Niin tosiaan jos katolta suoraan tulee, sitten ei maanpinnalla olevat asiat liene saastuttamassa kaivoa. Lintujen ulosteet katoilta ainakin sinne päätyisivät. Täällä ränneihin ja rännikaivoihin päätyy "epämääräisen" näköistä limaista mujua.
Itse leikkasin kallioon hieman viisteitä, että vesi ei menisi kaivoon. Mulla oli sellainen mielikuva, että jos kaivon likaa/saastuttaa, niin sillä voi olla vuosikymmenten vaikutus. Se että kaivon kautta tavallaan pääsee suoraan pohjaveteen ohittamalla kaikki maakerrokset ja kalliot, se ehkä mietityttäis, että ainakin varovaisuus -periaatteella olisi hyvä toimia.
Sellainen tulis kanssa mieleen, miten sitten kun on kaatosade, pääseekö vesi (kaivon täyttyessä) johonkin ilman että tulee paikallista tulvimista (joka sitten ehkä voisi valuttaa liejua yms. kaivoon). Liejun huonona puolena mahdollisten saastumisten lisäksi voisi olla ainakin, jos kaivo täyttyy liejulla , putkia ei voine sitten nostaa kaivosta, jos sellaiselle tulisi joskus tarvetta. En tiedä miten muilla, mutta täällä koitin putkia pari vuotta sitten, ja ainakin silloin ne vielä "kelluivat" tai ainakin nostaen putkista liikkuivat ylös alas kuin kala vedessä. *** jälkikäteen mulla tuli mieleen, että ehkä ei ole kovin fiksua nostella putkia muuten vain, kun jos siellä on jotain kiviä vaikka muutaman kymmenen senttiä pohjalla, voi olla putket nousevat ylös, mutta niitä kenties ei saisi "mahtumaan takaisin" ... semmoinen varoituksen sana ennen kuin joku kokeilee samaa