Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Uudisrakennus, maalämpö vs. kaukolämpö  (Luettu 8861 kertaa)

Poissa Count

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Uudisrakennus, maalämpö vs. kaukolämpö
« : 21.01.07 - klo:20:29 »
Hei,
Suunnitellaan Omatalon OMA 132R-5 talon rakentamista Espooseen. Kuten talomallista voi päätellä, kyseessä on rinnetontti.

Sähkökeskus ja lämmitysvehkeet tulisivat alakerran portaikon vieressä olevaan (oletuksena) 7,3m2 huoneeseen, jonka asuintiloihin päin tuleva ovi jää pois. Itse olen viehättynyt maalämmöstä lähinnä siksi, että samalla rahalla saisi myös viilennystä tupaan - mikäli ilmat tämmöisinä pysyvät, sitä tarvitaan jatkossa. Tontilla on kaksi hyvävetistä pintakaivoa ja suunnitellun talopaikan lähellä kallio lähes pinnassa, joten porakaivon tekeminen ei olisi ongelma.

Kuitenkin kadun vierellä kulkee myös kaukolämpö joka "varmana" energianlähteenä myös kiinnostaisi. Laite- ja liittymismaksuinvestointi olisi myös pienempi kuin maalämmössä, mutta jäähdytysoptio ei olisi niin yksiselitteisen helppo toteuttaa.

Lämmitystapana olisi joka tapauksessa vesikiertoinen lattialämmitys. IV-laitteeksi oli mielessä Enerventin Pandion tai Pelican, sen kummempia ilmamäärälaskeskeluita tekemättä.
Kommentteja, ehdotuksia? K-raudan talokauppias ehdotteli TehoWattikattilaa, joka ei minua oikein kiehtonut.
« Viimeksi muokattu: 21.01.07 - klo:20:30 kirjoittanut Count »

Poissa jannek

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Uudisrakennus, maalämpö vs. kaukolämpö
« Vastaus #1 : 22.01.07 - klo:11:55 »
Vaikea kyllä nähdä miten maalämpö kaivon kera tulisi tuon kokoisessa uudistalossa kannattavaksi ikinä. Kaukolämpö voisi mahdollisesti tullakin, riippuen tietenkin kaukolämmön hinnasta.

Offtopic, mutta kaukolämmön suurin ongelma kuluttajan näkökulmasta mielestäni on paikallinen kartelli. Kaukolämpötoimittajaa on paha kilpailuttaa. Nykyisin hinnat ovat halvahkot, mutta miten tulevaisuudessa?

Tällä foorumilla on oma osionsa koskien viilennystä ja mitään yksimielisyyttä "maaviileän" autuudesta ei täälläkään ole. Järkevintä mielestäni olisi hoitaa viilennys yhdellä halvalla ilpillä talon yläkerrassa, tuo kellarikerros pysynee viileänä muutenkin.

Eli mun ( mihinkään lämpösysteemiin henkisesti sitoutumattoman ) vinkit:

- Lämmitys: kaukolämpö
- Viilennys: halpa on/off ilp

Mikäli kaukolämpö ei jostain syystä miellytä, suorasähkölämmitys invertteri-ilpin avustamana lienee taloudellisesti paras vaihtoehto.

Poissa skiman

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Maalämpö, mutta millainen?
Re: Uudisrakennus, maalämpö vs. kaukolämpö
« Vastaus #2 : 22.01.07 - klo:12:11 »
Jannkk:n kanssa samoilla linjoilla.
Tuon kokoiseen taloon ei kannata laittaa maalämpöä jos kerta on kaukolämpöä tarjolla.


Poissa SamiR

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 158
Re: Uudisrakennus, maalämpö vs. kaukolämpö
« Vastaus #3 : 22.01.07 - klo:12:32 »
Samaa mieltä kuin edelliset ;).
Geopro SH7 + SHB 500, 400m maapiiri 165m2 1 1/2 kerr. talossa.
Ultimate Thin Basic 13 talon jäähdytykseen kesällä.
Panasonic PE9DKE 58m2 autotallissa.

