Hei!
Ostettiin otsikon mukainen talo. Taloon tehtiin kuntokartoitus ja tehdyt remontit antavat ymmärtää että eristys olisi tällä hetkellä ihan ok. Tämän ajattelin talvella varmistaa lämpökamerakuvauksella.
Talo on kolmessa kerroksessa. Asuinkerrosten neliöt n.180, loput kellarissa olevaa autotallia ja pannuhuonetta. Talossa patterilämmitys paitsi khh ja pesuhuone jossa lattialämmitys.
Kun saatiin talo käyttöömme oli 1500 litran öljysäiliö niin tyhjä ettei poltin lähtenyt enää päälle

Joten tonkka otettiin täyteen että saatiin lämmöt päälle. Kattilan termostaatti asetettu 85 asteeseen. Patteriverkon säädöstä vastaa Ouman-merkkinen säädin.
Ollaan asuttu tönössä nyt pari kuukautta ja läpinäkyvästä sisällä olevasta öljysäiliöstä on saanut kulutusta tarkkailla. Ja pinta laskee aika tahtia. Myyjä puhui n.3500 litran vuosikulutuksesta. En tähän usko. En myöskään usko että järjestelmä on täydessä terässä koska suihkuun mennessä tulee hetken aikaa pahisn kuumaa vettä ja sitten tasoittuu nippanappa lämpimäksi, eikä veden lämpö siitä enää nouse. Kattilan päästä käänsin käyttöveden säätimen kuumalle, ei vaikutusta.
Nooh, asiaan. Selvä on että tämän järjestelmän kanssa ei tulla pitkään elämään. Mietin alkuun vaihtoehtona VILP:iä mutta mitä enemmän niistä luin sitä selvemmäksi tuli ettei sellaista voi tähän mökkiin hankkia. Joten MLP on se valinta.
Haluaisin säilyttää puun käytön mahdollisuuden sekä sisällyttää mahdollisuuden lisätä esim. aurinkokeräimet jossain kohtaa, johtuen talon loistavasta sijoittelusta ilmansuuntiin nähden ja hyvästä lapekulmasta.
Olen lukenut foorumia silmät ristissä sekä selaillut pumppuvalmistajien sivuja. Pyysin kahdesta paikasta jopa tarjouksenkin. Toisesta soitettiin ja kysyttiin lisätietoja ja luvattiin palata asiaan, eivätpä ole palanneet. Toisesta ei vielä (1,5kk) ole ehditty vastaamaan...
Millaista laitteistoa minun kannattaisi katsella? Tiedän toki että pumpun/kaivon mitoitus on oma taiteenlajinsa mutta onko noiden valmistajien välillä kauhean suuria eroja? Itselle ei ole ulkonäöllä, äänitasolla, kaukohallinnalla tai sisäänrakennetulla Facebook-sovelluksella niin väliä. Enemmän kiinnostaa tehokkuus ja pitkäikäisyys ja varaosien saatavuus (tässä talossa olisi tarkoitus asua pidempään.) Kuinka iso pitäisi lvv/energiavarajaan tälläisessä toteutuksessa olla? Olen katsellut Akvatermin mallistosta AKVA 500 EK-mallia? Olenko aivan hakoteillä
Itse ajattelin mielummin hieman ylimitoittaa pumpun/kaivon kuin jättää naftiksi. Varsinkin kun talon viereen olisi jossain kohtaa tarkoitus rakentaa pihasauna johon ajattelin viedä lämpimän veden sekä lattialämmityksen kanaalilla.
Olisin erittäin kiitollinen jos kokeneemmat pystyisivät hieman osoittamaan "oikeaan" suuntaan. Menetin uskoni noihin myyjätyyppeihin. Hankin nyt luultavasti suunnitelman, osat ja toteutuksen eri paikoista kun ei avaimet käteen pakettia kukaan halunnut tarjota...
[ylläpito on poistanut liitteen]