Olen rakentamassa uudisrakennusta Satakuntaan. Tarjolla on aitosavista peltomaata ja tarkoitus on kaivaa maapiiri. Talo sijaitsee kallion laella ja olen vetänyt yhden ylimääräisen putkiparin Pelm 10 bar/40mm pellon laidasta ylös talolle n. 85 m matkan/ 12 m nousun samaan kaivantoon n. metrin vesijohdon yläpuolelle ja n. metri maanpinnasta.
Talon speksit: 3 kerrosta n. 110m2 alalla, n. 950 m3, kellari: lattialämmitys (maanvarainen laatta), muut puulattioina lattialämmitettyinä. Kellari 350 mm EPS-eristeharkko (Lämmönläpäisykerroin (U-arvo) W/Km2: 0,13/0,12 GF) ja yläkerta selluvilla 200mm + 6 tuuman hirsirunko. Yp 600 mm sellupuhallusvilla ja ap. 300mm eps. Kaksi vuotta on pitkästä tavarasta rakennettu pitkälti omin voimin.
Perheen speksit: Vaimo ja 2 lasta + hartiapankkirakentajamies.
Tein laskelman ja liitin siitä tulosteen omaan viestiisi.
Laskennassa on oletettu, että taloon tulee koneellinen ilmanvaihto, jolla hyvä jätelämmön talteenottosuhde.
Rakennuksen alhaista lämmitystarvetta selittää se, että ...
- Kellarikerros on osittain maan alla.
- Kolmikerroksinen talo. Ulkovaipan ala tästä rakennustavasta johtuen pieni.
- Aika hyvät lämpöeristeet.
Kerroit aika hyvin rakennuksen tiedot.
Silti olen voinut laittaa laskelmaan virheellisiä lähtötietoja.
Jos havaitset sellaisia, kerro, niin korjaan ne.
Laskelman mukaan maapiiriksi riittäisi jopa 470 metriä putkea.
2 x 300 riittää varmasti, mikäli kyseessä on riittävän kostea savimaa!
Taasen huomautan, että tämä laskelma on vain suuntaa antava, ei mikään takuumitoitus.Sitovan takuumitoituksen saat paikalliselta alan ammattisuunnittelijalta tai vastuulliselta maalämpötoimittajalta.