Niinjoo... imukaasujäähdytyshän se taitaa olla syy miksi ei liikaa saa tulistaa. Eli siis moottorin käämit tahtoo kylmää imukaasua, jotta kompuran alaosan (moottorin) lämpötila pysyy järkevissä rajoissa. Yläosassa saa olla kuumempi (Copelandin mukaan max. kuumakaasun lämpötila 130C).
Mahtaakohan Select yms taulukot huomioida sellaista ilmiötä imukaasun lämpötilan muutoksissa että hermeettisesti suljetun kompressorin moottorin hyötysuhde muuttuu myös imukaasun lämpötilan mukaan koska moottorin jäähdytys tapahtuu juuri imukaasulla?
Eli kun imukaasun lämpötila on alhaisempi niin moottorin sähköinen hyötysuhde on korkeampi koska käämien lämpötila on alhaisempi kuin korkeammalla imukaasun lämpötilalla.
Moottorin käämit on kuparilankaa ja sille on ominaista että kuparilangan vastus(resistiivinen) kasvaa lämpötilan noustessa ja pienenee kun kuparilangan lämpötila laskee.
Tunnettu esimerkki tästä on ns suprajohde jossa absoluuttisessa nollapisteessä kuparilangan vastus häviää kokonaan.
Miksi tuo käämin lämpötilan kohoaminen sitten heikentää hyötysuhdetta.
Kun moottoria syötetään vakiojännitteellä niin suurempi resistanssi käämissä pienentää virtaa ja kun virta pienenee niin mottorin vääntömonentti heikkenee jolloin moottorin pyörimisnopeus hiukan laskee.
Pyörimisnopeuden aleneminen taas suurentaa jättämää jonka seurauksena moottorin ottama virta kasvaa sitä suuremmaksi mitä suurempi jättämä on.
Eli imukaasun lämpötilan kohoamisella päästään tilanteeseen jossa moottorin kierrosluku on hiukan alentunut mutta ottoteho suurentunut eli moottorin sähköinen hyötysuhde on huonontunut.
Tämä saattaa selittää tulistuksen suurentamisen "epänormaalit" vaikutukset lämpöpumpun kokonaishyötysuhteessa(COP)
Oliskohan juipilla tai muilla alan ihmisillä käytettävissä taulukoita mistä näkisi oikosulkumoottorin käämien lämpötilan vaikutuksen ko moottorin sähköiseen hyötysuhteeseen?
Siis jos Select tai vastavat laskentaohjelmat ei tätä noteeraa.
Matiakselle:
Oletko koettanut vaikka ruuvarilla kopauttaa kevyesti paisuntavenaa?
Enpä ole vielä tohtinut paisariin kajota kun ei ole painemittareita itsellä,luultavasti jossain välissä kokeilen löysätä pulpin kiinnitystä ja katsoa mitä tapahtuu......