Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: 1240-8 ja ilmalämmitys  (Luettu 6716 kertaa)

Poissa Ironsoil

• Tulokas
  • *
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
1240-8 ja ilmalämmitys
« : 02.02.09 - klo:19:04 »
Moi

Asennutin viime keskiviikkona Nibe 1240-8 pumpun kalliolämmitykseen.

Reikää porattiin 150 metriä ja kallio tuli vastaan jo 10 metrissä.

Talo on yksikerroksinen tiilitalo ja rakennettu 1984. Neliöitä talossa on 100.

Talossa on ilmalämmitys, Valmet Kotilämpö.  

koti.mbnet.fi/opwallin/spaceintervalsystem/ilmalammitys.html

Ennen lämpöpumpun ostoa talossa oli puulämmitys jolla lämmitettiin 1500 litran varaajaa.

Asentaja neuvoi minua laittamaan ilmalämmitykselle erillisen varaajan ja pumpulle asennettiin UKV 300 puskurivaraaja.

Olisiko kellään säätövinkkejä ilmalämmitykselle?

Tänään vaihdoin asteminuutit -60:stä -140. Käyrä on 8 ja Muutos,lämpökäyrä on asennossa +2.

Lämpötila on pysynyt 20 asteessa koko ajan kun Nibe on ollut käytössä, muutaman kerran olen joutunut säätämään lisälämpöä Valmetin asetuksista.

Pitää perehtyä enemmän manuaaliin että ymmärtäisi mitä kaikki eri säädöt vaikuttaa mihinkin.

Valmetille ei tullut mitään erillistä kiertovesipumppua,kun sillä oli puulämmityksessä. Olisiko semmoinen pitänyt asentaa myös kalliolämpöön?

Asustelen keski-pohjanmaalla, noin 80 km Kokkolasta sisämaahan päin.

Poissa haaveilija

• Nuorempi jäsen
  • **
Re: 1240-8 ja ilmalämmitys
« Vastaus #1 : 04.02.09 - klo:22:05 »
Aiheen vierestä, mutta kysäsen kumminkin. Mikä firma porasi kaivon ja mihin hintaan? Toimiko homma ok? Kiinnostaa, koska samoilla seutuvilla asustellaan ja kesällä tarkoitus porauttaa...

Poissa Ironsoil

• Tulokas
  • *
« Vastaus #2 : 05.02.09 - klo:00:14 »
Firma tuli putkimiehen kautta, en muista nimeä, olivat Kruunupyystä.

30€/metri ottivat, eikä lisähintaa pehmeästä maasta.

Kuulemma on keski-pohjanmaalla kova kilpailu. Juttelin kaverin kanssa joka poraa keski-suomessa, ja hän sanoi että naurettavan halvat hinnat, kuulemma heillä maksaa pelkkä poraus jo 30€/metri.

Eli siihen 30€ kuului poraus+kaikki putket+nesteet...

Ihan hyvin homma toimi...

Poissa Immu

• Täysjäsen
« Vastaus #3 : 16.03.09 - klo:21:22 »
Lainaus
Moi

Asennutin viime keskiviikkona Nibe 1240-8 pumpun kalliolämmitykseen.

Reikää porattiin 150 metriä ja kallio tuli vastaan jo 10 metrissä.

Talo on yksikerroksinen tiilitalo ja rakennettu 1984. Neliöitä talossa on 100.

Talossa on ilmalämmitys, Valmet Kotilämpö.  

koti.mbnet.fi/opwallin/spaceintervalsystem/ilmalammitys.html

Ennen lämpöpumpun ostoa talossa oli puulämmitys jolla lämmitettiin 1500 litran varaajaa.

Asentaja neuvoi minua laittamaan ilmalämmitykselle erillisen varaajan ja pumpulle asennettiin UKV 300 puskurivaraaja.

Olisiko kellään säätövinkkejä ilmalämmitykselle?

Tänään vaihdoin asteminuutit -60:stä -140. Käyrä on 8 ja Muutos,lämpökäyrä on asennossa +2.

