Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Uusi Nibe 1245  (Luettu 76615 kertaa)

Poissa Kimmo_L

• Konkari
  • Stiebel Eltron WPC 7
Uusi Nibe 1245
« : 06.10.09 - klo:11:59 »

Niben Ruotsin webbisivuilla on materiaalia uudesta 1245-pumpusta. Näyttäisi olevan aika harppaus eteenpäin Nibelle.

Ohjausjärjestelmä näyttää muuttuneen aiemmasta aika alkeellisesta kertaheitolla edistyneimmän näköiseksi ainakin käyttöliittymältään. Siinä on värillinen näyttö ja USB-portti, jonka kautta esitteen mukaan voi siirtää mittaushistorian muistitikulle.

Varaaja on kasvanut 180 litraan ja nyt siinä näyttäisi olevan Thermian tapaan kierukkalämmönvaihdin sisällä (siis varaajassa olevaa lämmintä käyttövettä lämmitetään kierukalla).

Kiertovesipumppu näyttäisi olevan enerigiaa säästävä malli.

Kompressorin tyypistä ei puhuta materiaaleissa mitään, joten siellä saattaa edelleen olla mäntäkompressori.

Mielenkiintoista kehitystä Nibeltä. Koskahan tuo mahtaisi tulla Suomessa myyntiin?

215 m², 600 m³, 175 m kaivo, 7,5 kW Stiebel Eltron WPC 7, Nereus lattialämmitys betonilaatassa, vuodesta 2011

Poissa Kimmo_L

• Konkari
  • Stiebel Eltron WPC 7
Re: Uusi Nibe 1245
« Vastaus #1 : 09.10.09 - klo:15:06 »
Jatkan vielä tästä aiheesta. Kävin tänään kiinteistömessuilla ja keskustelin siellä Nibe-Haadon edustajan kanssa. Hän vahvisti, että tuo uusi malli on tulossa ja esitellään Suomessa ensimmäistä kertaa Vantaan Omakoti-messuilla parin viikon päästä. Toimitukset alkavat pienemmistä teholuokista, niin että 6 kW malleja saadaa toimituksiin ensin ja sitten vähitellen isompia.

Kuten aiemmassa viestissä kirjoitin, siinä on uusi ohjausjärjestelmän käyttöliittymä ja myös varaajan rakenne muuttuu kierukkalämmönvaihtimelliseksi (Thermian tapaan). Edustajan mukaan tuo uusi rakenne tulee vähitellen kaikkiin malleihin ja nykyiset tuotteet poistuvat.

Kompressoreina on edelleen mäntäkompressorit 10kW ja sitä pienemmissä malleissa. Etuna on kuulemma parempi COP noissa pienissä tehoissa kuin scroll-kompressoreilla. Varmasti myös hinnalla on vaikutusta. 12kW ja siitä ylöspäin on sitten scroll-kompressorit.

Edustaja tosin sanoi, että ei välttämättä ole mitään syytä jäädä odottelemaan uutta mallia, kun poistuvia malleja saattaa saada aika sopivaan hintaan lähiaikoina.
215 m², 600 m³, 175 m kaivo, 7,5 kW Stiebel Eltron WPC 7, Nereus lattialämmitys betonilaatassa, vuodesta 2011

Poissa 1245_Nibe

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
« Vastaus #2 : 28.10.09 - klo:20:57 »
Onkos tästä uutuudesta lisää tietoa? Niben suomi sivut eivät tarjoa mitään tietoa tai en ainakaan löydä. Ruotsi on pikkusen ruosteessa.

Miten ohjaussysteemi on muuttunut? Veden lämmitystapa siis sama kuin Thermian malleissa, niissä ei siis eroa? Jotain muuta uutta ja ihmeellistä?

Pumpun valinta on melko ajankohtaista ja tähtäimessä oli 1240 malli, pitäiskö kuitenkin vaihtaa uudempaan (parempaan?). 8kW pumppu tarvitaan, toivottavasti on jo tarjolla...
« Viimeksi muokattu: 28.10.09 - klo:20:58 kirjoittanut prinne »
Nibe F1245-8kW, kaivo 160m.
1,5krs, 180m2 , 530m3, kivitalo

Poissa juntti

• Täysjäsen
  • Nibe F1245 6kW
« Vastaus #3 : 30.10.09 - klo:12:31 »
Kuulin kauppiaalta että 1245 on tulossa vuoden vaihteen paikkeilla saataville.
Energialuokka B (ET159) 148m2 / 167m2, 393m3 lämmintä. Nibe F1245 6kW + 400m maapiiriä savessa. Enervent Pingvin ECO.

