Seurasin oman 150MLV:n toimintaa tänään kun sain kennon sulatettua väärien asetusten jälkeen (ihan ite laitoin rajat liian alas).
Tulo oli noin -17 astetta ja jotta sain kennon pysymään kutakuinkin sulana oli tulopuhaltimen pysäytys +3 ja hystereesi 2 astetta.
Pätkimistä tuli siten että tulopuhallin kävi aika tarkkaan 3 minuuttia ja sammui 1min 15s ajaksi. Jos otin esilämmityspatterin pois päältä kävi tulopuhallin 1min55s ja oli sammuksissa 1min45s. Eli patteri kyllä vähentää katkomista muttei poista sitä kokonaan.
Harmi kun tuollaista ei voi kylmemmäksi ajaa, kennollahan olisi kykyjä siihen, kokeilin hetkellisesti että -22 asteen tulolla poisto oli noin -5 astetta. Jäätyy vaan sitten umpeen muutamien tuntien aikana.
Kaivolta tuleva vesi oli noin +3 silloin kun MLP ei käynyt ja käynnin lopussa noin 0 astetta. Tuo pätkimisen mittaus oli jossain tuossa välissä kun MLP oli käynyt hetken.
Tarvittavat korjaukset siis tuohon olisi lisätehoa esilämmitykseen (sitä tarvii myös kesällä viilennykseen) ja poistoilmaa voisi xargon tapaan hyväksikäyttää kanssa. En nimittäin tajunnut että tuon pätkimisen estämiseksi poistoilma pitää olla keskimäärin 4-5 astetta niin siitä saa ympäri vuoden talteen hieman energiaa kaivolle. Ja parhaiten vissiin siten että poiston kennon kytkisi sarjaan tulopuolen lämmittimen kanssa. Sieltä tuleva neste oli kylmimmillään -5 asteista ja lämpenisi hieman ennen kaivoon takaisin menoa.
Näissäkään ei takaisinmaksuja kannata laskeskella. Kalliita harrastuksia vaan...