Täällä ei ole samanlaista sahaamista, mutta käyttövesijakson jälkeen menee kauan että alkaa kunnolla pattereita lämmittämään.
Muutaman päivän ollut -35 niin talo ehtii siinä jäähtyä.
Tuo "ei lämmitystarvetta/lämpö ok" on meillä suht harvinainen tilanne.
Aiemmin sisälämpö vaelsi jonkun verran, siihen auttoi kun otti pumpun optimoinnin pois päältä ja laittoi hystereesin 1K
Pumpun optimointi minun käsittääkseni on energiansäästömoodi kiertopumpulle, silloin kun pumpun mielestä ei ole lämmitystarvetta. Muuten kone huudattaa kiertopumppua silloinkin kun kompressori ei käy.
Talvella pumpun optimointi ei tunnu menevän päälle, vaikka vääntäisi lämpökäyrän miten alas. Eli kone tarkkailee myös ulkolämpöä ja kierrättää pakkasella vettä aina. Ehkä ihan fiksua sinänsä.
Kesällä pumpun optimointi saattaa joskus onnistua sammuttamaan kiertopumpun pieneksi hetkeksi.
Mutta se siitä.
Tuo mainitsemasi hidas kierrosten nosto käyttövesisyklin jälkeen on raivostuttava juttu. Ei mahda mitään, kun ei saksalainen osaa koodata. Toisilla noinkin hidas säätö sahaa ylös ja alas, toisilla taas se on niin hidas että käyttövesisyklit saavat kämpän kylmäksi talvella.
Teidän, joilla koneen kierrosluku tippuu kuvaajassa kuin kivi, kannattaisi kokeilla isompaa hystereesiä ja "hystereesi läm max" pitää sitten olla aina isompi kuin "hystereesi lämmitys", se nimittäin sitten pysäyttää koko koneen jos siihen maksimiin osutaan. Eli siihen voi laittaa aika isonkin lukeman, jos ongelma on koneen pysähtely. Ja kyllä, vain sysitalvella iso hystereesi toimahtaa. Keväällä se toimii paljon huonommin.
Itse ajelin nyt kovalla pakkasella kiertopumppu vakionopeudella, vaikka invertterihän tämä on eikä niin saisi tehdä. Eipä säätö siitä ollut moksiskaan minulla. Halusin vain veden kiertävän vauhdilla myös hankalimmassa lattiapiirissä. Nyt kone saa taas ohjata itse pumppua, kun on lauhaa.
Tämä on toinen mitä ongelmista kärsivien kannattaisi ehkä kokeilla. Pyrkikää talossa termostaatittomaan säätöön, eli kaikki termostaatit täysille tai irti ja lämpötilan säätö kohdilleen patterien esisäätöventtiileillä sekä lämpökäyrällä. Tasapainottakaa lämmönjako. Pistäkää kiertopumppu vakionopeudelle, riittävän nopealle sen perusteella mitä olette kunnon pakkasilla nähneet prosenteiksi. Jos tämä auttaa, hyvä juttu, jos ei auta niin palauttakaa automaatille. Sitten kun lämpö on talossa tasainen niin voitte laittaa termostaatit normaaliin lämpötilaan, mutta sen pitää olla pikkuisen korkeampi sen asetuksen kuin mikä on tasapainotetun patterikierron tekemä lämpö pelkällä lämpökäyrällä. Termostaattien ideana on leikata ylilämpö joka tulee muualta (takka, aurinko ym). Jos termostaatit sahaa on off ja kone sahaa myös tehoja niin oskillointiin on liikaa mahdollisuuksia.
Jos kiertopumpun vakionopeus sekä termostaatiton lämmitys rauhoittaa koneen, kannattaa harkita sitä että annatte lauhemmallakin kelillä kiertopumpun pyöriä vakiovauhtia. Hyötysuhde siinä kärsii, mutta jos humppaus loppuu niin sen hinnan moni mielellään maksaa.
Tsemppiä kaikille tämän kanssa painiville.