Tänään taas ongelman kimpussa, antureita en ole vaihtanut. Tapahtunutta viime kerrasta: Sain laitteiden asentajan langanpäähän ja kävimme illalla etänä puhelimitse muutamia tarkistuksia läpi (mutasihti -ei likainen, ulkovaipan ilmaus -ei ilmaa, paisuntasäiliön tyhjennys ja täyttö mutasihdin tark. yhteydessä, turvakatkaisijasta virran nollaus, vaihtoventtiilin moottorin irroitus ja karan jousen testaus painamalla alas -ok). Kiitokset erittäin avuliaalle asentajalle työajan ulkopuolisesta konsultaatiosta kotoaan käsin...

Seuraus: loppuillan tarkkailtuani niin lattialämmityksen jaksot pitenivät selvästi. Huonelämpötila nousi aamuun mennessä n. 18,8:een, muttei enenpää. Toisaalta myös ulkolämpötila lauhtui samalla plussalle, joten sisäilman nousu voi johtua myös siitä...
Tänään illalla tarkkailin taas pari tuntia konetta ja alla on sanallista ja numeerista logilistaa mitä koneessa tapahtui. Ensin koneen asetukset, joita en aiemmin ollut löytänyt:
LP-min 120, SV min 300, LJ ero LP 10, Ero LP-SV 3, LP väli 20m, LVV stop 50, LKV stop 65, LKV väli 7d, Vertailu = säädin = +2, ulkolämpötila +6 (ok).
Sähkövastusta ei ole kytkeytynyt päälle yli vuorokauteen.
Ja illan tapahtumat: (alussa GM +100)
Klo 20:40
Käyttöveden lämmitys juuri menossa (en tiedä alkamisajankohtaa), vaihtoventtiilin kara alhaalla, LJ-meno nousee +58 asteeseen.
Klo 20:50
Käyttöveden lämmitys loppuu, vaihtoventtiilin kara nousee ylös. LJ-meno laskee nopeasti 23 asteeseen, samalla myös LJ putket kylmenee vastaavasti. LJ-P myös 23 astetta. GM alkaa laskea. (Miksi LJ menoputken lämpötila laskee nopeasti alas??)
Klo 21:10
Lattialämmitysjakso alkaa. GM laskenut -121 :een. Vaihtoventtiilin kara edelleen ylhäällä. LJ-meno nousee 30 (31), LJ-P edelleen 23 astetta.
Klo 21:12
Vaihtoi lennosta käyttöveden lämmitykseen, vaihtoventtiilin kara alas, LJ-meno alkaa nousta, samoin LJ meno putki alkaa lämmetä koneen yläosasta, muttei parin metrin päästä. GM -125.
Klo 21:19
Vaihtoi lenosta takaisin lattialämmitykseen. Vaihtoventtiilin kara nousi ylös. LJ-meno alkaa laskea => 30 (31), GM -125. Myös LJ meno putki n. 30 astetta parin metrin päästä. LJ-P edelleen kuitenkin 23 astetta ja LJ-P putki vastaavan kylmä. GM alkaa laskea noin yhden asteminuutin minuutissa (looginen). LJ meno koko ajan sama 30 (31) ja vastaavasti LJ-P koko ajan 23 astetta (epänormaali, eikö vesi kierrä?, ilmaa?). LJ putkien lämpötila vastaa käsituntumalta näytön astetta myös 2 metrin päästä. GM -142.
21:40
Vaihtoi lennosta käyttöveden lämmitykseen. Vaihtoventtiilin kara nousee ylös. LJ-meno nousee 56 (KV). LJ-meno putken lämpötila nousee koneen yläosasta kuumaksi, muttei enään ensimmäisen sulkuventtiilin jälkeen (n. 20cm ylempänä) saati 2 m päästä. GM- 142 edelleen.
21:45
Vaihtoi lennosta lattialämmitykseen. Vaihtoventtiilin kara painuu alas. LJ meno putki yläosasta kuuma muttei enään 2m päästä.
21:47
Kompressori pysähtyy. LJ-meno päättyy 57 (31). Myös LJ-P noussut 29 (52) yllättäen vaikka edellinen jakso oli koko ajan 23 astetta. Myös GM on pompahtanut salakavalasti nollaan parin minuutin sisällä kun olen räplännyt muualla valikkoa ja nousee edelleen muutamassa minuutissa +100:aan. LJ-P näyttää lopuksi 31 (52) vaikka putki on selvästi kylmempi (tod.näk. se 23 astetta).
Tuossa siis tuollainen jakso. Aiemmin tänään illalla kun olin käynyt patsastelemassa niin myös tuo LJ-meno putki oli lattialämmitysvaiheessa selvästi lämpimämpi sieltä 2 metrin päästä (selvästi yli 30 astetta). Aiemmin illalla GM oli myös n. -195.
Eli minkälaisia johtopäätöksiä tästä voisi vetää näillä tiedoilla? Onko ongelma kenties siinä ettei vesi kierrä (ilmaa jossain)?, pumppu ei jaksa pyörittää? Koneen ohjauslogiikka sekaisin tms?
Nyt kun muistelen taaksepäin niin talossa alkoi lämmöt pudota pian taannoisen Oskari -myrskyn jälkeen. Tuolloin meillä oli ihan pieniä, muutaman sekunnin sähkökatkoksia ja valot välkkyi. Olisiko se voinut rikkoa jotain koneen ohjauksessa, antureissa jne jne?
Niben huollolla on ilmeisesti kiire juuri nyt mutta tarkoitus on ottaa yhteyttä huoltomieheen huomenna perjantaina. Jos kerkeätte tekemään taas viiltävät analyysinne (kiitos niistä) niin voisin viestittää myös niitä huomenna eteenpäin. Jos ongelmat viittavaat selvästi johonkin niin osaisi sitten paremmin varautua varaosilla jne...