Soitin Nibelle ja sain vähän lisätietoa. Olettamukseni koneen toiminnasta osui oikeaan ja kuulemma käyttöveden lämpötila-anturi on ulkoivaipassa. Niben "asiantuntijan" mukaan koneen teho (10kW) on korkeampi kuin varaajan lämmönsiirtokyky. Eli varaajan ulkopuolinen anturi mittaa korkeampaa lämpötilaa kuin mikä varaajassa on. Kun lämmitys loppuu, lämpö jatkaa johtumistaan käyttöveteen. Tästä seuraa ulkovaipan lämpötilan tippuminen. Kuulemma kone joutuu käymään 2-3 kertaa ennen kuin käyttövesi olisi lämmennyt. Ihan uskottavan kuuloinen teoria.
Eli seuraavaksi pitäisi tehdä seuraavanlainen testi:
1. Lasketaan kuumaa vettä hanasta, kunnes lämpötila tippuu alle käynnistysrajan
2. Kuuman käyttöveden pääsulkija kiinni
3. Mitataan lämpötilan tippumisnopeutta
4. Annetaan koneen käynnistyä uudelleen, kun lämpötila on tippunut alarajan alapuolelle
5. Mitataan toisen ja kolmannen käyntikerran jälkeinen tippumisnopeus
6. Jos kolmannellakin käyntikerralla lämpötila tippuu liian nopeasti, käsketään Niben tuoda takuuseen uusi laite ja mielummin vielä 1240

Mikä voisi olla sopiva raja-arvo tippumisnopeudelle? 55 --> 42 asteeseen 2 tunnissa? Eikö tuo olisi kohtuullinen vaatimus?
Jos tuohon päästään, pitää vain tämän ominaisuuden kanssa elää. Auttaisiko tässä, jos säätäisi varaajan ylälämpötilan esim. 56 tai 57 asteeseen? Tällöin jakson pituus kasvaisi huomattavasti ja lämpöehtisi siirtyä huomattavasti tehokkaammin yhdellä käynnistyksellä. Talvellahan tuo monen syklin lämmitys ei ole niin ongelmallinen, koska ne voi yhdistää lämmityssykleihin. Kesällähän tuo on suurempi ongelma. Liekkö kesällä tehokkaampaa lämmittää sähköllä?
Paras tietenkin olisi, jos saisi käyttöveden lämpötila-anturin lämminvesivaraajan sisälle, mutta sitä ei varmaan voi jälkikäteen muuttaaa. Jos olisin tiennyt tälläisestä ominaisuudesta, olisin ostanut 1240:n, joka ei ollut montaa sataa kalliimpi.