Hei kaikki lämmittäjät !
Sopiiko tämä aihe tälle foorumille en tiedä, mutta olen varma, että se naurattaa/harmittaa useita foorumin jäseniä. Näin isot firmat vetävät meitä nenästä.
Vaimo sai fortumilta fixun tarjouksen, jossa lämmityskuluja voi säästää jopa 15% (tarkoitettu öljylämmittäjille, mutta eivät vielä tiedä, että ollaan nykyään maalämmössä). Koko jekku piilee tuntihinnoitellussa sähköenergian hinnassa. Kun sähköenergia on halvempaa kuin öljy, boxi kytkee sähkövastukset päälle.
Netissä on firman sivuilla laskukone, jolla voit laskea tulevat säästösi. Kokeilin. Säästö pari satasta vuodessa minun tapauksessani. = puppua
Pilkun viilaajana läksin tekemään omia laskutoimituksia.
Tuntihinnoiltellun spot -sähkön hinnoista minulla ei ole tietoa, mutta veikkaan, että alle 2 sentin tuskin päästään. Tein laskelman siltä pohjalta. Toinen olettama, että lämmityskaudella ei voida siirtää koko lämmöntuottoa edullisimpaan ajankohtaan. Voisiko edes puolet ? Näin oletin. Todellisessa elämässä ei saavuteta näitä arvoja ilman suurta varaajaa.
Nämä hatarat lähtökohdat huomioiden ja tietysti fixun perustamis- ja käyttökustannukset mukaanlukien sain sellaisia tuloksia, joita fortumin insinööritkin voisivat tarkastella.
Firman laskukaavaa en tiedä, mutta siinä saatta olla jotain unohdettua tai jopa vääristeltyä.
Huomioitavia kustannuksia ovat:
Tuntihinnoitellun energian perusmaksu 4,02 / kk
Tuntihinnoitellun energian välityspalkkio 0,3 c/kWh (lisää energian perushintaan)
Fixun palvelumaksu 7,95 / kk
Laitehankinta 1039 eur kertaluontoinen
Olisiko kellään laskelmia todellisista säästöistä ?
Minun esimerkissäni lämmityskulut lisääntyivät.
Näin meitä vedetään nenästä !