Turussa asun, eli täällä päin tietty 20 asteen pakkasetkin ovat suht harvinaisia, tai ainakin pitkinä jaksoina. Mutta vähän haiskahtaisi siltä, että myyjät myy alitehoisia järjestelmiä. Naapurilla on identtinen talo ja tälle tulossa 12kW pumppu kun oli pohtinut että saattaisi vetää autotalliin ja varastoon myös lämmöt samasta. Itse taas muistelen että myyjä puhui ensin että joku 100-120m kaivo riittäisi, johon itse meinasin että laitetaan mielummin varmuuden vuoksi vähän syvempi vaikka Excel sanoisi muuta. Mutta muistaakseni 12kW pumppu olisi ollut "ihan ylitehoinen ja aiheuttaa ongelmia" tms. mitä en uskaltanut kyseenalaistaa.
Mun mitoituslaskelmissa on näemmä tällaisia lukuja (nämä on 7001 mallille tosin):
Laskettu/annettu teho 7.3 kW
Laskettu/annettu energia 20590 kWh
Alueen keskilämpötila 5,0 °C
Tu,mit. -23.2 °C
Lisälämmitys 0 kW
Lämpöpumpun tarvitsema energia 4830 kWh
Lisäenergia 0 kWh
Lämmönlähteestä saatava energia 15760 kWh
Lämpöpumpun käyntiaika 5190 h/v
Tehon peitto 114 %
Energian peitto 100 %
Porakaivon aktiivinen syvyys 150 m
Energiakaivojen minimimäärä 1 kpl
Kytkennälle käytettävissä oleva painehäviö 41 kPa
Lämmönkeruunesteen keskilämpötila 0.7 °C
Kaivosta mulla ei ole lukemia miltään pahalta pakkaspäivältä kun tuo Boschin sovellus ei niitä tietoja tallenna pilveensä. Nyt on -6 astetta ulkona, ja kaivosta tulee +2 astetta ja menee -2. Ennen kovia pakkasia muistan nähneeni sellaiset lukemat kuin +5 ja -1. En ole sen enempää seurannut, pitää käydä katsomassa kun sää seuraavaksi kylmenee.
Lämmityspiirin lukemat mitä tämä näyttää ovat mielestäni ns. mitä sattuu. En tiedä johtuuko 100l lisäsäiliöstä? Esim. tällä hetkellä pumpun mukaan menee 32 astetta ja paluu on 38, eikö kaiken järjen mukaan meno pitäisi olla paluuta lämpimämpi? Noh, jos katsoo putkissa kiinni olevista analogisista mittareista, niin niissä lukemat ovatkin noin, eli menee muutaman asteen lämpimämpää (en muista mitä tarkalleenottaen, pitää tämäkin tsekata tarkemmin sitten kun tulee vilu).
Huomasin myös, että Boschin applikaatio osaa näyttää nykyään tuntikohtaisia lukemia. Tosin niitä on tarjolla vasta 15.1. alkaen, eikä tässä ole ollut kovin kylmää sittemmin. Mutta tuosta näkee että esim. 16. päivä on ollut pari tuntia jolloin pumppu on antanut lämpö 8 kWh. Myös 7kWh lukemia näkyy. Lukema on pyöristetty tasalukuun, joten tuo "8" tarkoittanee 7,6kWh:ta minkä pitäisi olla maksimi. Eli ainakin se hetkellisesti pääsee maksimiin, mutta jostain syystä ei pysty sitä antamaan koko vuorokautta.