Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Märkätilojen lämmitys ja pätkäkäynnistä eroon Home Assistantin avulla  (Luettu 100 kertaa)

Poissa neptunus

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • Maalämpöfoorumi
Jaan tänne rakentamani ratkaisun märkätilojen kuivatus-/mukavuuslämmityksestä. En tiedä kuuluisiko tämä jonnekkin yleisen keskustelun puolelle taikka koskeeko kyseinen ongelma laajemmin kaikkia maalämpöpumppuja? Itselläni on Viessmann Vitocal 333G ja ainakin tämän valmistajan pumpuilla näitä ongelmia on näyttänyt muillakin olevan. Ongelman ydinhän on siinä että kuivien tilojen lämmityspiirien ollessa lämpimään vuodenaikaan kiinni ei pelkkien märkätilojen piirien tilavuusvirta riitä tuomaan tarpeeksi kuormaa pumpun lauhduttimelle, jolloin kompressorin ollessa päällä lauhduttimen kohdalla veden lämpötila nousee äkisti ja pumpun ohjaus katkaisee kompressorin käynnin, vaikka muu piiri kokonaisuudessaan ei olisi viel lämmennyt. Tästä aiheutuu kompressoria rasittava pätkäkäynti.

Tähän ratkaisuksi on tarjottu puskurivaraaja sekä märkätilojen lämmönjako omalle jakotukille. Itsellä näitä kumpaakaan ei ole eikä oikein mahdollisuuttakaan enää niihin (puskurivaraajalle ei ole tilaa ja jakotukkien uudelleenjärjestely vaatisi uusien syöttöjen vetämisen). Asia on jonkinverran aiheuttanut v*tutusta kun tähän todellisuuteen olen herännyt jälkeenpäin sillä taloa suunniteltaessa käytettiin ihan erikseen LVI-suunnittelijaa insinööritoimistosta kun ajateltiin että sillä vältyttäisiin myyntimiesten koiruuksilta ja putkiurakoitsijan kusetuksilta. Mutta näköjään omakotirakentajan pitää kaikesta huolimatta selvittää kaikki itse. No ei siitä sen enempää... 8)

Kovasti kuitenkin haluttaisi saada nuo märkätilat lämpöisiksi ja tätä varten olen viritellyt Home Assistantin avulla jotakuinkin tämänlaisen skriptin.

1. Skriptin käynnistyssysäys, esimerksiki käyttäjän antama komento (painonappi) tai sitten aikataulutettu ohjaus joka seuraa esim. pörssisähkön hintaa.

2. Skriptin suoritus jatkuu mikäli seuraavat ehdot täyttyvät: lämmityspiirin paluulämpötila on alle 28c ja kompressori ei ole käynnissä. Tällä siis varmistetaan että piireissä virtaava vesi ei ole valmiiksi riittävän lämmintä taikka että pumppu ei sitä ole juuri parhaillaan tekemässä.

3. Asetetaan kuivissa tiloissa huonetermostaattien asetusarvo +28c. Tällä siis avataan kaikki lämmityspiirit jotta varmistetaan kompressorin käynnistymisessä riittävä virtaus lauhduttimen läpi. Itselläni on kuivissa tiloissa kiinalaiset Merossin wifi-termostaatit jotka vaikuttavat pelittävän varsin hyvin. https://shop.meross.com/products/smart-wi-fi-thermostat-for-boiler-water-system.

4. Pieni odotusaika (2min) jotta kuivien tilojen piirien toimilaitteet ehtivät aueta. Tähän toki olisi ratkaisuna vaihtaa toimilaitteetkin suoraan Home Assistantissa kiinni oleviin esim. wifi-toimilaitteisiin, jolloin odotusaikaa ei tarvita.

5. Asetetaan pumpun huonelämpötilan asetusarvo sellaiseksi jolla lämpökäyrä tarjoaa sopivan syöttölämpötilan. Olen käyttänyt nyt tässä sellaista arvoa jolla syöttölämpötilan saa +28c. Maalämpöpumppua käskytän Home Assistantin ViCare integraatiolla ja pumpun päässä minulla on Vitoconnect Opto2. Tähänkin olisi tarkoitus jatkossa kyhätä ihan paikallinen ohjaus, koska tuo ViCare toimii tosiaan Viesmannin pilvipalvelun kautta ja se on jokseenkin tahmea ja hidas, eikä myöskään tarjoa paljoakaan pintaa syvemmältä dataa.

