Hei
Meille tuli elokuussa maalämpö 2001 rakennettuun siporex-taloon. Lämmitettävää pinta-alaa n. 200m² ja olohuone on 3,5m korkea, muut huoneet matalampia. Talossa on lattialämmitys.
Kaivo on 210m ja vedenpinta taisi olla 13 m maanpinnasta. 4 henkilön talous ja sähköä kului lämmitykseen ennen n. 24-27tkWh/v (kokonaiskulutukset 31-37tkWh/v). Talo on Varsinais-Suomessa.
Olen kokeillut pumpulle erilaisia säätöjä pitkin syksyä, kun varsinkin alkuun suihkussakäynnin jälkeen lattian menovesi tippui kovin alas ja samalla asteminuutit karkasivat vastusrajoille, olivat silloin vakio -400:ssa. Puskurisäiliö on toki pieni ja vesi menee siellä täysin sekaisin eli mitään kerrostumia ei pääse syntymään. Säiliö on kytketty 4:llä putkella: pinnassa pumpulta tulo ja lattialle meno, pohjalla lattialta tulo ja pumpulle paluu. Lattialle menoputkessa on ulkoisen kiertovesipumpun (vanha 3-nopeuksinen Grunfos 25-60 180) jälkeen bt25-anturi, jonka olen saanut näyttämään n. 0,5-0,7°C alle todellisen lämpötilan. Tämän jälkeen shunttaus makkareille ja oleskelutiloille, jotta kesällä saadaan ne pysymään viileämpänä ja pesuhuoneelle, saunalle ja khh:lle menee tuo pumppua ohjaavan lämpökäyrän pyytämä menovesi.
Prioriteetit olen asettanut 30/15 lämmitys/käyttövesi. Käyttövedentarpeen ollessa smart controllilla, pääsi aika usein asteminuutit tippumaan melko alas ja kone ei saanut millään kurottua eroa kiinni eikä yleensä päässyt edes käyrälle takaisin ilman vastuksia, varsinkin jos samalla alkoi iltaisin ulkolämpötila laskemaan ja menoveden pyynti nousemaan. Tämän sain paremmaksi asettamalla pumpun sisäisen kiertovesipumpun minimin 50% ja ajoittaiselle käytölle sekä laitoin käyttövesitarpeen kohtaan "pieni" ja tarvittaessa laitan pyynnin käyttövedenlisäykselle, jos näyttää olevan tarvetta jonain hetkenä. Tällöin pumppu saa kiinni käyrästä ja alkaa kuroa asteminuutteja kiinni. Heti, jos tiputan tuon minimin vaikka vain 45%, ei pumppu kuro minuutteja kiinni vaan tyytyy junnaamaan jollain 45-47% pyydetyssä menolämpötilassa. Ulkoinen kv-pumppu on pienimmällä asetuksella I.
Asteminuuttiasetukset ovat nyt:
-60 käynnistys
-600 vastukset
-100 portain lisää tehoa vastuksilla
Kun käyttövesitarvetta ei ole ollenkaan, esimerkiksi legionellakuumennuksen johdosta, antaa pumppu riittävää lämpöä verkkoon vaikka näin -13°C ulkolämpötilassa ja pysyttelee mielestäni hyvin -30-60 asteminuutin nurkilla. Puskurivaraajan myötä pumppu puskee 40°C vettä puskurille (bt2), josta se lähtee kiertoon 35,5° (bt25) ja palaa myös pumpulle 36,0°C (bt3). Pyynti 35,5°C. Kompura käy melkoista haipakkaa aina vähintään 70Hz, mutta monesti n. 100Hz. Olen siis vapauttanut pumpulta lisää polleja asetuksista. Kaivolta pumppu mittaa tulevan +1,7 ja palaavan -1,8°C nesteet, LK-pumppu käy 64%, virtaus 28,3l/m. Kiertovesipumppu (gp1) käy 50% ja 21,7l/m. Käynnistyksiä on elokuusta lähtien yhteensä 229 ja kokonaiskäyntiaika hieman päälle 2000h eli nykyisin pumppu ei lepäile.
Olikohan siinä kaikki, paljon ainakin. Eli onko tässä joillain säädöillä mahdollista saada pumppu käymään pienemmillä kierroksilla ja siten myös säästämään energiaa (kokonaiskulutus kaikessa sähkössä tällä hetkellä 70-80kWh/pv näillä n. -10°C päivinä)? Nyt pumppu siis tekee lattiakiertoa varten 3-5°C kuumempaa vettä kuin käyrä tarvitsee, koska todellinen lämpö lattiaan menoon on juurikin matalampi. Sisällä on lämmintä 20,5-20,7°C.
Vai pitäisikö noita puskurivaraajan putkituksia sörkkiä, jotta pumpulta meno lattiaan olisi mahdollisimman lähellä toisiaan ja siten myös pumpulle palaava taas selkeästi matalampi? Olen koittanut tiputtaa nuo vastusrajan asteminuutitkin vaikkapa -800 tai -1000, mutta se ei tietenkään tuota lämpötilaeroa mitenkään muuta nykyisestä ja yleensä vaan siirtää sitä tietyssä AM-pisteessä pysyttelyä kauemmaksi kompuran käynnistyspisteestä. Sillä saa joissain tilanteissa toki ehkäistyä vastusten avustuksen, mutta olen minä käsinkin AM-arvoa nostanut, jotta pumppu päässyt taas päiviksi sopiviin arvoihin kauemmaksi vastusrajalta. Silloin on siis puskenut lattiaan vaikka +35 asteista käyrän pyytäessä 34,8 ja eihän se silloin saa kurottua minuutteja kiinni ennen seuraavaa KV-jaksoa.