Moi,
Ei ole tuttu kapistus minulle, mutta ketjua lukiessa tulee mieleen, että onko ko. laitetta suunniteltu laisinkaan suuren varaajan lataukseen? Varaajan ollessa lähellä lämpöpumppua, niin "lämmityskierrossa" tapahtuva lämpötilan lasku ei ole todellinen patterikierron mittaus, vaan varaajan kierrosta mitattu. Ja lopussa häviötä ei tule juuri lainkaan ja paluuvesi alkaa olla liian kuumaa ja pumppu pysähtyy. Jotenkin tuntuisi, että ko. ratkaisussa parasta olisi, jos lämpöpumpun saisi täysin manuaaliseksi on/off tyyppiseksi, jolla pidetään varaajaa sitten mahdollisimman lähellä sitä 60 astetta. Ilman mitään yritystäkään säätää mitään, maksimiteholla ajetaan kuumaksi. Paluuveden lämpötila taitaa kyllä rajoittaa sitä hieman alemmaksi siitä 60:stä. Riippuu varaajan rakenteesta, mutta mitenhän tuo toimisi hitaalla latauskierrolla, että tapahtuisi reilu kerrostuminen, paluuvesi olisi kylmempää ja näin ollen kone ei siitä pahastuisi. Tässähän kaikki lämmityskierron / lkv säätö tapahtuu vasta varaajalta lämpöä otettaessa. Että toimiiko nuo lämpöpumpun asteminuuttilaskelmat laisinkaan oikein, kun pumppu ei suoraan kierrätä lämmityskiertoa ja asunnon lämmöntarve päätellään varaajan lämmöntarpeesta.