Kannattaa kiinnittää huomiota anturien suojausluokkaan, jottei ilo lopu ennenaikaisesti. Oilon laittoi MH-pumppujen ensimmäisiin eriin (kuten mulla) ei-tiiviitä antureita, jolloin maakierron putkissa oleviin antureihin tunkeutui vettä (putki ja siihen hyvällä lämmönjohdolla liityvät osat ovat lähes poikkeuksetta aina märkiä) ja anturi alkoi antaa virheellisiä lukemia. Alkuperäiset anturit siis on 'S+S Regeltechnick GMBH ALTF1 TNC 10k 2m Silicon Surface temperature sensor IP68' (IP68 ei siis ollut riittävän hyvä???), noissa antureissa on kaareva 'kosketuspinnanlisäys laippa', omissa virityksissä voi tietty käyttää muitakin mutta jos kytkee Oilonin ohjausboxiin on tuo 10k tärkeä.
Myöskin anturin asennus ei ole aivan triviaali juttu, kannaattaa katsoa tarkkaan miten alkuperäinen anturi on asennettu (putken pinnan puhdistus, piitahna, kiristys, lämpökilpi-Al-foolio, ulkopuolinen lämpöeristys); tässä vain valitettavasti tuhoutuu alkuperäinen asennus! Mulla maasta tulevan putken anturi oli jo alunperin asennttu väärin ; näytti n. 1C verran liian korkeaa lämpötilaa (liian matalaa lämpötilaa ei kumpikaan anturi voi asennuksesta johtuen näyttää). Myös anturien paikka on varsin hankala asentaa jälkikäteen anturia, kannttaakin asentaa uudet anturit kaapin ulkopuolelle, näkee mitä tekee. Epäilempä, että valtaosa maakierron lämpötilamittauksista näyttää liian korkeita lukuja!
Em. syistä Oilon lienee myöhemmissä sarjoissa jättänyt toisen anturin pois, selittelytarve ja takuutyöt varmasti oleellisesti vähenivät! Noiden anturien varsinainen tarkoitus lienee ollut suojata höyrystintä jäätymiseltä jos porakaivon lämpötila laskee lian kylmäksi, nykyisin sen tekee yksi anturi.
Tuolta
http://www.giangrandi.ch/electronics/ntc/ntc.shtml löytyy matematiikkaa ohmi-vastuslukeman muuttamiseksi C-asteiksi. 'B25/100'- vakioon ei kannata kompastua, vaikutus vähäinen, itse olen käyttänyt lukua 4000. Tuo kaavio johonkin taulukkolaskin sovllutukseen ja jostakin suht tarkka vastusmittari niin voi Oilonista riippumatta seurailla lämpötiloja. Varmaan joku on jo tehnyt ADC-USB-palikan jotta tiedot saa suoraan tiekkariin?