Poissa sam68

• Konkari
« Vastaus #4 : 30.10.09 - klo:14:37 »
Lainaus
Niben Ruotsin webbisivuilla on materiaalia uudesta 1245-pumpusta. Näyttäisi olevan aika harppaus eteenpäin Nibelle.

Kompressorin tyypistä ei puhuta materiaaleissa mitään, joten siellä saattaa edelleen olla mäntäkompressori.

Mielenkiintoista kehitystä Nibeltä. Koskahan tuo mahtaisi tulla Suomessa myyntiin?

Tuota mäntäkompuraa ei taideta nykypäivänä käyttää missään muussa merkissä, joten sen tyyppi varmaan kannattaakin jättää pois dokumenteista ;)
Mitähän luokkaa on hintataso verrattuna 1240:een?
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

justus01

• Vieras
« Vastaus #5 : 30.10.09 - klo:15:31 »
Lainaus
Lainaus

Tuota mäntäkompuraa ei taideta nykypäivänä käyttää missään muussa merkissä, joten sen tyyppi varmaan kannattaakin jättää pois dokumenteista ;)
Mitähän luokkaa on hintataso verrattuna 1240:een?

En oo vielä missään nähnyt tai kuullut mitään moitteita tuosta mäntäkompurasta...jotta kai se on hyvä. Vanhaa toimivaksi todettua tekniikkaa(?)

Poissa niperox

• Täysjäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #6 : 31.10.09 - klo:15:39 »
Mikäs vika mäntäkompurassa on ?
Kaikilla teillä on autossakin on mäntämoottori, vaikka wankel moottorikin löytyisi ;)

Poissa Kimmo_L

• Konkari
  • Stiebel Eltron WPC 7
« Vastaus #7 : 31.10.09 - klo:18:52 »
Ei kai mäntäkompurassa mitään muuta vikaa ole kuin käyntiääni. Niben maahantuojan edustajan mukaan se tosin on Nibessä kompensoitu laittamalla muuten parempi äänieristys, jolloin pumpun pitäisi olla hiljainen.

Voisiko joku Niben mäntämallin omistaja kertoa, onko käyntiääni niissä kovempi vai ovatko yhtä hiljaisia kuin muutkin?

justus01

• Vieras
« Vastaus #8 : 31.10.09 - klo:21:33 »
Lainaus
Ei kai mäntäkompurassa mitään muuta vikaa ole kuin käyntiääni. Niben maahantuojan edustajan mukaan se tosin on Nibessä kompensoitu laittamalla muuten parempi äänieristys, jolloin pumpun pitäisi olla hiljainen.

Voisiko joku Niben mäntämallin omistaja kertoa, onko käyntiääni niissä kovempi vai ovatko yhtä hiljaisia kuin muutkin?

Meillä ei ainakaan ole ollut mitään valittamista. (Sitoutumattomat) putkimiehemme väittivät että Nibet ois hiljaisimmasta päästä. Samanlaisiin tuloksiin ovat tulleet saksalaiset ja ruotsalaiset testeissään. Itse en ole muita pumppuja kuullut, kun kaikilla täällä päin tuntuu olevan Niben pumput....

Poissa Jepe

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #9 : 04.11.09 - klo:08:49 »
Olen rakentamassa taloa. Talooni tulee lattialämmitys alakerran lisäksi myös yläkertaan. Tästä pumpusta ei ole paljon tietoa mutta itse mietin kannattaisiko minun laittaa nibe 1217 vai tämä uusi 1245? Minulle on tulossa talooni myös kylpyamme satunaiseen käyttöön. En haluaisi laittaa erillistä lämminvesivaraajaa. Mietin että jos ottaisin tämän uuden 1245 niin riittääköhän siinä lämmin vesi paremmin vai onko vain mainosmiesten puhetta. Väittivät nibellä että tässä uudessa mallissa riittää lämmin vesi paremmin. Johtuuko ainoastaan 20 litraa suuremmasta varaajasta vai myös rakenteesta? :-/

justus01

• Vieras
« Vastaus #10 : 04.11.09 - klo:10:41 »
Paljonko on 1217:n ja 1245 hintaero?

