Joku kaipasi tietoa, miten NIBE:en voi itse rakentaa huonelämpötilan tunnistimen. Ruotsin sivuilla oli vähän tarinaa, mutta siinä jonkin verran ns. virheitä ja turhia osia. Tässä siitä vähän sievistettynä ja testattuna. Numeroinnit pätee ainakin malleihin 111x ja 121x, malleihin jossa käytetään huonelämpötilaanturi mallia RG20.
Todennäköisesti sovellettavissa myös myös muihin malleihin, mutta en ole asiaan perehtynyt.
Liitin nro 30, eli 8/10 napainen liitin, sama missä ulkolämpötila-anturi on kiinni nastoissa 7 ja 8
1=maa
4=+5V
5=lämpötila asetus input
6=huonelämpötila-anturi input
NTC vastus(anturi) kytketään 1-6
Potentiometri, esim 5k-10k kytketään nastoihin
1,4 ja 5 (liuku 5:een), säätöalue 5-30C
NTC vastus (=anturi), itse käytin 2252 ohm (25C) tarkkuus NTC vastusta. Ja se tuntuu olevan lähella oikeaa. Virhe oli 24C kohdalla 0.3C. Käyttämäni anturin resistanssin muutos lämpötilan funktiona ei vastannut täysin alkuperäistä, mutta se ei ole tärkeää, koska yleensä asetus on ns. huonelämpötila. Vain kaksi osaa, hintaa muutama euron, niben alkuperäinen ~100,-.
Johdotuksesta sen verran, että säätimen voi jättää itse lämpöpumppuun, koska todenäköisesti siihen ei usein kosketa. Anturin voi sitten sijoittaa oikeaan paikkaan. Kannattaa käyttää johdotuksessa esim. lähiverkkokaapelia (4-paria), kun se on halpaa. Käytä esim. SI/SI-VA paria anturin kytkemiseen.