Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mutasihti  (Luettu 573 kertaa)

Poissa Mixa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumi
Mutasihti
« : 04.07.24 - klo:22:24 »
Uusi talo maalämmöllä porareiästä otettuna. Pumppu pyörinyt nyt puolitoistavuotta, se kävi koko raksa ajan vajaa vuoden ja nyt reilu puolivuotta asuttu ja mitään ongelmaa ei ole. Päin vastoin kaikki toimii kuten pitää. Mutta nyt huomasin ja varmistin myös putkimieheltä että meidän järjestelmässä ei ole ollenkaan mutasihtiä kaivolta tulevassa eikä menevässä putkessa. Siitähän (mutasihdistä) tälläkin foorumilla usein puhutaan. Hänen mukaansa sellaista ei tarvita mutta miten foorumin asiantuntijoiden mielestä? Meillä on ilmeisesti jokin umpinainen järjestelmä sillä meillä ei ole liuoksen lisäämiseen sitä säiliötä jonka olen monella tutullakin nähnyt. Meillä on paisuntasäiliö ja painemittari  ;D
Mutta pitäisikö mutasihti asentaa jälkeen päin? Lattialämmityksen jakotukille menevässä tai tulevassa putkessa sihti on kyllä.

Poissa Nakke vaan

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 254
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Mutasihti
« Vastaus #1 : 06.07.24 - klo:10:54 »
En asentaisi enää tuossa vaiheessa mutasihtiä jos ei mitään muuta jumppaa ole tarve pumpun kanssa tehdä.

 Itse jopa poistin mutasihdin varsinaisen sihtikappaleen noin vuoden käytön jälkeen. Minulla ei siihen mitään kertynytkään mutta ahdisti virtausta kuitenkin yllättävän paljon kun kaivo on pikkuisen liian syvä omalle keruupumppu/maalämpöpumppu kombolle.
Stiebel eltron wpc10-2014, kaivo 220m, talo 1980, 2krs rinne, kaikki 290m2 laatoitettua lattialämpöä ja diy lattiaviilennystä, ei tulisijaa, myVallox 110, etelässä