Mäntäkompressoreja on ollut niin kauan, että kokemusta on kestosta ja kompressoreja on kehitetty kokemusten valossa. Tekniikka on tässä suhteessa kypsää.
Sen sijaan kierukkakompressorien laaja käyttö on niin nuorta, ettei kestoiästä kai ole tarkkaa tietoa.
Koska jälkimmäisissä on vain yksi liikkuva, pyörivä osa, tärinät ovat vähäisiä. Mäntäkompuroissa on useita edestakaisin liikkuvia osia ja resonanssit ovat herkemmässä. Jos kompurassa on voimakkaita värinöitä, nepä saattavat lyhentää myös maalämpöpumpun muiden osien ikää.
On hyvä vastaväite mäntien eduksi: kiertomäntä- eli wankelmoottorissa ei ole edestakaisin liikkuvia osia ja näin se olisi kovasti mäntämoottoreja näppärämpi ratkaisu. Kuitenkin se ei ole syrjäyttänyt mäntämoottoreja, koska se ei osoittautunut käytännössä niitä paremmaksi. Kaipa se löytyy vain joistain Mazdan urheiluautoista. Kuten kierukkakompressorissakin wankelmoottorissa tiivistys on kriittinen tekijä, koska tiivistyspinnat ovat niin pienet.