Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: 10 v vanha IVT Greenline HE C7: korkea kuumakaasun lämpötila  (Luettu 2726 kertaa)

Poissa H4n5k1

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Terve!

Meillä on 120 m2 omakotitalossa IVT maalämpöpumppu joka on nyt 10 v iässä alkanut oireilla. Tähän asti toiminut suht. hyvin.

Lähes joka päivä tulee "Korkea kuumakaasun lämpötila"-virhe, ja lähes aina se liittyy siihen että kuumaa vettä on käytetty, esim. suihkussa.
Normaalisti, jos pumppu tuottaa vain patterikierron lämmitysvettä, niin se käy n. 30-40 minuuttia ja kuumakaasu nousee 105-110-asteen paikkeille. Mutta jos sen lisäksi tulee käyttöveden lämmitys, niin kuumakaasu nousee 120-asteen paikkeille, ja välillä sitten ylitetään 125-asteen hälytysraja.

Onko mitään arvailuja mistä tuo voisi johtua?

Omituista on se että systeemi sattaa toimia esim. kuukauden ok, ilman virheitä, mutta sitten tulee jakso että viikkokaupalla tulee näitä virheitä päivittäin (iltaisin suihkun jälkeen). Ei tunnu hirveästi riippuvan edes ulkoilman lämpötilasta, ainakaan talviaikaan.

Toinen omituinen juttu on että näytössä näkyvä "lämmonkeruun tulo ja meno" on väärin päin (!), esim,  T10 (tulo): 2,0 ja T11 (meno) :6,3. Mielestäni meno pitäisi olla kylmempää, ja näin se näyttää olevan netistä löytämistäni screenshoteissa vastaavista laitteesta. Syksyllä on vaihdettu uusi maapiirin pumppu sekä "taipuisat metalliverkkopäällysteiset letkut", jotka oli hapertuneet sisältä (IVT tyyppivika). En tiedä oliko noi anturit jo ennen sitä väärin päin vai tuliko vasta sen jälkeen.   
Lämpötilaero tulon ja menon välillä on yleensä 3,0 kummankin puolen.

Täältä Foorumista löysin vinkkiä että "kuumakaasu"-ongelmassa vika voi olla paisuntaventtiilissä. Kokeilin koputella sitä jakarilla mutta ei tuntunut olevan vaikutusta. Myöskään kylmäpiirin tarkistuslasissa ei ole näkynyt kuplimista.

Jossain oli maininta että paisuntavanttiiliä voisi itse koettaa hieman avata. Miten se tehdään, ja onko se tuo kuvassa oleva huurtunut mötikkä, kuten olen olettanut?





Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 413
  • L-Ässä V-7
Kuumakaasun korkea lämpötila johtuu usein siitä että höyrystimeen syötetään liian vähän kylmäainetta ja tähän voi olla syynä:
- Kylmäainetta on vuotanut taivaan tuuliin.
Tässä tapauksessa kun näkölasissa ei näkynyt kuplia tämä ei ole todennäköisesti syy.
Näkyykö kuplia koneen käynnistyttyä jonkin aikaa?
- Paisuntaventtiilin toiminnassa vikaa
Venttiili jumissa
Venttiilissä roskaa
Jollet tiedä varmasti mitä olet tekemässä, niin anna paisuntaventtiilin ropaaminen ammattilaisen hommiksi.
Voisit kuitenkin tarkastaa että:
- Paisuntaventtiililtä lähtevä kapillaariputki on ehjä.
- Kapillaariputken päässä oleva pallukka on ehjä ja tiukasti kiinnitetty höyrystimeltä kompressorille menevään putkeen.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa H4n5k1

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Voisit kuitenkin tarkastaa että:
- Paisuntaventtiililtä lähtevä kapillaariputki on ehjä.
- Kapillaariputken päässä oleva pallukka on ehjä ja tiukasti kiinnitetty höyrystimeltä kompressorille menevään putkeen.

ATS

Ok, kiitos. Katson nuo tänään.

Mikä on normaali kuumakaasun max. lämpötila lämmityksen aikana?
Haittaako tuo mainitsemani lämmönkeruun anturien ristiinkytkentä laitteen toimintaa jotenkin?

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 413
  • L-Ässä V-7
Lainaus
Mikä on normaali kuumakaasun max. lämpötila lämmityksen aikana?
Tämä riippuu menoveden lämpötilasta, lattialämmitys vai patterit?
Suuruusluokka 60 - 70 C

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa H4n5k1

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
> Näkyykö kuplia koneen käynnistyttyä jonkin aikaa?

Ei näy kuplia missään vaiheessa.

> Voisit kuitenkin tarkastaa että:
> - Paisuntaventtiililtä lähtevä kapillaariputki on ehjä.