Poissa Jepe

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #11 : 04.11.09 - klo:11:26 »
Lainaus

En tiedä tarkkaan kun eivät olleet saaneet hintoja. Mutta niben edustaja arvioi että noin 15% kalliimpi. Ruotsin Niben sivuilta voi käydä katsomassa ruotsin ovh hinnat.

justus01

• Vieras
« Vastaus #12 : 04.11.09 - klo:12:17 »
Lainaus
Lainaus

En tiedä tarkkaan kun eivät olleet saaneet hintoja. Mutta niben edustaja arvioi että noin 15% kalliimpi. Ruotsin Niben sivuilta voi käydä katsomassa ruotsin ovh hinnat.

Itse välttelen kaikkea "uusinta uutta". Nykyään kun tuntuu joka puolella olevan niin kiire, että uutuuksien toimivuus meinaa jäädä asiakkaiden testattavaksi. Sen lisäksi hinnatkin tahtovat joskus olla sellaisia, että se testaaja joutuu maksamaan extraa. Jos nettohintojen ero on tuo 15%, niin 1245:n hintahan tulisi olemaan luokkaa 5400-5600€. Ei sinäänsä paha.

Poissa Jepe

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #13 : 04.11.09 - klo:12:24 »
Samaa olen itsekin miettinyt että uskaltaako ostaa uutta mallia. Odottelen tarkkaa hintaa ennenkuin teen päätöksen. Tuskin noilla suurta eroa käytännössä on. Toisessa on vain niin kiroin paljon hienompi ohjauspaneeli. :D

Poissa Jepe

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #14 : 06.11.09 - klo:13:12 »
Lainaus
Onkos tästä uutuudesta lisää tietoa? Niben suomi sivut eivät tarjoa mitään tietoa tai en ainakaan löydä. Ruotsi on pikkusen ruosteessa.

Jos Englanti sujuu paremmin niin käy tuolla.

http://www.nibe.eu/Domestic-heatingcooling/Ground-source-heat-pumps/Product-range/NIBE-F1245/

Poissa Jepe

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #15 : 13.11.09 - klo:09:19 »

Poissa commo73

• Vanha jäsen
« Vastaus #16 : 13.11.09 - klo:15:54 »
Lainaus
Nyt Löytyy tuoteesittely jo suomen sivuilta!
http://www.nibe.fi/Tuotteet/Maalampopumput/Tuotevalikoima/NIBE-F1245/

Asennusohjetta selailin ja koneikon kuvista päättelin että 5, 6, 8, 10kW mallit ovat mäntäkompuralla ja pienin scrolli malli on sitten 12kW .
Ohjauspaneeli on kehittynyt huimasti edellisistä niben malleista. Joku mainitsi että syy mäntäkompressorille olisi parempi cop? paljonko se on parempi verrattuna saman luokan scrolli malliin, onko tästä tietoa?
Lämmitettävä 240m2

Poissa 1245_Nibe

• Täysjäsen
« Vastaus #17 : 17.11.09 - klo:07:26 »
Paikallinen Nibe edustaja kertoi että hinta eroa 1240 pumppuun ei pitäisi olla. Toimitukset alkaa tämän/ensi kuun aikana.

Eiköhän sitä sitten tule uudempi malli hankittua.

Poissa miSa

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #18 : 17.11.09 - klo:07:51 »
Nibeltä todettiin saatavuuden tiedusteluun että tulevat myyntiin vuoden vaihteessa alkaen pienimmistä malleista. Itse päädyin ostamaan 1240-10 koska nyt kun uusi malli on tulossa myivät vanhaa edullisesti.

Uudessa 1245.ssä on samalla tavalla mäntäkompura kuin edeltäjässäänkin eli vasta 12kW pitää sisällään scroll-kompuran.

Poissa juntti

• Täysjäsen
  • Nibe F1245 6kW
« Vastaus #19 : 21.12.09 - klo:10:16 »
Taloon.com on ottanut nämä uudet pumput valikoimiinsa. Toimitusaika näköjään 1 - 5 arkipäivää eli hyvin näitä pitäisi jo löytyä. 1245 6kw pumppu 5490€.

Jokohan kohta alkaisi löytymään jo käyttökokemuksia ?
Energialuokka B (ET159) 148m2 / 167m2, 393m3 lämmintä. Nibe F1245 6kW + 400m maapiiriä savessa. Enervent Pingvin ECO.

Poissa Maalämmittäjä Pera

• Nuorempi jäsen
  • **
  • Nibe 1245 + porakaivo 160m + Vallox Digit 2 SE MLV
« Vastaus #20 : 22.12.09 - klo:15:58 »
Itsellä 1245 8kW odottelee teknisessä tilassa asennusta, jonka aika on tammikuun alussa.

