Ainakin minulla WPC7:n asennuksessa on itse asiassa kaksi mutasihtiä. Itse maalämpöpumpun kuorien sisällä on yksi ja keruupiirissä on täyttöryhmä, jossa on toinen.
Keruupumpun pitää olla pois päältä, kun mutasihtiä puhdistetaan. Helpointa on kytkeä sähkö pois päältä laitteesta tämän varmistamiseksi. Jos aiot pumpun sisällä olevaa sihtiä puhdistaa, niin kaikki sähköt ehdottomasti pois laitteesta ennen sen avaamista.
Jos puhdistuksen tekee oikein, maapiirien paineiden ei pitäisi oleellisesti muuttua, mutta jos kämmäilee, niin on mahdollista päästää paineet pois.
Täyttöryhmässä oleva sihti on suhteellisen helppo puhdistaa. Siinä on venttiilit sihdin molemmin puolin. Nämä molemmat venttiilit pitää vääntää kiinni ensin. Sitten sihdin pesästä korkki auki ja sihti ulos ja puhdistetaan. Sihti laitetaan takaisin paikalleen samalla tavalla kuin se oli ja väännetään korkki kiinni. Tuossa korkissa on kumitiiviste välissä, joten pitää toimia varovasti ettei se mene rikki (jossain vaiheessa menee varmaan, jos kovin monta kertaa availee).
Kun sihti on paikallaan ja korkki kiinni, niin sitten ne kaksi venttiiliä takaisin auki.
Riippuen tuon täyttöryhmän asennosta, tässä prosessissa menee piiriin väkisin hieman ilmaa. Jos keruupiirissä on automaatti-ilmaus, tämä ilma poistunee sieltä ajan myötä pois.
Pumpun kuorien sisällä oleva sihti on jonkin verran ikävämpi puhdistaa. Siinä on muistaakseni vähän erilainen rakenne, ei ole erikseen kahta venttiiliä sen ympärillä vaan jonkinlainen yksi väännettävä pesä, joka sulkee molemmat puolet.
Oma pumppuni on ollut käytössä hieman yli vuoden ja kerran olen puhdistanut tuon täyttöryhmän sihdin. Hieman siellä oli muovijäystettä ym. likaa. Pumpun sisällä olevaan sihtiin en ole vielä viitsinyt koskea, kun on sen verran ikävässä paikassa. Täyttöryhmän sihti on kaivolta päin tullessa ensin, joten olettaisi että liat olisivat pääasiassa jääneet siihen.
Jossain vaiheessa kannattaisi ehkä harkita toisen sihdin poistamista turhaan virtausta vastustamasta (tai ehkä jopa molempien).