Paul m:
Noin oletuksena meillä painovoimainen ilmanvaihto pelaa aivan loistavasti...

Täällä jäi mainitsematta että todellinen vuosikulutus öljyllä olikin 11000 l/a (eli vaikuttaa tuokin kokonaisuuteen aika paljon).
Nyt vain on varmasti kaikenkaikkiaan vaikea "laskennallisesti" verrata meidän taloja yhtään mihinkään suosituksiin.
Toinen taloista, jossa itse asun (kaksi huoneistoa, yht n. 250m2), on osittain rossipohjainen ja tehty saneeraus 70-luvun lopulla (korjailtu paljonkin sen jälkeen, esim ikkunat uusittu vuonna 2000), kun taas toinen taloista rinnetyyppinen kellarilla (3 huoneistoa kahdessa kerroksessa plus kellaritilat jossa sauna, pesutupa, autotalli, pannuhuone yht. n. 300m2), remontti tehty 80-luvun alussa jolloin vaihdettu ikkunat.
Meidän talossa on myös pesuhuoneissa sähköllä toteutettu lattialämmitys, toisessa huoneistossa varaava takka jota käytetään säännöllisesti.
Kaikenkaikkiaan kuitenkin aika sekasikiö joka ei mielestäni sovi mitenkään mihinkään valmiiseen ennaltalakettavaan muottiin.
Meilläkin on varmasti huoneistokohtaisia eroja ilmanvaihdossa, itse olen poistanut ylätiivisteen lähes kaikista ikkunoista ja vienyt pesuhuoneesta uuden poistokanavan suoraan katolle saaden paljon paremman raikkaamman ilman sisätiloihin. Varmasti olisi paljon muitakin vaihtoehtoja parantaa ilman laatua, mutta lämmitys on tällä hetkellä kuitenkin etusijalla, talvi kun jälleen on lujaa tuloillaan.
Sitten itse asiaan
Eli tuli sitten laitettua lässän T31 + 1500 varaaja.
Kaivot on 3 * 200m, kallio tuli vastaan jo alle kymmenessä metrissä.
Hieman on ollut ongelmia käyttöönotossa, nelitieventtiili oli heti alussa aivan väärässä asennossa, joka tuli ilmi vasta ekan pakkasjakson aikana, oumanni halusi antaa lämpöä pattereille, shuntti pistikin menolinjan kiinni ja sekoiteltiin vain varaajan vesiä: huoneissa meni lämmöt alle 14 astetta pikku pakkasella.
Tilanne saatiin korjattua hakemalla oikea kohta venttiilille ihan vain mutu tuntumalla.
Tänään kävin taas katselemassa pannuhuoneessa tilannetta, tulistettu lämpö 52, alapää oli 56... ilmeisesti se venttiili valskaa vieläkin väärässä asennossa, oli meinaan lämmityksen menovesi 46 ja shuntti oli mukamas asennossa jossa kierrätetään paluulinjan vesiä lämmitykseen!
Pitänee siis hieman säätää venttiiliä että homma toimisi niinkuin pitää.
Pistetäänpä taas uutta infoa kun saanen homman kohdilleen.
edit: korjattu kulutuslukuja.