Vaikka nyt kelit hiukka viilenivätkin, niin kannan mielipiteeni kekoon:
Meille asennettiin maaviileä syksyllä 2006. Patteri on Enerventin Pelikaanin sisällä.
Laitteisto on toiminut mielestäni erittäin mallikkasti. Millään säällä talossa ei ole ollut liian kuuma vaikka talo pönöttää paraatipuoli länteen päin eikä aina ole muistettu kaihtimien kanssa pelata töihin lähtiessä aamulla. Tuloilma on pelikaanista ohjelmallisesti rajattu olemaan alimmillaan 17 astetta.
Se on erittäin suuri etu, että kone hoitelee viilennykset omia aikojaan ja olen pelikaanin paneelista katsellut, että eipä tarvitse olla hirveän kuuma ulkona (esim 21astetta) ja viilennys on osittain päällä (toimiventtiili osaltaan auki). Se näyttää tasaavan mukavasti pieniäkin lämpötilapiikkejä. Sisäilma on ollut koko ajan halutussa 23-24 haarukassa kesällä. Kovalla helteellä huomasin, että lämpö nousi päivällä sisällä 25 asteeseen, mutta nukkumaan mennessä se oli taas 23-24. Meillä halutaan pitää lämpö ehkä hieman korkeampana kuin monet haluavat. Uskon, että tämä ei ole ongelma.
Tilavuusvirtaa kikkailin isommaksi ekana kesänä, mutta sittemmin en ole koskenut koska viilennys tuntuu toimivan hyvin mitoitustilavuusvirrallakin (90-100 l/s 192m2 taloon). Meillä pelikaanin tuloilma on asennossa 5 (max=8) ja poisto 3 (max=8). Tuloilma on oltava isommalla putkistohäviön takia jotta räppänöiden balanssi saadaan oikeaksi (poisto hiukka suurempi kuin tulo). Yläkertaan ei meinannut riittää tuloilmaa jos potikat olivat tasan. Tämä on näitä kaksikerroksisien talon vitsauksia... Meille Pelikaani oli hiukka ylimitoitettu, mutta kun Pandionia ei oltu silloin vielä keksitty...
Ihmettelen kovasti tätä puhallinpatterikohkausta :-? En minä ainakaan rumaa laatikkoa yhteen tai kolmeen paikkaan taloa halua. IV-koneen kautta viileä jaetaan tasaisesti koko taloon huomaamattomasti. Tämä on vain minun vaatimaton mielipiteeni
IV-koneviilennyksestä halutaan aina hypätä keskustelemaan niistä kanavaeristyksistä. Olen käynyt useaan otteeseen koluamassa kissanvintillä tsekkaamassa kanavien mahdollista kondensointia ja en ole mitään löytänyt etsimälläkään (Mulla on ollut lainassa firman PT100- pohjainen RH-puikkomittari) Taitaa tämä kondenssivesipelottelu olla hiukka ylimitoitettua paikoitellen. JOS RAKENTAJANA TEET ITSE eristykset putkiin, niin tiedät mitä saat ja tulee varmasti tehtyä huolellisesti. Meillä on 50+50mm KIM-AL-lasivillalevyä putkien ympärillä ja hyvin näemmä riittää viilennetyille kanavillekin. Mitattu ja koettu on nyt 3 kesän kokemuksella.
Kun tätä foorumia varmasti lukevat monet rakentamaan aikovat/joutuneet niin laitan pari juttua mietintämyssyyn:
Jos haluat viilennyksen taloosi, niin minä ainakin suosittelen IV-koneen sisäistä asennusta lämpimästi (ei erillistä kondensoivaa pömpeliä kanavassa vaan kaikki kondenssivedet menevät suoraan viemäriin IVK:n pohjasta). Lisäksi kaikki tarvittava automatiikka tulee laitteen mukana valmiiksi piuhoitettuna ja putkitettuna (ainakin enervent).
Jos haluat kämppääsi viilennyksen, niin vertaa maaviileällisen IV-kojeen hintaa tavalliseen, niin huomaat esim Enerventin tapauksessa olevan hiukka yli 1000€, mutta kyllä ne putkipenat omansa ottavat kun ILPpejä ja puhallinpattereita taloosi kokastelevat
Vertaa siis kokonaiskuluja!!!
Jos sinulle tulee 2-kerroksinen talo, niin tuloilman riittävyys tulee taata (putkistohäviö). Kaikissa IV-koneissa ei ole erillistä säätöä tulo- ja poistomoottoreille, valitse mieluummin erillissäädettävä. Tämä siksi että esim meidän tapauksessamme tulo ja poistomoottori olisi ollut yhteissäätäen "vitosella" ja poistoa olisi jouduttu kuristamaan (sähköä kuluu turhaan ja melua syntyy). Työkaveri paini tämän ongelman kanssa ennen kuin itse rakensin (IV-koneen mitoitus oli tehty liian täpärälle ja tuloa ei saatu tarpeeksi suureksi ollenkaan... Siinä oli myös yhteissäätyvät moottorit
).
Kuumia kelejä terassille ja viileitä makuuhuoneeseen toivotellen,
-t-