Itse ostin vehkeen Ahsellilta hintaan ~5600e rahteineen.

Ohjekirjaa lueskeltuani ajattelin vaan, että mitä on taas tullut ostettua kun kaiken maailman säätöjä on niin pahisesti. Päälle/pois riittäisi mulle  ;D

No, ei kai. Pitää vaan jaksaa perehtyä laitteeseen sitten kun maataan perse homeessa uuden kämpän sohvalla takka tulesta nauttien...  :)
Totanoinniin...

Poissa commo73

• Vanha jäsen
« Vastaus #21 : 22.12.09 - klo:18:19 »
Lainaus
Itsellä 1245 8kW odottelee teknisessä tilassa asennusta, jonka aika on tammikuun alussa.

Ohjekirjaa lueskeltuani ajattelin vaan, että mitä on taas tullut ostettua kun kaiken maailman säätöjä on niin pahisesti. Päälle/pois riittäisi mulle  ;D

No, ei kai. Pitää vaan jaksaa perehtyä laitteeseen sitten kun maataan perse homeessa uuden kämpän sohvalla takka tulesta nauttien...  :)

Tervetuloa foorumiin, hyppäsitkö sisarfoorumista tänne? colem..? Eräs kaveri kyseli tuolla viplin perään ja tuli järkiinsä, ajattelin että onko sama kaveri.

Lämmitettävä 240m2

Poissa Jaska Jokunen

• Tulokas
  • *
« Vastaus #22 : 22.12.09 - klo:19:41 »
eri mies tämä kysymäsi.. eli jaska jokunen on se colemann...
ja mulle tulee 1245 12kw ja 200m reikää(30e/m)
kone suhteilla (tasan 5k)
ettäsilleen
HYVÄÄ JOULUA!!

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #23 : 22.12.09 - klo:22:18 »
Lainaus
Lainaus

Tervetuloa foorumiin, hyppäsitkö sisarfoorumista tänne? colem..? Eräs kaveri kyseli tuolla viplin perään ja tuli järkiinsä, ajattelin että onko sama kaveri.

Vastaus sun kysymykseen tais jo selvitä  ;D

Ihan uusi naama olen tällä foorumilla. Tosin pidemmän aikaa palstaa taka-alalta ollaan seurattu.  8-)
Totanoinniin...

Poissa commo73

• Vanha jäsen
« Vastaus #24 : 24.12.09 - klo:09:49 »
Lainaus
eri mies tämä kysymäsi.. eli jaska jokunen on se colemann...
ja mulle tulee 1245 12kw ja 200m reikää(30e/m)
kone suhteilla (tasan 5k)
ettäsilleen
HYVÄÄ JOULUA!!

Onnittelut erittäin fiksusta lämmitysjärjestelmän valinnasta. Hyvää joulua molemmille. nibe 1245 ja Jaska.
Lämmitettävä 240m2

Poissa Jepe

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #25 : 05.01.10 - klo:07:43 »
Oma 6kw 1245 on tulossa lähikuukausina ja tänään tulevat poraamaan reiän 120m. 153m2 huoneistoalaa. Vieläkin epävarma koneen ja kaivon syvyyden riittävyydestä.

Poissa eksile

• Täysjäsen
  • 1002 ja toimii
« Vastaus #26 : 05.01.10 - klo:10:47 »
Mikäli epäilyttää niin porauta reikä syvemmäksi niin voit pähkäillä pumppukokoa pidempään.

Jos nyt teetät 120 m reiän niin siihen on todennäköisesti suurempaa myllyä mahdotonta liittää. Kysy porareilta kaivon vedentuottoa porauksen aikana, jos on nihkeä niin sitten lisää syvyyttä.

Esim. 160 - 120 = 40 m * 30 e/m = 1200 eur --> n. 1/200 osa talon hinnasta, kuitenkin ehkä tärkein komponentti näillä leveyspiireillä. Kandeeko tollasta edes jännittää/miettiä?

Kone tekee sen minkä prosyyri lupaa mutta jos kaivo mättää niin sitä on vaikea päivittää.

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #27 : 05.01.10 - klo:15:06 »
1245 8kW ja 160m aktiivista syvyyttä. Talo 148m2 ja ulkorakennus 30m2 puolilämmintä.

Parin päivän päästä olisi asennus, joten kohta nähdään miten 1245 hyrähtää tai pärähtää  ;)
Totanoinniin...

