Tervehdys! Olisi parit kysymykset, josko joku osaa vastata tai arvioida ainakin.
Asennutin kuukausi sitten Danfossin DHP-L 12kw pumpun ja vieressä nököttää saman valmistajan 300 litran varaaja. Lämpökaivoja on kaksi, toinen 60 m ja toinen 170 m. Poraus meni vihkoon liian veden syöksymisen vuoksi 1. kaivon kohdalla, eli painetta kun poratessa tungetaan kaivoon niin se paine lennätti nurmikon ilmaan kairavaunun telan vierestä, ilm. railo kalliossa sieltä 60 metrin paikkeilta pintaan saakka. Jouduttiin aloittamaan toisen reiän kairaus. Tavoitteena oli alun perin 210 m aktiivisyvyyttä yhdellä kaivolla. Nythän sitä on n. 230m yhteensä.
Talo on kohtuu eristetty, vaikka vanha. Öljyä kuuman käyttöveden ja lämmöntuoton kanssa kului yhteensä n. 4 000 litraa vuodessa. Neliöitä lämmitettävänä n. 250. Huonekorkeus keskimäärin 270 cm. Patterilämmitys, paitsi wc:ssä ja kodarissa lattial. noin 15 m2 yhteensä.
Linjasäädöt tehty siten, että matalampaan kaivoon menee litkua 40 % ja syvemmän kaivon säädin on täysin auki. Mitä arvelette tästä säädöstä?
Nyt muuan päivä sitten alkoi pakkaset, noin 8-10 astetta täällä meillä päin. Olen asettanut huonelämmön tavoitteen 20-asteeseen. Se onkin hyvin pysynyt lauhalla kelillä. Nyt kun pakkaset alkoivat, lämpötila jonkun verran putosi, toki kova tuuli vaikuttaa vanhassa talossa. Mutta nyt on kolmen päivän ajan käynyt pumppu tauotta. Se ei liene normaalia, ettei pumppu "valmistu" ollenkaan, pakkasta on kuitenkin niin vähän, eikä käyttöveden kulutus ole meillä kovin iso.
Integraaliarvot ovat tehdasasetuksilla eli A1 on -60 ja A2 integraali -600. Lisälämpö ei aiemmin ole käynyt historian mukaan ollenkaan, mutta pumppu on pyörinyt nyt kuukaudessa 325 h. Käyttöveden osuus on 35 h. Pakkasta oli viime yönä jo - 15 astetta ja onkin tullut mieleen, että onko säädöissä vikaa vai onko pumppu tehoiltaan liian pieni? Siihen en heti uskoisi, sillä kaikkien laskelmien mukaan tässä talossa pitäisi riittää jopa 10 kw vajaatehoisena ja 12 kw on jo lähellä täystehoista. Mitä tässä tapauksessa kannattaisi koettaa säätää?
Olen ilmannut patteriverkoston useaan kertaan ja eilen sain vielä tulemaan ilmaa pois.
Voiko keruupiirissä mahdollisesti oleva ilma vaikuttaa asiaan?
Olen nyt kaksi vuorokautta seurannut koko ajan lämpöjä ja keruuputkiston meno on pysytellyt -6 asteessa ja paluu koko ajan +1 asteessa. Onko tämä ok? Voiko asiaa säätää pumpun arvoja muuttamalla vai onko kyse jostain tukoksesta? Vai onkohan mahdollisesti joku anturi rikki?
Integraali ei pääse ollenkaan -100 paremmalle puolelle vaan huitelee tuolla välillä -150 viiva -600. Siksi kait ei sammu pumppu ollenkaan välillä. Pitäisi kaiket päästä nollaan, jotta huilaisi. Säädin huoltovalikosta maksimi paluulämpötilan 49 asteeseen ja sitten pumppu oli äkkiä tyytyväinen.
Hystereesi on edelleen 10 astetta, jos sillä on jotain merkitystä.
Tänään on pakkasta jo -17 astetta ja pumppu vain jauhaa sekä heitti myös vastuksen päälle. Integraaliarvo on nyt jo - 750 viiva -800 välillä.
Kertokaa viisaat onko tässä jotain itse tehtävissä vai pitääkö ammattilainen hätyyttää paikalle?