on 100% jotta osaisi sanoa varmemmin.

Paikalla seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 413
  • L-Ässä V-7
Vs: Gebwell Aries 6 höyrystimen lämpötila piikkaa
« Vastaus #7 : 16.04.22 - klo:12:53 »
Kiitoksia sinulle että annoit "loppuraportin"
Harmi vain että varsinainen vika ei selvinnyt.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Lärppä

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Gebwell Aries 6 höyrystimen lämpötila piikkaa
« Vastaus #8 : 02.07.23 - klo:11:57 »
Alle 6kk käytössä ollut invertteri Aries 6 on mennyt viikon sisään kolmesti vikatilaan. Tukitiketti kiireellisellä prioriteetilla on avattu Gebwellin huoltoon jo muutama päivä sitten, mutta kun kukaan ei ole ottanut sitä vielä käsittelyyn niin kysytään foorumin tietäjiltä :)

Ongelmat alkoivat sen jälkeen kun keväiset kelit tulivat eli päivällä ulkolämpötila n. +8c ja yöllä -10c. En tosin tiedä onko tällä mitään tekemistä asian kanssa. Kuvaan tässä pumpun toimintaa eilisestä päivästä alkaen kohti yötä:

- Päivällä ulkolämpötila n. +8c, kompressorin kapasiteetti 18% eli minimi. Menoveden lämpötila 26c. Höyrystimen lämpötila -1c
- Kello 18 ulkolämpötila laskee, kompressorin kapasiteetti alkaa nousta ja höyrystimen lämpötila alkaa laskea.
- Kello 22:35 ulkolämpötila -2c, kompressorin kapasiteetti 87%, menoveden lämpötila 28c. Höyrystimen lämpötila on laskenut tasaisesti ja on nyt -24c.
- Kello 22:40 höyrystimen lämpötila piikkaa -70c, ohjainlaite sammuttaa kompressorin ja menee vikatilaan.
- Kello 22:45 höyrystimen lämpötila palautuu jonnekin +6c tietämille.
- Lämmönteko jatkuu sähkövastuksilla.

Koneessa on muuttuvanopeuksinen keruupumppu ja sen nopeus on ollut koko yllä mainitun ajanjakson 40%. Kyseinen 40% on asetuksissa määritetty minimiksi tehtaalla. Osaako joku kylmäainetekniikkaa tunteva sanoa onko tuollaiset -24c höyrystimen lämpötilat ylipäänsä normaaleja? Voiko joku ongelma keruupiirissä (tukkeutunut sihti?) aiheuttaa tällaista? Olen parhaillaan lomamatkalla enkä pääse tätä heti tarkistamaan.

Jos ongelman ratkaisemiseksi tarvitaan muita mittaustietoja niin kertokaa toki, toimitan parhaani mukaan.

Edit: Vikatilanteessa pumppu antaa vikakoodeiksi
+ Höyrystin lt. Piiri 1: -50.23 °C
+ Matalapainekytkin Piiri 1: Hälytys
+ LOP Piiri 1: Hälytys


Maalämpöpumppua pohdin ja Aries 6 yksi vaihtoehto. Ylempään alla kommenttia.

Ohjekirjan perusteella Arieksen matalapaine katkaisuraja on 1.7bar(g), joka vastaa R410A kylmäaineella n. -30C. Normaalisti höyrystimen lämpötilan mainitaan olevan n. -10C, joka vastaa n. 4.7bar(g). Normikäytössä luultavasti vaihtelee -2C - -15C riippuen kuormituksen tasaisuudesta. Viittaisi tosiaan paisuntaventtiilivikaan tai kylmäainevajaukseen. Paisuntaventtiilin asentotiedosta voisi päätellä enemmän. Pysäytys suojaa ruuviyksikköä kun höyrystinpaineet pudonneet liian alas.

R410A kiehumispiste on -51.44C.

Lauhduttimella 44bar(g) on katkaisuraja, joka n. 66C. Selittää miksi käyttövesi lämmitettävä sähköllä +55C vedestä ylöspäin.