Portaissa näkyvä raja on varmaan just paisteen ja varjon raja. Autokatos varjostaa tuolla tavalla aamupäivän aurinkoa kun halusin tollaset "ilmavat" lappeet.
Jos tuota kuvaa katsoo se näyttää siltä että itse ikkunan lasista ei vuotaisi ulos mitään. Voiko muka ikkunan kokonaislämpöhäviö tulla pääasiassa siitä mitä se hukkaa karmien kautta pihalle? Liimaa seuraavaksi teippi siihen lasin pintaan ja katso mitä se vaikuttaa...
Noinhan se menee, että karmi on ikkunan heikoin lenkki. Lasituksesta riippuen toki, mutta kyllä nykyikkunoissa on yleisesti pätevät lasitukset. Yleensähän ikkunoista ilmoitetaan vain jonkun tyyppi-ikkunan (jossa on suht vähän karmia suhteessa lasi-aukkoon) u-arvo, mutta mulla ikkunatoimittaja laski nohevasti joka ikkunalle u-arvon erittelyineen.
Noissa etelänpuoleisissa yläkerran ikkunoissa mulla on itsepuhdistuva pinta niin niiden lasituksen u-arvo on vähän heikompi kun niistä puuttuu toinen selektiivikalvo. Esim tuo iso ikkuna (1,5x3m) näyttää tältä: 0,08 (välilistat) 0,20 (puitteet) 0,72 (lasi) yhteensä 1,0. U-arvoltaan talon paras ikkuna on länteen päin oleva 1,2x2,3m ruutu, jonka vastaavat arvot ovat 0,09 (välilistat) 0,18 (puitteet) 0,49 (lasi) yhteensä 1,0. Huonoin ikkuna taas on selvästi pienempi (0,5x1,4m), jolloin karmia on suhteessa enemmän ja u-arvo sitä kautta huonompi. 0,18 (välilistat) 0,40 (puitteet) 0,54 (lasi) yhteensä 1,12.
Monestihan kuuluu sanottavan, että isot ikkunat tarkoittavat isoa lämpöhävikkiä, mutta kyllä isomman hävikin saa monella pienellä ikkunalla juuri tästä syystä.
Mulla on kaikissa ikkunoissa 3k lasitus eli siis yksi kolmen lasin eristyslasipaketti. 2k + 2k:lla pääsisi vielä pienempään lasin u-arvoon. Niin ja avattavat ruudut ovat karmin osalta vielä vuotoalttiimpia. Mulla melkein kaikki ruudut on kiinteitä. Karmit on myös melkosen pätevät, samoin kuin välilistat eli tuo karmin osuus lämpövuodosta kasvaisi vielä jos olisi "tavanomaiset" karmit.