Terve kaikille!
Oli ihan pakko kirjautua kaltaisten joukkoon 8-)
minua vaivaa ihan sikanaa tämä maalämmön sähkön kulutus! Tuossa työkaveri osti samaan aikaan maalämmön kuin minäkin, samalla danfossin DHP-H8 pumpulla. No okei,sillä on 2010 valmistunut yber talo ja n.150neliötä, varaavalla vesikiertoisella lattialaatalla. lämmitus n.4,2euroa/pv.
Minulla kokonaisneliöitä on n.300 ja lämpöisiä niistä +240. Vesikiertoinen patterilämmitys vuodelta -68. Huone arvo säädetty +22ast.
Onko normaalia että pelkän pumpun kulutus 24h ajalla on 111kW/h (mitattu 28-29.11.2010 klo 16:00, -16ast) +muu sähkö 10kWh/vrk.
Olen pommittanut TomAllenia varmaan kyllästymiseen asti, etsinut parhainta ratkaisua, mutta kulutus näin entisenä kerrostaloasujana on ihan järkyttävä! (120e/3kk)
Minusta 435euroa kuukaudessa pelkkään lämmittämiseen on paljon! varsinkin ku nyt pakkaset ovat olleet -10\\-15asteessa. entäs kun joulu-tammi-helmikuussa pakkanen puraisee tuonne -30asteeseen??
sain kulutuksen tippumaan n. <20kw/h kun
-->
tiputtin kierrosvesipumpun käyttöä 2.kohtaan.
Revin lämpöpattereiden säätimet keittiöstä,makuuhuoneesta,sekä olohuoneesta.
Tiputin autotallin lämmityksen minimiin, vaatehuoneen lämmityksen kokonaan kiinni.
Vieras sekä työhuoneen ihan pienelle.
Alakerrassa lämmöt minimissa; 2.patteria auki>saunassa n.15astetta. eli sähköinen lattialämmitys kokonaan poissa. kiuasta ei ole käytetty ollenkaan.
Lämpökäyrää on tiputettu 40asteen arvosta 37asteeseen ja -5arvoa lisätty +1.
Yläkerrassa lämpö 21,5keittiö
olohuone: 23astetta.
makuuhuone: 21,5astetta.
Ed.omistajan mukaan öljynkulutus on vuodessa ollut 3000-3500litraa. eli TomAllen laski kulutuksen sen mukaan arvolla 3300l. jolloin maalämmöllä vuosilämmityskustannus on 928euroa. En tiedä, mutta tuo hinta on ylitetty aika nopeasti.
Ikävää kun perustin lämmönvaihtamisen noihin halvempiin kulutuslukemiin! vai olenko nyt käsittänyt jotain ihan väärin? :-/