Uudisrakennukseen pirkanmaalle (muurametalot kuusama) olisi suunnitteilla vesitakka + maalämpö lämmitysjärjestelmä.
Tiedän, ettei puulämmityksellä ole rahallista kannattavuutta maalämpötalossa, mutta puulämmitys tulisikin vain "ilmaisien puiden" ja maalämmön toimimaattomuuden (mahdollisuuden) vuoksi. Joka tapauksessa takka tulisi, niin miksei vesikiertoinen järjestelmä, jolla estetään yksittäisen tilan muuttuminen saunaksi.
Talotoimittajan toimitussiältöön kuuluu on/off pumppu integroidulla käyttövesivaraajalla ja lämmönkeruu kalliosta. Lisähinnalla (3350€) saisi invertteripumpun. Omaan hankintaan jäisi takka, varaaja, latauspumppu ja muut takan & varaajan tarvikkeet.
Takaksi olen alustavasti suunnitellut saksalaista Hoxter haka- mallia. Tarkemmin Hoxter HAKA 63/51WI, jossa nimellinen teho 14,5 kW, (josta veteen 11,3 kW). Linkki datalehteen:
https://www.hoxter.eu/files/2020/06/haka-63-51w-en.pdfKäsitykseni mukaan tallainen vesitakka on lämmityskattila olohuoneessa, joka on vuorattu hienolla ulkokuorella. Näin ollen erillistä pannuhuonetta ei tarvitse rakentaa ja puiden lisääminen sekä takan valvominen onnistuu sohvalla mukavasti makoillen.
Varaajaksi olen omissa suunnitelmissani päätynyt 1000 l varaajaan. Varaajaan tulisi käyttöveden esilämmityskierukka. Tällaisen varaajan täyteen lataamalla saisi ainakin yön yli lämpöpumpun lepäämään. Mahtaako lämpöpumppu mennä vikatilaan, mikäli esilämmitetty käyttövesi on takkalämpöistä (60-80 asteista) integroidulle kv-varaajalle mennessä?
Varsinainen kysymys koskee varaajan, takan ja maalämpöpumpun kytkentää. Löytyisikö tästä kokemusperäistä tietoa?
Itse ajattelin neliputki kytkentää, jossa MLP lämmitystulo kytketty varaajan yläosaan, MLP lämmitys paluu varaajan alaosaan. Vesitakka latauspumpun kautta kytketty myöskin ala- ja yläyhteisiin. Lattialämmityspiiri samoin ylä ja alayhteisiin. Lattiapiiriin vesi shuntattaisiin 3-tieventtiilillä. Käytännössä 3-tieventtiili olisi täysin auki pelkällä lämpöpumpulla lämmittäessä ja vain vesitakkaa poltettaessa venttiili sekoittaisi vettä. Lämpöpumpulla lämmittäessä vaaraa käytettäisiin suurena puskurivaraajana, jolloin käyntiajat olisi pitkiä varsinkin välikeleilllä.
En kaipaa laskelmia puulämmityksen kannattamattomuudesta maalämmön kanssa, vaan rakentavaa keskustelua käytännön kokemuksia omaavilta vesitakka + maalämpö lämmittäjiltä.