Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mitä tarkoittaa SH:n aktiivinen tulistus ???  (Luettu 5510 kertaa)

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Mitä tarkoittaa SH:n aktiivinen tulistus ???
« : 16.12.06 - klo:07:23 »
Mitä tarkoitetaan "AKTIIVISELLA TULISTUKSELLA" ?

1. Miten se on toteutettu?
2. Mitä hyötyä siitä saavutetaan?
3. Vaihteleeko hyöty eri olosuhteissa?
4. Onko aktiivisesta tulistuksesta saatu hyöty mitattavissa?

Jani

Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa volkkari

• Vanha jäsen
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Mitä tarkoittaa SH:n aktiivinen tulistus ???
« Vastaus #1 : 16.12.06 - klo:11:03 »
Tekisi mieli (olen pidätellyt itseäni jo ainakin vuoden)
perustaa aihe:MENIKÖ PUUROT JA VELLIT SEKAISIN
Tämä on minun mielipiteeni aktiivitulistuksesta ja sillä
selvä ,en osallistu tähän keskusteluun tämän enempää

Poissa evt752

• Konkari
  • Ekowell EVT 752
« Vastaus #2 : 17.12.06 - klo:10:13 »
Lainaus
Mitä tarkoitetaan "AKTIIVISELLA TULISTUKSELLA" ?
Ihan yksinkertaisesti sitä, että Geoprolla on paremmat markkinointimiehet kuin muilla tulistuspumppuja valmistavilla firmoilla.

Poissa Tero

• Konkari
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
« Vastaus #3 : 17.12.06 - klo:19:53 »
Sailorin kysymys: Mitä tarkoittaa SH:n aktiivinen tulistus.  

Aktiivinen tarkoittaa,  että vesi kiertää  pumppukiertoisesti tulistimen kautta ja läpivirtaavan veden massavirtaa voidaan säätää kolmitieventtiilillä, jotta kulloinkin haluttu lämpötila saavutetaan varaajan yläosaan.    

Pumppukiertoinen tulistuksen poisto mahdollistaa erilaisia sovelluksia varsinkin saneerauksessa.  

Oikeastaan loppuihin kysymyksiin kannattaa varmasti kysyä vastaus tehtaalta.  

Kokemuksesta arvaan, että Sailorin tarkoitus on aikaansaada jälleen turha juupas eipäs väittely.  
Vastaa hän tähän viestiin miten nokkelasti tahansa.    

Minun SH7 toimii kaikinpuolin erinomaisesti ja olen tyytyväinen.    

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #4 : 18.12.06 - klo:10:37 »
Pohdintaa...

"Aktiivinen tarkoittaa,  että vesi kiertää  pumppukiertoisesti tulistimen kautta ja läpivirtaavan veden massavirtaa voidaan säätää kolmitieventtiilillä, jotta kulloinkin haluttu lämpötila saavutetaan varaajan yläosaan."

Aktiivisuudella ei saada mitään hyötyä(kö?), mikäli talon lämmönkulutus ei ole niin suuri että tulistuslämmöstä on ylipäätänsä hyötyä. Alalämmöt  nousee niin kuin ne nousevat kaikissa muissakin pumpuissa pakkaskauden ulkopuolella.

Sitten kun lämmöntarve on niin kova että tulistusenergiaa saadaan yli oman tarpeen (kaikki kuuma käyttövesi tehdään tulistuksella) niin aktiivisella tulistuksella(ko) saadaan yläosan lämpötila määrättyä tarkasti tiettyyn astelukuun, jonka jälkeen tulistusenergiaa voidaan ohjata jonnekkin muualle, mutta minne?

Vaihtoehdot:
1. säiliön ala-keskiosaan -> tosin lauhtumislämmöt nousee pl. aivan mitoituslämpötilan tuntumassa, jossa pumppu on ottamassa sähkövastuksia avuksi.

2. patteriverkostossa saattaisi kohta 1 olla mahdollinen myös mitoituslämpötilaa pienemmillä pakkasasteilla -> pumppu käy joka tapauksessa huonolla hyötysuhteella

3. Ajetaan suoraan shuntin kautta lattiaan/pattereihin? Muuten hyvä mutta alalämmöt nousee vastaavasti - toiminee mitoituslämpötilassa.

Ylläolevat kohdat ovat omaa arvailuani, mutta jos aktiivisessa tulistuksessa on joku viisasten kivi, niin ainakaan minä en ole sitä löytänyt (vielä).

"Kokemuksesta arvaan, että Sailorin tarkoitus on aikaansaada jälleen turha juupas eipäs väittely.  
Vastaa hän tähän viestiin miten nokkelasti tahansa. "

Sinähän se olet täällä palstalla hokemassa "aktiivisen tulistuksen mantraa". Minusta on perin outoa että SH-mallin omistajat eivät ole ostaessaan ko. pumppua kysyneet mitä hyötyä "aktiivisesta tulistuksesta" on.

Näillä tiedoilla (jotka ovat hatarat) siitä ei juuri mitään mitattavaa hyötyä. Samaan hengenvetoon tosin voi todeta ettei siitä ole mitään haittaakaan, mikäli tekniikka pelaa.

Jani

EDIT:  Kun tekniikka pettää: http://www.saunalahti.fi/~kaivo/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=IDGeopro;action=display;num=1168523183
« Viimeksi muokattu: 13.01.07 - klo:08:37 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa KimmoK

• Konkari
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
« Vastaus #5 : 18.12.06 - klo:11:55 »
Kun SH malli tekee käyttövettä suihkuttelun seurauksena, 0 keleillä, kuinka korkealle nousee varaajan alaosan lämpötila?

Entä kesällä?

Itse aikoinani funtsailin että hyöty ei ole kamalan suuri. Etuna lattialämmittäjälle verrattuna esim LÄ T koneeseen ois semmonen että käytövettä tehtäessä varaajan keskiosan lämpö ei ehkä nouse ihan niin ylös. Ehkä.

Toisaalta... jos tulistinosan kautta tapahtuvaa virtausta lisätään niin silloin kait kaasu alkaa muuttua nesteeksi jo tulistimessa ... eli toimintatapa ois eri kuin LÄ:n tulistimessa josta on pidempi kokemus.

Ja sitten siinä on se "haitta" että siinä on yksi liikkuva/vikaantuva osa lisää verrattuna LÄ T malleihin.
« Viimeksi muokattu: 18.12.06 - klo:11:56 kirjoittanut KimmoK »
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl

Poissa Jens

• Nuorempi jäsen
  • **
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
« Vastaus #6 : 18.12.06 - klo:14:56 »
Ihan hyviä kysymyksiä sailorilla, mutta itse veikkaan ettei täältä palstalta saada noihin vastauksia. Ja saakohan mistään muualtakaan?

Vrt vaikka autoja; miksi subarulla on bokserimoottorit ja mazdalla wankel? Miksi audilla on portaaton automaatti ja saabbi käyttää turbomoottoria? Mikä on paras? Miksi? Minun mielestä minun bemari, joillekkin se on se subaru. Vai saisikohan tehtaalta oikean vastauksen?

Ihan maalaijärjellä ajatellen on hyvä että eri maalämpövalmistajilla on erilaisia tapoja toteuttaa pumpputekniikkaa ja erilaisia ajattelutapoja, menee tuotekehityskin ehkä ripeämmin eteenpäin.