Jos löydät vaihtoventtiilin niin käännä käsin lattia-asentoon.
Tähän on nyt vähän perehdytty, Stiebelissä ei ole mitään mahdollisuutta kääntää käsin venttiiliä mistään.
Vaikka ottaisi venttiilin irti niin silti mitään ei voi kääntää tai liikuttaa.
Venttiili liike on edestakas mutta liike on mahdollista vain moottorilla ja moottorina on lineaarinen askelmoottori. Erikoinen moottori, mikään ei pyöri
tuommoinen
https://nmbtc.com/wp-content/uploads/parts/documents/PL25%20data%20sheet.pdfVaatii tuon mukaan näköjään jonkinlaisen IC-ajurin, Drive IC UDN2916B - V
Täällä kun on sähkötietäjiä niin tietääkö kukaan pystyykö tuota ajamaan kotikonstein auki/kiinni kytkemällä 12v johonkin? Siinä on viisi piuhaa, koitin punaiseen ja mustaan tarjota 12v tasavirtaa molemminperin mutta mitään ei tapahtunut. Vai pitääkö sen saada jotain älykkäämpää ohjausta, eli onko esim. tuo IC pakko olla leikissä mukana jos tuota meinaa saada liikahtamaan? Lämpöpumpussa kiinni olevaa tietysti pystyy ajamaan sieltä testivalikosta mutta mites käsissä olevaa? Tässähän on siis magnetismi ja vissiin jotain vaihtuvaa plussaa ja miinusta oltava jotta homma rulettaa, itse en tajua noista mitään……
Moottorin toimintaperiaate lienee sama kun maglev junilla.
https://fi.wikipedia.org/wiki/MaglevPerusongelma on tuo moottorin akselin, joka lienee jonkinlainen magneettitanko, jumiutuminen.
Akselin pintaan kertyy töhnää tai akselin reikään kertyy epäpuhtauksia jotka sitten jumii akselin. Jumiutumisen vaihtoehto on että epäpuhtaudet kuluttavat reikää ja vesi pääsee siitä sitten läpi eli venttiili alkaa vuotamaan. Tuon vaihtoventtiilin voisi irroittaa fyysisesti esim. kolmen vuoden välein, pitää sen piuhoissa kiinni koneessa, ajaa auki ja putsata akseli vaikka hammasharjalla. Sillä voisi saada käyttöikää lisää. Suositeltavaa on myös tietysti pitää järjestelmän vesi puhtaana käyttämällä vaikka jonkinlaista laadukasta suodatinta.
Vaihtoventtiili vielä,
http://www.hoork.com/stiebel-eltron-ventil-einsatz-zu-mfg-nr-296829/Jotta tarina ei olisi näin kovin synkeä niin mainittakoon että pelkän vaihtoventtiilin voi vaihtaa itsekin helposti. Se on heti näkösällä kun avaa koneen etuluukut ja vain kahdella ruuvilla kiinni. Tämä vaihto tosin edellyttää että maalämpöpumpun aivoboksi on riittävän uusi. Vanhoilla boxeilla ei onnistu, oma vm 2014 boxikin oli liian vanha, vaan vaihtoventtiilin moottori jää surisemaan. Uusi aivoboxi on alle 500€, lisäksi tulee yksi piirilevy tuossa samalla tuohon hintaan, nuo on helppo vaikka itse asentaa. Tuon jälkeen voi sitten vaihdella tuota pelkkää vaihtoventtiiliä maailman tappiin asti. Se on jotain luokka ~100€ eli paljon halvempi kuin koko mfg ja ennenkaikkea paljon helpompi itsekin vaihdella.
Vaihtoventtiilin oireilun voi nähdä jos seuraa lämminvesivaraajan lämpötilaa jotenkin logittamalla. Itselläni on kympin kiinalainen logittava lämpömittari joka paljastaa kun venttiili alkaa jumimaan. Tänä syksynä on tapahtunut kymmenkunta jumia ja kun tuota tekee niin jotain kannattaa tehdä ettei totaalijumi iske sitten pahimmalla hetkellä. Tuollain kun varaajasta lämmöt karkaa keskellä yötä itsekseen niin jonkinlainen jumi on tapahtunut. En tosin ymmärrä miksi venttiili on edes liikkunut yöllä kun pitäisi tulla pelkkiä lattialämmityssyklejä.
Mutta noita kun tulee parin päivän välein niin totaaliloppu on lähellä, uskallan sanoa kahden kerran kokemuksen syvällä rintaäänellä.