Pyytäisin nyt teiltä kokeneilta ja viisailta maalämpöpumpun omistajilta hieman neuvoja ja ehkä myös vahvistusta omille ajatuksilleni.
Talomme on vuonna -80 rakennettu, puurakenteinen, tiilivuorattu (arava)talo.
Asuinneliöitä on 118 ja lisäksi lämmin autotalli ja varasto, jolloin lämmitettäviä neliöitä on 179.
Nykyisellään talossa on alkuperäinen kaksoispesäkattila. Entisten asukkaiden arvion mukaan öljyä kuluu 2500 litraa/vuosi, mikäli lämmitetään pelkästään öljyllä.
Ostimme talon marraskuun alussa, ja jo joulukuun puolessä välissä taloon tuli varaava takka - iso sellainen. Talossa on myös lämmön talteenottava ilmanvaihtojärjestelmä, tosin alkuperäinen...
Nyt on takassa ollut tulet joka ikinen päivä joulukuun 15. päivän jälkeen. Ja näillä keleillä talossa (siis asuinosassa) riittää yksi lämpöpatteri sen takan lisäksi.
Näistä kokemuksista olen päätellyt että meille taitaisi kuitenkin sopia maalämpöpumppu, vaikkakin talossa on patterit. Voisihan noita (yksinkertaisia) pattereita sitten korvata vaikka kaksinkertaisilla pattereilla jos tuntuu että patterit eivät riitä.
Minulla on jo tarjous IVT:ltä ja eilen käynyt putkimmies lupasi tarjota Nibe pumppua, koskapa hän näki mikä meillä oli sisälämpötila (20,9 astetta) yksi patteri lämpimänä ja menoveden lämpötila oli eilen alle 50 astetta - ja oli tämän jälkeen myös sitä mieltä että maalämpö olisi oiva vaihtoehto meillekin.
Työkaveri on juuri laittamassa itselleen Ekowelliä, ja minulla siis tarjous on jo IVT:ltä.
Kertokaa minulle kokemuksia maalämmöstä yhdistettynä patteriverkostoon. Millaisilla menoveden lämmöillä pärjäätte? Millaisilla ja minkä merkkisillä pumpuilla toimitte?
huonoja puolia?