Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpöässä V9 2002 malli Ouman 203 G säätimellä  (Luettu 188 kertaa)

Poissa mkin

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumi
Tervehdys foorumin asiantuntijat ja kaikki keskustelijat!
220mm hirsirakenteiseen taloomme on asennettu 2004 vesikiertoinen lattialämmitys ja lämmitysratkaisuksi valikoitui yllämainittu maalämpöpumppu jo rakennusvaiheessa. Lämmitettävä pinta-ala on n.130 neliömetriä kahdessa kerroksessa, yläkerrassa oh, 2 mh ja keittiö lattiana  32mm mäntylankku, jonka alla on alumiini heijastinlevyt.
Alakerrassa takka-, makuu- ja kodinhoitohuoneet sekä saunatilat, lisäksi tekninen tila, jossa maalämpöpumppu sijaitsee. Lattia on kauttaaltaan laatoitettu. Molemmissa kerroksissa on myös vc-tilat.
Olen lukenut keskusteluja moneen kertaan, mutta samanlaista komboa ei ole tullut vastaan? Olen kovasti kiinnostunut tuosta "MODAUKSESTA", mutta tällä hetkellä täkeintä olisi saada mahdollisimman toimivat asetukset ko. laitteeseen. Olen käyttänyt laitetta jo 20v ilman suurempia ongelmia. Kiertovesipumppu on uusittu 2017 ja L1 säätömoottori 2022. Kokonaissähkönkulutus kiinteistöllä on keskim. 14000 kWh vuodessa? Käytössä on suurimmaksi osaksi tehdassäädöt joillakin poikkeusilla!
Koska en ole asiantuntija olisi säätöjen asettamisesta hyvä saada selkeät ohjeet sekä Lämpökäyrän että Asetusten (mistä tehdään) suhteen!
Lisätietoja annan mielelläni!
Kovasti kiittäen nimim.  mkin

« Viimeksi muokattu: 28.11.24 - klo:11:35 kirjoittanut mkin »

Poissa Matias

• Konkari
Vs: Lämpöässä V9 2002 malli Ouman 203 G säätimellä
« Vastaus #1 : 27.11.24 - klo:16:51 »
Lainaus
Olen kovasti kiinnostunut tuosta "MODAUKSESTA", mutta tällä hetkellä täkeintä olisi saada mahdollisimman toimivat asetukset ko. laitteeseen.
Tuossa @Kalossin kehittämä simppeli menetelmä modaukseen jolla harvennetaan käynti- ja taukojaksoja.

Jos alat tekemään tuollaista muutosta lämpökäyrään ja L1 pudotukseen niin kirjaa selkeästi ylös mitä muutit ja minkä verran.
On sitten mahdollista palauttaa aiempi asetus jos toiminta ei muutu haluttuun suuntaan.
Tällä siis pyritään harventamaan käynti- ja taukojaksoja siten ettei sisälämpötilassa tule muutoksia ;)

GeoPro GS + Ouman 202 yhdistelmällä käyntiaikojen pidentäminen:

1. Säädetään lämpökäyrä "normaalista"  tasosta ylöspäin 4 astetta  (kohdista -20, 0, +20)
2. Yöalennuksen asetukseksi asetetaan 8 astetta
3. L1 pudotukseen ajastetaan jokaiselle viikonpäivälle ajaksi 00:00-02:00, 04:00-06:00 jne.
Ts. uuden käyrän normaalitila on +4 astetta tarvetta suurempi kahden tunnin ajan, jolloin laattaa varataan. Seuraavat kaksi tuntia laatan varausta puretaan menoveden ollessa 4 astetta tarvetta pienempi.
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
Vs: Lämpöässä V9 2002 malli Ouman 203 G säätimellä
« Vastaus #2 : 27.11.24 - klo:18:53 »
Yläkerran "32mm mäntylankku" -lattia ei ole varaava ja vaati kohtalaisen korkean kiertoveden lämpötilan.