Kiitos aina avulias ja aktiivinen maalämmittää [1], kiitos brainsurgery [2] ja Olde [3].
Ongelmani on nyt aika pitkälle ratkennut antamillanne ohjeilla ja käyttöohjeiden uudelleen lukemisella.
TEMPPU-1: Muutin käyttötilaksi (4.2) auto => käsinohjaus ja estin lisäyksen kokonaan (hiukan riskaabeli temppu, jos lämmitystä ei valvota aktiivisesti).
TEMPPU-2: Sisälämpötila-valikossa on kohta 1.3, jossa viikonpäiville on peräti 3 aikaikkunaa, jossa lämpötilan säätökäyrään voi ohjelmoida vakiomuutoksen. Alaspäin mentäessä muutoksen rajana on -10 C. Kun sen valitsee, muuttuu lasketun menolämpötilan arvoksi (ainakin minulla) +20 C. Asteminuuttien laskenta kääntyy positiiviseksi ja pysähtyy arvoon +100 DM. Tässä myös lisälämmitys blokataan, mutta sähkövastusten käyttö säilyy varalla, kun esto loppuu eli kun liikutaan kalliiden spot-piikkien ulkopuolelle (Temppu-1 voidaan siis jopa nyt deaktivoida).
Kun piikkiä väistetään, voi takarajaksi merkitä 30 min ennen piikin loppumista. Silloin DM arvo on ehtinyt laskea n. -150 DM tuntumaan, joten "fyysinen" startti alkaa heti, kun spot-piikki loppuu.
Pieni miinus tässä on se, että ohjelmointi koskee vain sisälämpötilaa, eikä estä kompressoria lämmittämästä käyttövettä, jos sellainen tarve tulee eteen. Tämäkin olisi lukittavissa, mutta edellyttäisi myös käyttövesipuolen ohjelmointia. Toistaiseksi en lähde siihen, koska elämä on muutakin, kuin lämpöpumpun ohjelmointia!
Lopullinen korjaus olisi kannaltani se, että Nibe muuttaa F1145 ohjelmaa:
(1) Kun kompressori ja lisälämpö on estettynä valikossa 4.9.5, ei asteminuutteja pitäisi laskea alaspäin enempää kuin kohdassa 4.9.3 on asetettu käynnistysrajaksi (minulla -150 DM).
Nykyinen toiminta ohjelmassa on aivan järjetön, koska muutaman tunnin käynnin esto johtaa jopa useiden tuhansien miinusmerkkisten DM-arvojen muodostumiseen ja sen seurauksena aivan järjettömään käyttäytymiseen estonajan loppuessa sähkövastusten kytkeytymisen takia ja valtavan pitkän kompressorin käyntiajan takia.