Poissa Kuumaa_kalliosta

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 631
Re: Uudisrakennus, maalämpö vs. kaukolämpö
« Vastaus #4 : 22.01.07 - klo:12:50 »
Lainaus
Eli mun ( mihinkään lämpösysteemiin henkisesti sitoutumattoman ) vinkit:

- Lämmitys: kaukolämpö
- Viilennys: halpa on/off ilp
Samaa mieltä. Jos kaukolämpö on noin lähellä, kannattaa harkita vakavasti sitä. Ilppi viilennykseen.

Poissa Count

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Uudisrakennus, maalämpö vs. kaukolämpö
« Vastaus #5 : 22.01.07 - klo:17:34 »
No jopas, ja minä kun olisin niin halunnut maalämmön...
Ei näemmä edes asiaan vihkiytyneitten foorumilta saanut tukea asialleen  ;D

Kyllä ne perustamiskustannukset minuakin vähän hirvittävät ja eiköhän se kaukolämpö tule valittua jos ei jotain veretseisauttavaa tarjousta tule jostain muusta vaihtoehdosta.

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 057
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Uudisrakennus, maalämpö vs. kaukolämpö
« Vastaus #6 : 22.01.07 - klo:19:49 »
Kysytään ensin:
- kaukolämmön liittymismaksu?
- kaukolämmön kk-maksu?
- kaukolämmön lämmityskilowatin hinta?

Eikös tuossa talossa ole 7,2 x 13,5m=97m2 - tuo kolo x 2 = 175-185m2 lämmintä?.

Kyllä tuon kokoiseen taloon maalämpö sopii.

offtopic:
Itse painin silloin pari vuotta sitten rinnetalon pohjien kanssa ja koska meillä on kanssa alhaalta käynti, niin muuttaisin tuossa pohjassa muutamaa asiaa. Tuo pohja on aikalailla samanlainen "hirvitys" kuin Kannustalojen alakerta, josta lähdettiin muokkaamaan: http://www.kanetti.fi/~sailor/alakerta.jpg

Tuosta ei kunnon pohjaa saa ellet luovu puukiukaasta :) Mutta vastineeksi ainakin me saatiin kunnon sauna, khh, ja pukuhuone  ;D

Harmi kun ei ole sähköisesä muodossa sitä miksi se sitten muuttui...jos liikut lähellä JKL:ää niin tuu katsomaan.

Jani

« Viimeksi muokattu: 22.01.07 - klo:19:50 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa JukkaI

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 16
  • Maalämpö, Ilmalämpo, Puulämpö?
Re: Uudisrakennus, maalämpö vs. kaukolämpö
« Vastaus #7 : 24.01.07 - klo:12:21 »
Olin aikaisemmin kaukolämmön kannattaja. Käytämme Ekokemin jättenpoltossa syntyvää kaukolämpöä. Siirryin maalämpöfaniksi avattuani Ekokemin kirjeen jossa luki "Raakaöljyn kohenneen hinnan vuoksi Ekokemin kaukolämmön........."
Näin siis Suomen halvimman kaukolämmön toimittaja. Liekö Suomen kaukolämpöyhdistyksellä mitään tekemistä muuttuvien hintojen ja hinnotteluperusteiden kanssa?
« Viimeksi muokattu: 24.01.07 - klo:12:22 kirjoittanut JukkaI »

Poissa Tane

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 38
  • Thermia Diplomat 8 TWS 3/2006 150m lämpökaivo
Re: Uudisrakennus, maalämpö vs. kaukolämpö
« Vastaus #8 : 24.01.07 - klo:19:54 »
Saneerasin viime vuonna öljystä maalämpöön 165m2:öä. Tarjouksien perusteella olisi kaukolämpö tullut meidän Tuusulassa olevassa talossa vähän yli 3000 euroa halvenmmaksi. Valitsin maalämmön, enkä ole ainakaan vielä katunut, enkä myöskään nähnyt yhtään kk-maksua yms. enkä muuta korotusta.
Liittyminen olisi ollut: 2724 e
Lämmönvaihdin: 3660 e
asennukset yms. päälle.
paketti n. 9000 e