Lainaus käyttäjältä fraatti« : 23.03.17 - klo:20:57 » Noissa kuvissa on mun mielestä jotain epäjohdonmukaisuutta. Esim se että mulla höyrystymislämpötila on 2,3 astetta kaivoon palaavaa nestettä alhaisempi(tulolämmöstä 6,7 astetta). Sulla todella pienestä deltasta huolimatta 3,3 astetta(tulolämmöstä 5,5 astetta). Tekisi mieli nähdä miten arvot reagoivat alhaisempaan liuospumpun nopeuteen. Kasvanut pumppaustehohan pitäisi saada vähintään cop 4,5:lla takaisin että siitä on jotain hyötyä. Tämän perusteella tuumin että mitenkähän menee todellisuudessa esim liuospumpun tehon nostolla 70W:sta esim 140W:n yhden kaivon kanssa. Ei todellakaan ole mikään itsestään selvyys että kokonaishyötysuhde paranisi tuolla toimenpiteellä.
Minusta tämä menee niin kuin pitääkin. Minulla höyrystymislämpö on korkeampi, koska höyrystimen keskimääräinen lämpötilakin on korkeampi. Eli kun minulla maasta tulo on 1,6 astetta ja meno on -0,6, saadaan tuosta höyrystimen keskimääräiseksi lämpötilaksi 0,5 astetta (tulo - (delta t)/2). Jos sinulla taas olisi tulo sama 1,6 astetta, olisi meno silloin noista ylllä olevista arvoista laskettuna -2,8 astetta. Eli maapiirin delta t on sinulla 4,4 astetta höyrystimellä. Silloin höyrystimen keskimääräinen lämpötila on sinulla 1,6 - (delta t)/2, eli -0,6 astetta ja höyrystymislämpötilakin jää alemmas. Eli kun tuon lämpötilaeron maapiirissä saa pieneksi, on höyrystimen keskimääräinen lämpötila lähempänä maasta tulevaa lämpötilaa ja myös höyrystymislämpötila on korkeampi ja lähempänä maasta tulevan nesteen lämpötilaa. Noiden höyrystimien keskilämpötilojen ero on tässä esimerkissä tuo 1,1 astetta ja höyrystymislämpötilojen ero on 1,2 astetta, eli likimain sama.
Tuon liuospiirin pumpun ottama teho on pieni, max. teho on 70W. Jos se kävisi puolella 35 W teholla ja käännettäisiin siitä täydelle teholle, pitäisi COP:in nousta minun pumpun nimellisellä ottoteholla 1,66 kW laskettuna 0,03 yksikköä, jotta tuo 35 W lisätehon tarve saadaan lämpönä takaisin. Laskin Selectillä uudemmalla kompuramallilla, että höyrystymislämpötilan pitäisi nousta vain 0,2 astetta, jotta ero tuo saadaan kuitattua. (Tulistusta tuo ei näköjään anna laittaa alle 3:n, vaikka se käytännössä näyttää välillä niin tekevän.). Jos pudotan tuon liuospumpun puolelle teholle, niin tuo maapiirin delta t kasvaa kyllä enemmän kuin 0,4 astetta, mikä pudottaisi höyrystymislämpötilaa noin 0,2 astetta. Toki jos lähdetään maapiirin pumppuja vaihtamaan isompiin, niin jossain tulee raja vastaan, että tuo delta t ei enää pienene tarpeeksi, kun lämmönvaihtimesta ei mene enää enempää vettä läpi ja pumppaustehon tarve kasvaa nopeammin kuin kompressorin antoteho.
Lauhdutinpuolella tuo pieni 100 l puskurivaraaja sekoittuu jo noista lattialämmityksen 25W ja 50W pumppujen virtauksista ja sieltä ei saa viileää pohjalta, vaikka tuon sekundääripumpun kierroksia muuttaisikin. Lattialämmityksen paluuputkesta saisi vähän viieämpää, kun ottaa putken suoraan T-haaralla lattialämmityksen paluusta eikä puskurivaraajan pohjasta toisesta liitännästä niin kuin nyt on tehty. Tehdasarvona tuo sekundääripumppu on 85% teholla tässä mallissa ja ilmeisesti 10 kW mallissa sama pumppu on 100% teholla. Tätä olen ajanut sekä 85%, 95% ja 100% arvolla ja ero on pieni, lauhduttimen delta t muuttui noin 0,3 astetta. Kone ei mittaa tuota lauhtumislämpötilaa kuin asteen tarkkuudella ainakaan tuossa näytöllä, niin sen eroa on hankala havaita. En nyt muista saiko tuon Optolinkin kautta tarkemman arvon ulos.
85% teholla delta t on 2,9 astetta ja 100% teholla 2,6 astetta. Tästä voisi päätellä samalla lailla kuin höyrystinpuolella, että lauhduttimen keskimääräinen lämpötila on 100% teholla 0,15 astetta pienempi kuin 85% teholla ja lauhtumislämpötila myös. Tämä ero näyttäisi tekevän Selectin mukaan 0,02 yksikön eron Copissa. Eli antoteho kasvoi 33 W. Tämä siis sillä oletuksella, että puskurista tulee samanlämpöistä vettä lämmitykseen molemmissa tapauksissa ja näin näyttää käyvän, kun puskuri sekoittuu. Tuo ero tulolämmöissä noissa kuvissa johtuu siitä, että muutin kierroksia isommaksi kesken lämmityksen ja puskuri oli jo lämmennyt 100% teholla ajettaessa.