Lämpötila on pysynyt 20 asteessa koko ajan kun Nibe on ollut käytössä, muutaman kerran olen joutunut säätämään lisälämpöä Valmetin asetuksista.

Pitää perehtyä enemmän manuaaliin että ymmärtäisi mitä kaikki eri säädöt vaikuttaa mihinkin.

Valmetille ei tullut mitään erillistä kiertovesipumppua,kun sillä oli puulämmityksessä. Olisiko semmoinen pitänyt asentaa myös kalliolämpöön?

Asustelen keski-pohjanmaalla, noin 80 km Kokkolasta sisämaahan päin.
Asuin n. 20 vuotta talossa jossa oli Valmet Kotilämpö-ilmalämmitys, alussa öljyllä, sittemmin sähköllä.. .
Millaisia säätövinkkejä kaipaat?
Montako varaajaa systeemissä on nyt käytössä?
Miten varaajat on kytketty?

Poissa ruhis

• Nuorempi jäsen
  • **
  • rak.-09 115m2/300m3, IVT C6+113m kaivo+ LL
« Vastaus #4 : 17.03.09 - klo:18:44 »
Lainaus
Firma tuli putkimiehen kautta, en muista nimeä, olivat Kruunupyystä.

30€/metri ottivat, eikä lisähintaa pehmeästä maasta.

Kuulemma on keski-pohjanmaalla kova kilpailu. Juttelin kaverin kanssa joka poraa keski-suomessa, ja hän sanoi että naurettavan halvat hinnat, kuulemma heillä maksaa pelkkä poraus jo 30€/metri.

Eli siihen 30€ kuului poraus+kaikki putket+nesteet...

Ihan hyvin homma toimi...

Joo porautin itse syksyllä käyttövesikaivon ja silloin maksoi 30e/m poraus kallioon ja 80e/m maahan toisessa firmassa 90e/m maahan porattuna. ... onneksi tuli kallio heti metrin jälkeen vastaan.

Nyt pitäs porauttaa lämpökaivo parin kuukauden sisällä... kannattaisikohan ajattaa kauempaakin poraaja keski-suomeen...

« Viimeksi muokattu: 17.03.09 - klo:18:45 kirjoittanut ruhis69 »

Poissa Ironsoil

• Tulokas
  • *
« Vastaus #5 : 07.04.09 - klo:04:51 »
Lainaus
Asuin n. 20 vuotta talossa jossa oli Valmet Kotilämpö-ilmalämmitys, alussa öljyllä, sittemmin sähköllä.. .
Millaisia säätövinkkejä kaipaat?
Montako varaajaa systeemissä on nyt käytössä?
Miten varaajat on kytketty?

On ollut ongelmia viime kuukauden ajan ettei lämmöt pysy kohdalla.

Muutamana päivänä on ollut sama lämpötila yöllä sekä päivällä, mutta kuitenkin eka päivänä sisälämpö oli 19 ja toisena 25.

Olen testannut eri käyriä Nibestä, mutta ei auta.

Soitin asentajalle ja hän neuvoi laittaa menoveden minimilämpötilan 15 asteeseen, se oli ennen 40.

Alussa minulla oli käyrä 8 ja toimi hyvin kun oli pakkasta, mutta kun ilmat lauhtuivat niin ei enään lämmöt pysyneet kohdallaan.

Nyt on käyrä 5 menossa ja Muutos,lämpökäyrä on asennossa +4.

Nyt sain eilen haluamani lämpötilan, eli noin 21.5 astetta, saa nähdä mitkä lämmöt on kun pääsen tänään kotiin (olen yövuorossa töissä).

Minulla oli ennen ollut Valmetin säädöt täysillä, mutta nyt laitoin säädöt kello kahteentoista.

Niben varaaja lämmittää käyttöveden ja lisävaraaja Valmetin.

Ihmettelen miksi käyttövesi on ollut siinä 55 asten paikkeilla ja ei ole ollut yhtään lämmöneroja?

Eikö tuo käyrä 5 ole aivan liian pieni sitten kun pakkaset tulee ensi talvena?