Itse laittaisin lumiestekiinnikkeillä painekyllästetyllä 2x4:lla kiinni. Bilteman rosteriruuvita ja isot prikat on koeteltu systeemi.
Itse henkilökohtaisesti en ottaisi mitään asennusromuja, minusta nuo nestekeräinten alumiinikiskot ja yhdet tukipisteet 2m välein eivät ole asennusalustana Suomen olosuhteissa yhtä hyvä kuin katon päällä lepäävä lankku.
Asennussääntö muuten kuuluu että katon reunaa pitää jättää >30cm vapaata, jottei tuuli nappaa paneeleiden alle. Ja tietty ylin rivi lähelle harjaa.
Kiitti infosta. Tuolta ulkomailta panelit tilatessa hintaan tulee ilmeisesti aika isot toimituskulut. Laskin, että 25x135,24=3381 e. 4028-3381=647e jotain lisäkulua. Mutta jäähän noi silti paljon halvemmaksi kuin Suomessa.
Italiassa on ALV uusiutuvan energian tuotteille halpa + postikulut...siitä lisäkulut.
Tuolla saat talteen vastukseen n. 4500kWh/a
Saman verran kuin sirrai sai hitec-järjestelmällään irti v.2012 (huono vuosi) 8kpl 19.5m2 keräimillään:
http://www.sirrai.com/html/Sivu03Btilanne_nyt.htmlNuo keräimet maksavat muuten 780€/kpl
4500€ itse budjetoisin. Kyllähän tuolle paremman tuoton rahalle saa kuin pankista.