En tiedä onko kukaan suoraan noin väittänyt. Kaikki varmaan ymmärtää, että sisätilan ja ulkoilman lämpötilaeron keskiarvo tarkastelujaksolla sen energiankulutuksen määrittää.
Mutta itselläni ainakin on ihan selvä ero COPissa kun pumppu jauhaa täysillä vs. pienet kierrokset (~3,6 vs. ~4,6). Sen vuoksi ihan pienillä hintaeroilla ei kovin rajua säätöä kannata tehdä.
Sinulla ohjaus selvästikin aiheuttaa pientä alilämmitystä (tai ilman ohjausta ylilämmitystä). Onko kyseessä oma ohjaus? Miten se tekee balansoinnin niin että yli-/alilämmitystä pyritään välttämään?
Olen itse sen koulukunnan ihmisiä, että tykkään tutkia asioita suoraan niiden lukujen valossa, mistä puhutaan (energian kulutus), kuin että yrittäisin vetää johtopäätöksiä välillisesti COPista, etenkin jos COP suoraan peräisin käyttöliittymän ruudulta / laskettu arvioidun lämpöenergian pohjallta.
Oma pumppu on F1245 on/off ja ajaa ns täysiä ja säätää itsensä LK piirin osalta dT ~2.5c ja kiertoveden (pumpun meno-tulo) dT ~12,5C. Ottoteho on sidoksissa pumpulta lähtevän lämpötilan kanssa ja on ~2kW@25C ja nousee 2,6kw @50c. 600w kun jakaa karkeasti 25:llä huomaa että aste sinne taikka toinen tänne ei kokonaiskuvaa juuri muuta / saa aikaa suurta piikkiä edes ensimmäiselle tunnille, kun pumppu palautuu normaalitilaan. Näkyy enemmän niin että velkaa syödään tunti tunnilta kiinni, kun lämpötilat ja rakenteet stabilloituu takaisin säätöä edeltäneelle tasolle. Jos olisi laatta ei pumppu luonnollisesti kelaisi menopuolelta ylös vastaavalla rampille mitä tekee patteriverkon kanssa. Jos omaa invertterin niin ainahan sitä voi herzit rajata alemmas, jolloin pumpun huudatus pysyy ”kurissa”
En aja ylilämmitä kämppää, kun on tässä purulootassa hyödytöntä, kun varaava massa puuttuu (2/3 kerrosta patterit 1/3 lattiakierto uuden ja vanhan parketin välissä). Mitä säätö (mallia oma) tekee on, että se ajaa lämmityksen tilaa, mikä johtaa hallittuun virumaan tilojen lämpötiloissa, leikaten enemmän sieltä missä siitä ei juurikaan ole haittaa. Sydäntalvella säätövaraa on luonnollisesti vähemmän, kun lämmitystä ei kokonaan voi katkoa. 0-kelistä alkaen tilanne taas muuttuu.
Kulutusvaikutukset näin
syyskuu -26,53%
Lokakuu -25,8%
Marraskuu -51,2% (BF mukana, eli vääristää)
Joulukuu -8%
Tammikuu menikin sitten +5%yli, johtuen siitä että ensimmäinen viikko meni pumpun osalta ns vastuksia poltellessa ja lukemat viikon päätteeksi 23snt/1000kwh (kk yhteensä 2600kwh).
Säädöt tarkemmin näin
ESP32 rautaa MLP aux tuloja (4kpl) ohjaamassa, voisi olla yhtälailla shelly tai vastaava.
Aux tulo
1) ulkoinen säätö (alentaa pyyntiä eli säästömoodi)
2) estä lämmitys (estää lämmityksen kokonaan ja ei käytössä sydäntalvella)
3) estä LV (estää LV:n teon, pois lukien yön halvin tunti)
4) aktivoi tilapäinen luksus (legionellan poltto)
Lokaali PC ohjaa custom ohjelmalla ja arpoo lämmitystarpeen (tarvittavat lämmitystunnit) seuraavan vrk ennusteiden pohjalta (lämpötila, tuulen suunta ja sen nopeus). Kuvassa kuluvan vuorokauden ajo-ohjelma
Shellyt löytyy sähkölattioiden edestä (psh, khh ja keittiö). Nämä enemmän mukavuuslattioita nykyään kun mlp vastaa tilojen lämmityksestä. Olivat ennen aina päällä, nykyään hinnan ja tilojen käyttötuntien perusteella, esim keittiön lattia on aamukaffeille lämmin jos halpaa😅 jos ei halpaa täytyy tyytyä villasukkiin.
Psh ohjaus enemmän ajatusluonteinen, eli päällä 1h ennen suihkuja +3 niiden päätteeksi (kuivaus). Shellyt valikoitui myös siitä syystä että saan niiltä ohjaus lisäksi kulutustiedot.
Osa toimista on siis enemmän sähköä säästävää, kuin kuorman siirtoa ja kulutus viime vuonna 13000kwh vs edellisen kolmen vuoden ka (23000kwh)