No minullahan on nyt toista kesää käytössä itse tehty lattiaviilennys, on siis ihan kokemuksiakin, ja käppyröitäkin, ei tarvitse mutuilla.
Laatassa on massaa, mutta koska termostaatit on keksitty niin riittää että kerran asettaa arvot kohdalleen ja kytkee järjestelmän päälle kuten lämmityksessäkin ja suht tasaisena lämpö pysyy, noin puolen asteen sisään. Ja mikä ilahduttavinta niin talo on joka nurkasta tasaisen viileä, makkarissakin yöllä ovi kiinni.
Veikkaan että lämpö on tasaisempi kuin ilppilämmittäjillä edes siellä ilpin olintilassa, saati muualla talossa. Omakin käppyrä olisi vielä tasaisempi jos olkkarissa ei olisi kolmea verhotonta 2m leveetä ikkunaa lattiasta kattoon ja jos olisin löytänyt langattoman termarin jonka hystereesi on pienempi kuin 0.3c. Laittakaapa joku ilppi/konvektoriviilentäjä verrokkikäppyrä olkkarin lämmöistä viimeisen viikon ajalta.
Mutta siis, kesän alussa päälle ja syksyllä pois, termarit hoitaa.
Kosteus sisällä ei ole sama kun kosteus ulkona
ainakaan suhteellinen
Olen pari kertaa pyytänyt josko joku ilppi/konvektoriviilentäjä laittaisi verrokiksi oman sisäkosteuskäppyrän niin voitaisiin ihmetellä onko tuo minun kämpän kosteus taivaissa, ei ole näkynyt. Nyt olisi taas hyvä tilaisuus laittaa viimeisen viikon käppyrä tähän verrattavaksi. Tuolla stiebeli osiossa on minun koko viime vuoden sisäkosteuskäppyrä. En kiistä etteikö kosteus olisi korkeampi mutta ei sillä ole väliä jos se kuitenkin pysyy riittävän alhaalla.
Kastepisteen kanssa ei tule mitään ongelmia, laattaa ei todellakaan ajeta 18c kylmäksi, sisällä jäätyisi.
Itselläni lattian pintalämpötila on jossain 20-20.5 välillä ja nyt on sentään 30c ja vähän ylikin lämpöjä ulkona ja tuolla saavutetaan ~22c sisälämpö joka sekin on useimmille liian kylmä.
Huoneilma on siis noin 1.5 astetta lämpimämpi kuin lattian pinta.
Tuo ihan alimmainen kuvaaja, ”maalämpö” kertoo lattiasta tulevan veden lämpötilan. Huomaa hyvin että joka yö termostaatti katkaisee viilennyksen.
Ilmanvaihto on normi teholla kokoajan, kosteustehostus tietty lähtee aina nostamaan kierroksia joka saunan tai suihkun jälkeen. Eikä valloxin vähäistä viileäntalteenottoa voikaan näköjään käyttää vanhassa talossa kun se tekee melkoisen kovan alipaineen, hajuhaittoja, jos antaa yöllä avata kennonohitusluukun. Tuo valloxi on kyllä surullinen.