Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mikä viilennystapa maaviileään  (Luettu 393 kertaa)

Poissa Cumbo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Mikä viilennystapa maaviileään
« : 30.05.24 - klo:08:40 »
Maalämpöuudiskohdetta ollaan suunnittelemassa ja viilennystapa mietinnässä. Yksi sanoo, että lattiaviilennys on järkevä, toinen että ei toimi. Olen myös kuullut, että kanavapatterisysteemi halpa ja tehokaskin. Toinen taas sanoo, että kanavapatteriviilennys on "tosi hengetön". Sitten olen kuullut, että konvektorit ovat tehokkaita, mutta toinen sanoo että eivät ole ja kolmas vielä lisää, että konvektorit eivät poista kosteutta, joten eivät kunnolla lisää viileän tuntua.

Mitä tässä nyt pitäisi ajatella? Jos ihmisillä on kokemuksia - mitä varmasti paljon on - niin mielellään kuulisin.

Olen ymmärtänyt, että konvektorit maksaa ja kanavapatterisysteemi on edullisempi. Lattiaviilennyksen aiheuttamasta lisäkustannuksesta ei ole käsitystä.

Taloon tulee vajaa 180 neliötä kahteen kerrokseen, pumpuksi ajateltu Nibe S1255 ja IV-koneeksi Vallox 145. Lisäksi talon yhteyteen tulee lämmin talli (vajaa 60 m2 ja n. 25 m2 lämmintä varastoa).

Ajatus oli, että olisin kanavapatterisysteemin laittanut, kun kuulin sen olen tosi edullinen ja myöhemmin sitten laittanut 1-2 ILPiä, jos viilennys ei riitä. Kanavapatterijuttujen lisääminen maksaa kuitenkin n. 4500 €, mikä ei minusta enää niin edulliselta kuulosta. Tämä siis suunniteltuna ja asennettuna järjestelmän lisäksi.

Lueskelin ketjuja ja jossain suositeltiin tekemään sekä ilmanviilennystä (onko sama kuin kanavapatterisysteemi?) että lattiaviilennystä. Onko tässä järkeä?

Järjestelmä on tarkoitus suunnitteluttaa niin, että laatoitetut tilat ovat omissa piireissään, jollon niitä ei viilennetä ainakaan lattian kautta, jotta laatta ei tunnu viileältä. Laattalattianpintojen kohdalle on tarkoitus asennuttaan myös mukavuuslattialämmitys (sähköllä).