Huomenta, meillä vastaavaa ongelmaa...
Vallox 110 MV (Ohjelmistoversio 2.0.24) on alkanut pysähdellä virheeseen liian matalasta tuloilman lämpötilasta.
Ongelmat alkoivat 15.1, onhan nyt ollut tavallista pidempään kylmää, mutta vastaavia ongelmia aiempina talvina ei ole ollut. Koneen sammumiset, ja ulko/tuloilman lämpötilat graafeista:
- 15.1, ulkoilma -15, tuloilma 5 (kone oli poissa tilassa, ennen sammumista)
- 19.1, ulkoilma -17, tuloilma -1 (kone oli poissa tilassa, ennen sammumista)
- 5.2, ulkoilma -14, tuloilma -8
- 6.2, ulkoilma -24, tuloilma 13
- 8.2, ulkoilma -25, tuloilma -16
- 8.2, ulkoilma -23, tuloilma 0
- 13.2, ulkoilma -20, tuloilma, 1
- 14.2 ulkoilma -19, tuloilma 1
Tuloilman lämpötila-asetus on ollut 17-18. Sulatin koneen 10.2 ja vaihdoin samalla suodattimet. Yksi koneen seinämä ja kenno oli jonkin verran jäässä.
Graafeista näyttäisi siltä että kone sammuu kun kosteusprosentti nousee (koneessa myös ulkoinen kosteusanturi pesuhuoneessa), liittynee jotenkin sulatukseen. Sulatustapa on LTO kennon ohitus, ja lämmitysasetukset:
- Jälkilämmmitysvastus: Sähkövastus
- Lisälämmitusvastus: Sähkövastus
Itsetestaus antaa muille testeille "Onnistunut", mutta lisälämmitysvastus jää ainakin pilvikäyttöliittymässä "Testaa..." tilaan.
Minulla on vastaava 096 MV kone saunarakennuksessa, ja siellä samat testitulokset, toisaalta tässä koneessa ei muistaakseni lisälämmitysvastusta olekaan.
Mistähän ongelmat voisivat johtua? Onko kenties lisälämmitin rikki kun jää testaa tilaan? Pitäisikö sulatusasetuksia säätää johonkin suuntaan? Vianetsintää hankaloittaa se että IV-kone mökillä 250km päässä...
Laitan oheen kolme kuvaa IV koneen graafeista tilanteissa joissa sammunut, ja yhden kuvan normaalista toimineesta päivästä jossa "kosteuskuormaa" suihkun yms muodossa. Tuona "normaali" päivänä sulattanut melko tiheään, mutta toisaalta vastaavilla pakkasilla kun mökillä ei oltu, niin kone sulattanut 5krt vuorokaudessa.
Lisäksi kuva lämpötiloista lisälämmitin testin aikana (en tiedä kuinka reaaliaikaisesti nämä Cloud näkymään päivittyvät). Ero 2 astetta tuloilman ja tuloilma LTO kennosta välillä. Jälkilämmitin testin aikana ero taisi olla hiukan suurempi.
Kiitos etukäteen ajatuksista, oikeaan suuntaan ohjaamisesta!
T: Janne A