6. Skriptin suoritus jatkuu kun maalämpöpumpun kompressori on käynnistynyt.

7. Asetetaan kuivissa tiloissa huonetermostaattien asetusarvo riittävän pieneksi niin että piirit sulkeutuvat jolloin vain märkätilojen piirit jäävät auki. Tässä vaiheessa toimii asetusarvo +21c. Toimilaitteet reagoivat tähän muutaman minuutin viiveellä (itselläni Enerlinen toimilaitteet joissa viive on 3min) jonka aikana kompressorijakso on ehtinyt käydä jo sen verran että kompressoriteho on pienentynyt. Vitocalissa tosiaan tuo kompressori vaatii enemmän kierroksia (n. 50%) käyntijakson alussa. Kyselin syytä tähän Viessmannin asiakaspalvelusta ja sain vain ympäripyöreän vastauksen että tällä tavoin "prosessi saadaan kunnolla käyntiin". Lisäksi fraatti tiesi että tuo on jo ihan kompressorivalmistajan asettama vaatimus (https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=11531.msg152781#msg152781) joten tähän on tyydyttävä.

Eli käytän kuivien tilojen piirejä ikäänkuin "puskurina" kompressorijakson alussa ja kun kierrokset ovat laskeneet suljen ne jolloin lämpöä johdetaan vain märkätiloihin. Tuo alun 50% vaikuttaisi tasaantuvan ihan muutamassa minuutissa arvoon 20%...30% eli toimilaitteiden toiminta-aika riittää tähän ilman sen ihmeempiä odotusaikoja skriptissä.

8. Odotetaan jonkun määrätyn ajan verran (esim. 1h) taikka että kompressori sammuu, jonka jälkeen asetetaan maalämpöpumpun huonelämpötilan asetusarvo takaisin normaalille tasolle.

Muutaman päivän ajan olen tätä kokeillut ja ihan lupaavalta on vaikuttanut. Tällä keinoin olen saanut pumpun pysymään päällä vaikka vain märkätilojen piirit ovat auki ja vaikutuksen huomaa kyllä tuolla asettamallani +28c lämpötilalla varsin nopeasti. Omien lämmityspiirieni speksejä en tähän uudelleen viitsi kirjoitella, ne löytyy tuosta aiemmasta keskustelussa jossa asian kanssa tuskailin (https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=12382.msg152748#msg152748)

Saa kommentoida vapaasti, itse varsin uusi vielä näissä maalämpöasioissa, tuo Vitocal nyt vasta muutaman vuoden ollut käytössä ja suurin osa siitä raksa-aikaa jolloin pumppua ei juuri jaksanut sen ihmeemmin tutkiskella.  Alla kuva tämän päivän lämpötiladatasta pumpulta. Kuvaan korostettu alueet joissa näkyy onnistunut lämmityssykli, nuo muut ovat käyttöveden tekoa sekä muuta säätämistä HA:n kanssa.



Tuo maapiirin lämpötilan nousu lepojaksoilla johtuu kaiketi siitä että liuos seisoo paikallaan kun ensiopuolen kiertovesipumppu ei käy jolloin lämpötila-anturin kohdalla liuoksen lämpötila hakeutuu kohti teknisen tilan huonelämpötilaa?

Oikeastaan sellainen asia tässä nyt mietityttänyt, että kun käyntijakson jälkeen skripti asettaa pyynnin takaisin matalalle lämpötilalle (pyynti nyt +23c) niin lattialämmityksen kiertovesipumppuhan jatkaa tuon viileämmän veden kierrättämistä märkätilojen piireihin. Käykö tässä niin, että pumppu tällöin ikäänkuin jäähdyttää lattiaa? Tulisikohan tuo lattialämmitys sammuttaa sitten kokonaan ja laittaa pumppu vain käyttövedelle kun lämmityssyklin ei ole päällä? Tähän asti olen pitänyt lämmitystä ihan ympärivuotisesti päällä.. Harmi kun tuosta ViCare integraatiosta ei löydy komentoa jolla saisi pumpun tilan käännettyä vain käyttövedelle....