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #28 : 13.01.10 - klo:14:46 »
Nibe 1245 8kW koneen asennukset saatiin päätökseen tänään aamulla. Järjestelmän ilmauksen jälkeen kokeiltiin käynnistää konetta.

Muuten meni hienosti, mutta heti iski vikakoodia ruutuun eikä saatu kompuran puolelta lämmitystä päälle. Puolen päivän jälkeen lähdin töihin ja kone jätettiin lämmittämään taloa sähkövastuksilla.

Asentaja soitteli Niben tekniseen tukeen ja kysyi mitä kyseinen koodi mahtaa tarkoittaa. Nibeltä sanottiin, että 1245:sta on muutamista kohteista soiteltu samasta vikakoodista ja selvitys on menossa  ;D

Mahtoikohan tulla ostettua kallis sähkövaraaja :P
Illalla tarvii tutustua koneeseen paremmin ja yrittää saada vika nollattua.
Totanoinniin...

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #29 : 13.01.10 - klo:23:20 »
Ongelma löydetty ja korjattu.  :)
Kompura pärisee raksalla ja nyt voi mennä tyytyväisenä nukkumaan...

Mitenkäs millä käyrällä kannattaa näin ensi alkuun ajella? Lattiat on kuitenkin ihan kylmät ja menee varmaan hetki, että meno-paluu lämpötilat tasaantuvat. Nyt eroa taisi olla n. 8 astetta.

Talossa kaksi piiriä. Toisen käyrä 5:lla ja toisen 6:lla.
Totanoinniin...

justus01

• Vieras
« Vastaus #30 : 14.01.10 - klo:08:11 »
Uusissa lättialämmitystaloissa sopiva lämpökäyrä voi olla 3. Ainakin meillä tuo kolmonen toimii aika hvyin. Uusimpien rakennusmääräyksien mukaisissa taloissa voisi riittää kakkonenkin.

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #31 : 14.01.10 - klo:08:14 »
Asentajakin käski laittaa 4 käyrän käyttöön. Tuntuu vaan kauheen pieneltä meno-paluu lämpötilat sillä käyrällä...

Nyt aamulla meno-paluu lämpötilat 5 käyrällä 28/20 ja 6 käyrällä 29/21.
Lattiavalu oli 21.9.2009, joten kosteutta lattiassa ei kauheasti ole, mutta kylmä se ainakin on  ;D
Totanoinniin...

Poissa 1245_Nibe

• Täysjäsen
« Vastaus #32 : 14.01.10 - klo:08:33 »
Tarkoitus olisi hankkia vastaava 8kW kone myös. Ostitko koneen asennettuna vai laitoitko itse?

Jotenkin tuntuu asennustyön osuus hinnassa aika kovalta kun noita tarjouksia katselee. Mietin vaan että suoriutuuko normi putkimies/sähkömies asennuksesta ja itse käyttöönotosta.

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #33 : 14.01.10 - klo:09:05 »
Lainaus
Tarkoitus olisi hankkia vastaava 8kW kone myös. Ostitko koneen asennettuna vai laitoitko itse?

Jotenkin tuntuu asennustyön osuus hinnassa aika kovalta kun noita tarjouksia katselee. Mietin vaan että suoriutuuko normi putkimies/sähkömies asennuksesta ja itse käyttöönotosta.

Ostin koneen, täyttöryhmän ja lisäshuntti-ryhmän itse Ahlsellilta. Putkimies kävi asentamassa. Itse tein sähkötyöt. Järjestelmän ilmaus putkimiehen kanssa yhdessä. Käyttöönotto ensi alkuun putkimiehen kanssa, mutta hälytys jäi päälle eikä kompura lähtenyt päälle.

Illalla itse ohjekirjan kanssa selvitettiin miten kompura saataisiin päälle ja onnistui. Eli käyttöönotto onnistuu on helppoa myös tehdä itse. Ilmauksiin kannattaa pyytää ainakin toinen kaveri avuksi, jos haluaa itse tehdä.
Totanoinniin...

justus01

• Vieras
« Vastaus #34 : 14.01.10 - klo:09:57 »
Lainaus
Asentajakin käski laittaa 4 käyrän käyttöön. Tuntuu vaan kauheen pieneltä meno-paluu lämpötilat sillä käyrällä...

