Terve (pitkästä aikaa - ei tänne niin helposti eksy silloin kun kaikki toimii niinkuin pitää)
Täällä on 343-G pöhissyt pian vuoden (tulee nyt kuun lopussa täyteen). Pieniä vilunkeja on matkan varrella ollut. Niistä olin kirjoittanut jossakin toisessa ketjussa ja ne luultavasti asettuivat asentajan viimeisimmän käynnin jälkeen, joskaan kovimpia pakkasia ei enää korjauksen jälkeen sattunut tulemaan. Sähkövastuksia tarvittiin jonkun verran, mutta muistaakseni noin 10-30 tuntia, tuskin enempää. Pitänee käydä itse asiassa tarkistamassa...
Sähköä tämä koko talo lämmityksineen on syönyt n 17000kWh mikä lienee tämän kokoiselle talolle vuosikulutukseksi ihan kelvollinen. Maalämmön osuus tuosta lienee semmoinen 7000-9000kWh. Ei paha sekään. Olen ollut kokonaisuuteen ihan tyytyväinen. Kunhan täysi vuosi on täynnä, yritän käydä siihen suureen tiedonkoontiketjuun päivittämässä tarkemmat kulutukset ym.
Mutta neuvoakin olisin kysynyt, ja tämä liittyy aurinkojärjestelmään. Tein siinä havainnon, ettei systeemi pelannut. Väitetyt talteenotetut kWh:t kun eivät näkyneet varaajan lämpötilassa mitenkään. Selvisi, ettei aurinkopiiri pitänyt paineitaan (nestettä lisättiin pari kertaa, lyhytaik. hyödyllä). Nyttemmin vuotokin on löytynyt ja korjattu, järjestelmä pitää paineensa. Energiaa saadaan talteen ja käyttövesi lämpiää 56 asteiseksi.
Ja sitäpä kysyisinkin, että miksi vain 56 asteiseksi, vaikka aurinko helottaa täydeltä terältä, kerääjissä katolla lämpötila on n 114 astetta?
Käyttöveden pyyntilämpötilana olen pitänyt 50 astetta. Liekö tässä joku muutettavissa oleva hystereesi tms. joka kytkee aurinkokeruun pois esim. juuri tuossa 56 asteessa?
En haluaisi nostaa pyyntiä korkeammaksi, koska sitten olettaisin MLP:n käynnistyvän suotta lämmittämään vettä turhan lämpimäksi (niinä aikoina kun aurinko ei paista).
Onkohan jotakin keinoa ohjeistaa pumppua siten, että se saa auringolla lämmittää varaajaveden vaikka 90 asteiseksi, mutta että sen ei tarvitse maalämmöllä lämmittää sitä 50 astetta lämpimämmäksi?