Ei välttämättä, Koska märkäkin höyry voi olla kuumaa, ja tulistintahan ei näissä pumpuissa ole, sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan kompressorin paineennoston kuumentamaa kaasua. Elikä lämpötilan nosto ei tapahdu vakiopaineessa, mitä tulistuksella normaalisti ymmärretään, ja ns. "tulistuksen" poisto tapahtuu ottamalla talteen kuumakaasun energiaa lauhduttamatta sitä.
Rajan vetäminen ja oikeaoppisuus lienevät vaikeita asioita.Tulistuksen olen käsittänyt sellaiseksi tuolla höyrypuolella,että höyry vielä erikseen kuumennetaan siihen tuotavalla energialla "tulistuspiirissä".Näin ainakin vetureissa.
Lauhtumisella yleiseti käsitetään kaasun jäähdyttämistä nesteeksi,joten on tulkintakysymys voidaanko kaasun jäähdyttämistä kylmemmäksi siten että se ei saavuta nestemäistä olomuotoa,kutsua lauhduttamiseksi,vai onko se vaan jäähdyttämistä tai ehkä jotain ihan muuta.
Kaveripiirissäni on paljon sellaisia kilpa-autoja,joissa kuuluu olevan
öljynlauhdutin.Itse olen sitä mieltä,että moottorissa on jotain pahasti vialla jos se vaatii voiteluöljyn lauhduttamista.

Kuten jo tuossa alussa kerroinkin,olen pohtinut öljylämmityksen muuttamista joksikin muuksi sydeemiksi.Tietenkin erilaiset laskentatoimet kuuluvat asiaan.Peruslähtökohtana ovat kymmenen vuoden ikäiset vermeet pannarissa,viime huollossa emissiomittaus antoi 96% hyötysuhteen.Kulutusta on ollut 3000 litraa vuodessa.
Kysyin kattilatehtaalta moisen pannun vuosihyötysuhdetta ja 85% tarjosivat tuolla kulutuksella.Näin ollen 26000 kWh olisi lämmitysenergian tarve.Hintaa tuolle öljylle tulee nykyään vajaa 1700€ 0,56€ litrahinnalla.
SULPU tarjoaa tällaiseen vanhaan patteritaloon COP-luvuksi "lähempänä 2,5 kuin 3,5",joka kyllä on minulle pettymys.Tuota kWh-määrää kaiketi tarvittaisiin MLP:lla silloin vajaa 11000 kWh sähköä.Kilpailutettu hintani tämän verkkoyhtiön alueella on yhteensä (energia+siirto+verot)11,13 c/kWh,joten 1200€ vuosimaksu olisi lämmityksen osalta silloin tarjolla COP 2,5 mukaan laskettuna.Meniköhän tämä nyt oikein?
Esimerkiksi PateXXX:n saneeraus näkyi maksaneen reilut 15000€.Jos tuolla panoksella on tarjolla 500€:n vuosisäästö nykyvermeisiin verrattuna,en oikein tiedä mitä ajatella. :-?