Se kapillaariputki lähetee tuonne laitteen takaosaa kohti ja on vaikeasti havainnoitavissa. Sen ainakin katsoin että kapillaariputki on tiukasti kiinni paisuntaventtiilissä.

> Kapillaariputken päässä oleva pallukka on ehjä ja tiukasti kiinnitetty höyrystimeltä kompressorille menevään putkeen.
Tuota ei pääse näkemään.

Kävimme tutuilla jossa on samanmerkkinen maalämpölaite ja kuumakaasu pysyi kuin tauti 86-asteessa lämmityksen aikana. Meillä se nousee lähes koko ajan, ollen lopuksi yleensä 100-120 -astetta ennen kuin lämmitysjakso saadaan valmiiksi. Myös lämmonkeruun tulo ja - meno arvot oli oikein päin. Eli meno on pienempi kuin tulo eikä päinvastoin kuten meillä.

Alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä että tämä kuumakaasuongelma on voinut olla olemassa  jo kauan, ja on syy siihen miksi maapirin pumppu on jo kaksi kertaa vaihdettu (5-vuoden ja 10-vuoden kohdalla). En ole vaan aikaisemmin kiinnittänyt huomiota kuumakaasun lukemaan, koska se ei ole mennyt hälytysrajan yli (125-astetta).

Harmi että paisuntaventtiiliä ei voi itse säätää, koska näihin maalämpöhuoltoihin on jo mennyt n. 2000 e viimeisen vuoden aikana eikä vieläkään kuumakaasut ole kohdallaan (!).

Yksi mitä voisi tehdä on se jos nuo ristiinkytketyt anturit voisi itse vaihtaa oikein päin. Ehkä sillä voisi olla positiivista vaikutusta laitteen toimintaan (?).   

 

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 413
  • L-Ässä V-7
Lainaus
Kävimme tutuilla jossa on samanmerkkinen maalämpölaite ja kuumakaasu pysyi kuin tauti 86-asteessa lämmityksen aikana.
Paljonko oli menoveden lämpötila?
Paljonko on sinulla kuumakaasun lämpötila samalla menoveden lämpötilalla?

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa H4n5k1

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Täytyy katsoa kun menemme ensi viikolla uudelleen. Mutta kyllä se kuumakaasun lämpö aika lailla eri luokkaa oli kun meillä.

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 674
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Kysyjälle seuraavat:
- lämmönkeruupiirin pumpun nopeus   1 2 vai 3?
- lämmönkeruun lämpötila delta T  C ?
- koneen sisäisen kiertovesipumpun malli ja nopeus ?
- onko ulkoisia lämmityspiirin pumppuja?   Nopeudet?
- paljonko on delta T  lämmityspiirin lähdön ja paluun välillä?
- kuinka korkea on suihkuveden varaajan tavoitelämpötila?   Jos pöljän paljon, niin kaasun lämpöä tarvitaan.

Veikkaan, että kaasun T on korkea koska kiertoa on liian vähän jäähdytykseen?
- punosletkut olikin jo vaihdettu = ok
- pumppujen  vauhti ?
- minkä kokoinen on lämmityksen hullunkierron oikosilmukka vai onko sitä koneen päälle tehtynä?

Nuo voisivat avartaa analyysiä.

Poissa mh jkl

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
yleisin vika ivt c sarjassa koneen sisällä olevat 3kpl teräspunosletkuja tukossa ja vesi ei kierrä. vaatii näiden letkujen irroittamisen ja puhdistuksen. ne putket ovat kuorruttuneet sisältä mustalla "näkkileivällä" putkia pitää taivutella jolloin kuuluu rutinaa kun tuo kuorrute murtuu pois ja huuhdella ja ravistella kunnolla.

älä missään tapauksessa liikuttele letkuja paikallaan ollessa tai kaikki tämä muju ajautuu lämmitys järjestelmään ja tukkii jakotukin/patteriventtiilit. sitä mujua voi tulla letkuista kahvikupillinen tai kaksi ja on kuin kiveä.

joitakin kymmeniä koneita olen putsannut

Poissa Murre

  • Yrittäjä/Kylmämestari
  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 162
    • Jaahdytystekniikan asiantuntija

Jossain oli maininta että paisuntavanttiiliä voisi itse koettaa hieman avata. Miten se tehdään, ja onko se tuo kuvassa oleva huurtunut mötikkä, kuten olen olettanut?



Ei.... Tilaa ennemmin ammattitaitoinen kylmäalan ammattilainen tarkastamaan laite. Tuolla omatoimisella "säätämisellä" saat vain kylmäinepiirin toiminta-arvot enemmän kohti metsää. Missä päin laite sijaitsee?
*Yrittäjä/Kylmämestari
*FISE Kylmäsuunnittelijan b-pätevyys
*Kylmätekniikan asennus-, huolto-, konsultointi-, suunnittelu- ja urakointi-palvelut.
*Climacheck energia-optimoinnit