Minulla on jonkin verrankin kokemusta toimituksesta, joka ei vastannut odotuksiani. Ilmoitin heti ensimmäisistä havainnoistani toimittajalle. Paikalla käynyt LVI-alan asiantuntija vahvisti itse tekemäni laajemman puuteluettelon. Tein tämän jälkeen runsaasti kuvia sisältäneen reklamaation toimittajalle.
Sen jälkeen väänsin aikani aiheesta miten tilanne korjataan. Melko helposti toimittaja kuitenkin myönsi virheet. Kun olimme sopineet mitä pitää tehdä erilailla, niin toimittajan asentaja tuli tekemään asennuksen lähes kokonaan uusiksi. Mikä tärkeintä, niin maksoin toimituksen vasta kun puutteet oli korjattu. Tässä kohtaa kannattaa olla tiukkana, sillä oma neuvotteluasema heikkenee jos kaikki on jo maksettu.
Eli mikäli toimitus poikkeaa siitä mitä on mainittu sopimuksessa, tarjouksissa, sähköpostikirjeenvaihdossa tai mitä on sovittu vaikkapa suullisesti, niin silloin kannattaa tehdä reklamaatio toimittajalle. Reklamaatiossa voi vedota mm. sähköasennusvaatimuksiin tai hyviin asennustapoihin. Reklamaation tekemiseen on hyvä pyytää asiantuntija-apua. Reklamaatiossa tulee selkeästi ilmaista puutteet ja omat vaatimukset asian korjaamiseksi.