Pörssisähköön vaihtamista miettiessä on pitänyt alkaa tutustumaan Nibe F1255:n sielunelämään eli aloittelija olen tällä rintamalla. Olen laittanut kokeeksi Smart Price Adaptationin päälle 1.10 iltapäivällä. Ohessa logit parilta viime päivältä. Näkyykö niissä mitään ihmeellistä?
Nuo asteminuutit askarruttavat kun niistä en oikein mitään ymmärrä. -60 on lukema jolloin kompressori pitäisi käynnistää mutta lukema putoaa jopa -170 tienoille.
Saakos lämmityspuolta jotenkin kätevästi säädettyä niin että yöllä lämmitettäsiin korkeampaa lämpöä kohti ja päivällä matalampaa (esim eri käyrä ja offset)? Joko Smart Price Adaptationin kanssa tai ilman.
Käyttövettä ei tehty 4-5.10 koska 3.10 illalla muutin legionella bakteeria varten lämmitysvälin ja kone alkoi saman tien vettä lämmittämään vaikka tuo aika edellisestä ei ollut mennyt. Lisäksi olin säätänyt samalla käyttöveden tekemiselle eston 06-01 välille jolloin sitä tehdään vaan yöllä (koe riittääkö pelkkä yölämmitys ja riittäähän se). Smart Price Adaptationissa menee käyttövesi Smart Control moodiin joten 5.10 yölläkään lämmitystä ei tapahtunut kun kone oli päätellyt että 43C vesi klo 06 aamulla ei vaadi lämmitystä. Kaiketi voisin pakottaa käyttöveden 01-06 välillä esim Normaali-moodiin jolloin tietäisin että se on yöllä lämmitetty tarvittaessa eikä Smart Control sitä estäisi, vai?
Kiinnostaa myös minkälaista vahinkoa maalämpösysteemille kaivo mukaanlukien tässä voi tehdä jos kikkailee ja päivällä pitää konetta tavanomaista pienemmällä kuormalla. Kovilla pakkasilla pumppu kaiketi pöhisee koko ajan joka tapauksessa.
Kiitokset kommenteista jo etukäteen!
Kannattaa opetella logintutkijan käyttö, niin pääsee säätämisessä "kuskin pukille".
Tiiserinä pari kuvaa

Havaintoja:
- Keruupumppu lienee kiinteällä 75% nopeudella, laittaisin sen automaatille. Nyt keruun delta -1,3C ja -3C riittää. Turhaa pumppaamista.
Vastauksia:
- Ei ihmeellistä, tyypillisiä välikauden käyriä
- Asteminuuttien kuuluu vaihdella. Kun ne menee likaa miinukselle, niin Nibe lisää tehoa ja kun ne lähestyy tavoitearvoa niin NIbe vähentää tehoa.
- Tuskin koneelle on haittaa ajastuksista ja käynnin siirrosta yölle. Kannattaa kuitenkin katsoa kokonaisuutta, ettei lisää esim. häviöitä niin paljon ettei siirrosta halvoille tunneilla tule hyötyä. Tai aiheuta paljon käynnistyksiä koneelle.