Lattiavalu oli 21.9.2009, joten kosteutta lattiassa ei kauheasti ole, mutta kylmä se ainakin on  ;D

Käyrällä ei säädetä lämpötilaa, vaan kiertoveden lämpötilan muutosta suhteessa ulkolämpötilan muutoksen, eli käyrällä säädetään se, että sisälämpötila pysyy sisällä samana ulkolämpötilasta riippumatta. Lämpökäyrä 4 on valmistajan suositus lattialämmitystaloihin. Ilmeisesti tuo suositus on laadittu joskus vuosia sitten kun talojen lämpöeristykset eivät olleet sillä tasolla mitä ne nykyään on.

Lattiaveden lämpötilaa säädetään lämpökäyrän muutoksella, säätöalue -2...+2 (Vaikutus noin -5...+5c astetta). Manuaalista löytyy ohjeet. Meillä käyrä 3 ja muutos +1 ja hyvin on lämpö riittänyt. Laatan alla 150 styroksia, seinissä villaa 200mm ja yläpohjassa 45-50cm.
« Viimeksi muokattu: 14.01.10 - klo:10:06 kirjoittanut justus01 »

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #35 : 14.01.10 - klo:12:30 »
Lainaus
Lainaus

Käyrällä ei säädetä lämpötilaa, vaan kiertoveden lämpötilan muutosta suhteessa ulkolämpötilan muutoksen, eli käyrällä säädetään se, että sisälämpötila pysyy sisällä samana ulkolämpötilasta riippumatta. Lämpökäyrä 4 on valmistajan suositus lattialämmitystaloihin. Ilmeisesti tuo suositus on laadittu joskus vuosia sitten kun talojen lämpöeristykset eivät olleet sillä tasolla mitä ne nykyään on.

Lattiaveden lämpötilaa säädetään lämpökäyrän muutoksella, säätöalue -2...+2 (Vaikutus noin -5...+5c astetta). Manuaalista löytyy ohjeet. Meillä käyrä 3 ja muutos +1 ja hyvin on lämpö riittänyt. Laatan alla 150 styroksia, seinissä villaa 200mm ja yläpohjassa 45-50cm.

Ok. Kiitokset oikaisusta.  :)
Totanoinniin...

Poissa Jepe

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #36 : 18.01.10 - klo:14:12 »
Lainaus
Lainaus

Ostin koneen, täyttöryhmän ja lisäshuntti-ryhmän itse Ahlsellilta. Putkimies kävi asentamassa. Itse tein sähkötyöt. Järjestelmän ilmaus putkimiehen kanssa yhdessä. Käyttöönotto ensi alkuun putkimiehen kanssa, mutta hälytys jäi päälle eikä kompura lähtenyt päälle.

Illalla itse ohjekirjan kanssa selvitettiin miten kompura saataisiin päälle ja onnistui. Eli käyttöönotto onnistuu on helppoa myös tehdä itse. Ilmauksiin kannattaa pyytää ainakin toinen kaveri avuksi, jos haluaa itse tehdä.

Itselle tulossa 1245 6kw muutaman kuukauden päästä. Tuleeko tässä jokin anturi ulos ja voiko sille vetää jo johdon valmiiksi kun nyt se kävisi vielä näpsäkästi.

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #37 : 18.01.10 - klo:21:49 »
Anturit tulee ulos ja sisälle (sisäanturi ei ole pakollinen). Kaapeliksi kelpaa vähintään 0,5mm2 johtiminen kaksi johtiminen kaapeli. Itse laitoin KLMA 2x0,8+0,8 kaapelia.

Kannattaa laittaa sisäanturi käyttöön. Silloin voit asettaa sisälämpötilaksi esim. 21 astetta ja nibe yrittää pitää sisälämpötilan sisäanturin mittauksen perusteella 21 asteessa.
Totanoinniin...

Poissa miSa

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #38 : 19.01.10 - klo:12:12 »
Voit vetää anturille jo tässä vaiheessa kaapelin. Aiemmin ehdotettu KLMA on hyvä vaihtoehto mutta tarkoitukseen sopii mikä vaan parikaapeli. Itse laitoin KLM-kaapelin mutta kokeilin niin samaa lämpötilaa näytti kaijutinkaapelillakin. Pitkissä vedoissa kaapelin poikkipinta-ala korostuu.

Poissa Trally

• Täysjäsen
  • Nibe F1245 6kW/ 140m /Enervent Pingvin eco EDE
« Vastaus #39 : 19.01.10 - klo:21:10 »
Onkos tämä uusi 1245 vaihtoventtilikone vai tulistinpumppu?  :-?